حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی میرمحمدی مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان خوزستان با حضور در تحریریه روزنامه فرهنگ جنوب و پایگاه خبری شوشان از نزدیک با نحوه انتشار این روزنامه منطقه ای آشنا شد و ضمن شنیدن نقطه نظرات خبرنگاران و اعضای روزنامه فرهنگ جنوب به سوالات آنان نیز پاسخ های مبسوطی داد

"> برای بازسازی و نوسازی 200 بقعه در خوزستان به 55 میلیارد تومان اعتبار نیاز است
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۸

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی میرمحمدی مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان خوزستان با حضور در تحریریه روزنامه فرهنگ جنوب و پایگاه خبری شوشان از نزدیک با نحوه انتشار این روزنامه منطقه ای آشنا شد و ضمن شنیدن نقطه نظرات خبرنگاران و اعضای روزنامه فرهنگ جنوب به سوالات آنان نیز پاسخ های مبسوطی داد

شوشان- علیرضا عبداله نژاد : حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی میرمحمدی مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان خوزستان با حضور در تحریریه روزنامه فرهنگ جنوب و پایگاه خبری شوشان از نزدیک با نحوه انتشار این روزنامه منطقه ای آشنا شد و ضمن شنیدن نقطه نظرات خبرنگاران و اعضای روزنامه فرهنگ جنوب به سوالات آنان نیز پاسخ های مبسوطی داد.

در ابتدای این دیدار امید حلالی مدیرمسئول روزنامه فرهنگ جنوب وقف را بر اساس احادیث وارده صدقه جاریه عنوان کرد. وی با بیان روایتی از معصومین (ع) عنوان کرد: پرونده زندگی هر انسانی با مرگ بسته می شود مگر با 3 چیزی که از خود به جای گذاشته باشد: علمی که از آن نفعی به دیگران برسد، فرزند صالحی که برای آمرزش گناهان والدین دعا کند و عمل صالح انجام دهد و صدقه جاری که وقف در این رویه قرار می گیرد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان خوزستان نیز در این دیدار به اثرات و برکات وقف و موقوفات اشاره کرد و گفت: دین اسلام به عنوان تمام کننده ادیان دیگر است. پس از اینکه این دین توسط پیامبر گرامی اسلام تبیین شد به عنوان مکمل همه ادیان از ابتدای عالم تا انقراض عالم نام گرفت. میرمحمدی بیان داشت: توسعه و گسترش وقف می تواند ظرفیت های در جامعه ایجاد کند که در آن هیچ فقیری وجود نداشته باشد. با نهادینه شدن وقف شکاف طبقانی بین جامعه از بین خواهد رفت. شارع مقدس با ایجاد فرهنگ وقف ظرفیت هایی را در جامعه طراحی کرده است که چرخه حیات بشری در اجتماع همیشه در جریان باشد. وی هدف از وقف را برقراری عدالت اجتماعی و رشد و ترقی جامعه بدون نیازمند دانست و گفت: مباحثی همچون وقف، زکات ، فطریه می توان به عنوان یک مدل و الگوی اسلامی باشد که دین برای اداره جامعه و رسیدن به جامعه آرمانی طراحی کرده است. مدیرکل اوقاف و امورخیریه خوزستان به مبحث صدقات اشاره کرد و گفت: صدقات در دین اسلام به دو شکل تعریف شده است. صدقات به صورت هدایا و نذورات و یا چهره به چهره که در زمان حیات انسان صورت می گیرد و انسان در دنیا آثار وضعی و برکات او را خواهد دید. اما از وقف به عنوان صدقه جاریه نام می برند. وی در توضیح صدقات جاریه گفت: طبق آموزه های دین مبین اسلام، داشتن فرزند صالح، ساختن جاده، هرس درختی که دیگران از سایه او استفاده کنند، احداث بیمارستان ثروتی که انسان از خودش به ارث بگذارد برای استفاده دیگران در اصطلاح دینی به عنوان وقف می گویند. میرمحمدی ادامه داد: نگاه دین مدارنه و ولایت مدارنه با نگاه غرب متفاوت است.

وی بیان داشت: در جوامع سوسیالیستی، دموکرات و مکاتبی غربی دیگر هدف رسیدن به منافع اقتصادی شخصی است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان توضیح داد : البته دین در این زمینه تاکید می کند موقوفه باید از راه مشروع باشد. مدیرکل اوقاف و امورخیریه خوزستان تشریح کرد: وقف در اصطلاح فقهی به معنای حبس نمودن یک ملک یا مالی و به اصطلاح بلوکه کردن برای انتفاع دیگران است. میرمحمدی ادامه داد : وقف انشعابات مختلفی دارد. وقف متصرفه و وقف غیرمتصرفه. مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان خوزستان تصریح کرد: سرمایه وزارت نفت 56 هزار میلیاردتومان استان در حالی که سرمایه اداره کل اوقاف استان 55 هزار میلیارد تومان است. اما با این تفاوت که وزارت نفت این منابع را صدرصد در اختیار دارد در حالیکه 98 درصد از منابع فوق الذکر در اختیار اداره کل اوقاف و امورخیریه استان خوزستان نمی باشد. وی از احیای موقوفات استان را جزو اولویت های اداره کل اوقاف و امورخیریه خوزستان نام برد و گفت: اگر سالانه 50 میلیارد تومان از موقافات استان احیای شود شتاب خدمات رسانی ما به مشمولین موقوفه به 5 برابر کمیته امداد امام (ره) خواهد رسید.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان خوزستان به چالش های وقف در استان اشاره کرد و گفت: بیش از 305 هزار هکتار اراضی کشاورزی وقفی در استان داریم که 270 هزار هکتار آن را با منابع طبیعی درگیر هستیم.

وی به موقوفه موسوم به نظام السلطنه در رامشیر اشاره کرد و گفت: طبق استفتایی که از مقام معظم رهبری صورت گرفت 50 درصد از موقوفه به مردم رامشیر بخشیده شده است.25 درصد مالک مردم هستند و قرار شده است که 25 درصد موقوفه به شکل اجاره یا تبدیل به احسن به اوقاف پرداخت شود.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان خوزستان بیان داشت : در صورت احیای موقوفه 300میلیارد تومان درآمد آن می تواند این شهر را متحول کند و احداث پالایشگاه نفت و پتروشیمی در این شهر را در دستور کار قرار خواهیم داد. 300 چاه نفت در اراضی موقوفه احداث شده است اما اوقاف از آن هیچ عایدی ندارد. میرمحمدی به تلاش برای افزایش درآمدزایی از موقافات در استان اشاره کرد وگفت: سال گذشته درآمد حاصله از موقوفات 800 میلیون تومان بوده است که این رقم در سال جاری به یک میلیارد و 300 میلیون تومان رسیده است که سعی ما براین است که این میزان را تا 2میلیارد تومان افزایش دهیم.

میرمحمدی به فرآیند هزینه کرد نذورات بقاع و امامزادگان شاخص استان اشاره کرد و گفت: طبق قانون 40 درصد از نذورات بقاع صرف توسعه و عمران بقعه، 25 درصد از آن صرف هزینه آب ،برق ،گاز و تلفن ، 20 درصد صرف مباحث فرهنگی بقعه نظیر برگزاری مراسمات جشن و عزاداری بقعه، 5 درصد متمرکز در سازمان اوقاف کشور و الباقی متمرکز در استان می باشد.مدیرکل اوقاف وامورخیریه استان خوزستان تعداد بقعه در استان را 202 بقعه اعلام کرد و گفت: برای بازسازی ، ترمیم و نوسازی این تعداد بقاع در استان به 55 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی نیاز بقعه علی بن مهزیار اهوازی را 7 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با اختصاص روند تزریق اعتبارات ترمیم و نوسازی بقاع استان 8 تا 10 سال به طول خواهد انجامید. وی گفت: تاکنون برای بازسازی بقعه علی بن مهزیار اهوازی 2 میلیارد تومان از منابع نفت هزینه شده است. مدیرکل اوقاف وامورخیریه استان خوزستان گفت: تاکنون 180 میلیون تومان از سوی استانداری خوزستان به بازسازی بقعه علی بن مهزیار اهوازی تخصیص داده شده است. میرمحمدی تصریح كرد: اداره‌ اوقاف و امور خیریه خوزستان بر آن است تا در زمینه بقاع متبركه خدمت‌رسانی در بخش نوسازی ساختاری و فیزیكی را ایجاد كند.

مدیركل اوقاف و امور خیریه خوزستان بیان كرد:‌ استان دارای ظرفیت‌های مناسبی از جهت موقوفات در بخش كشاورزی، مسكونی و تجاری است كه در جهت استفاده بهینه از آنها باید برنامه‌ریزی مطلوبی انجام شود. نخستین گام در این جهت مكانیزه‌سازی اطلاعات مربوط به موقوفات بوده است كه هم‌اكنون 8 هزار پرونده در این زمینه به ثبت رسیده است.

(1)

(2)

(3)

(4)

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار