اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
آرمان امروز: با تمدید ماموریت شورای عالی اصلاحات ازسوی رئیس دولت اصلاحات برخی از احزاب ازجمله اعتماد ملی و اراده ملت و همچنین حزب مردمسالاری و چند حزب دیگر به شورای عالی اصلاحات اعتراض داشتند. هرچند قرار بر این بود که درساختار شورای عالی، اصلاحاتی صورت بگیرد. در نهایت احزاب اصلاح‌طلب به محوریت رئیس دولت اصلاحات به این نتیجه رسیدند که ساختار تصمیم گیری شورای عالی را اصلاح کنند. از این رو کمیته‌ای با محوریت آیت‌ا... موسوی تبریزی از سوی رهبر اصلاحات ماموریت یافت تا براي حل و فصل اختلافات داخلی به جمعبندی رسیده و درنتیجه این اصلاحات ساختار شورای عالی اصلاح گردید.

 اصلاح‌طلبان چگونه به وحدت رسیدند؟
چندی پیش کمیته‌ای برای بررسی ترکیب جدید این شورا تشکیل شده بود که قرار بود پیشنهاد خود را به رئیس دولت اصلاحات ارائه کنند. مرتضی مبلغ، الهه کولایی، حسین مرعشی، محسن مهرعلیزاده، مرتضی حاجی، محمد جواد حق شناس، محمد علی مشفق و عبدالواحد موسوی لاری از جمله اعضای این کمیته به ریاست آیت‌ا... موسوی تبریزی بودند. در این کمیته قرار شد که فراکسیون امید و همچنین احزاب پنج گانه از جمله مجمع روحانیون مبارز، اتحاد ملت، مجمع ایثارگران و مجمع زنان اصلاح‌طلب نیز درشورای عالی سیاستگذاری نماینده داشته باشند. طبق تصمیم اعلام شده از پیش، قرار شده بود که کسانی به عنوان«چهره‌های ملی اصلاحات» که در احزاب عضویت ندارند نیز به این جمع اضافه شوند ولی اگر کسی از آنها در حزبی عضویت داشت، از تعداد  نمایندگان آن حزب در شورا کاسته شود.

 اسامی افراد حقیقی شورای عالی اصلاح‌طلبان

اسامی تعدادی از اعضای دور جدید فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که به عنوان شخصیت‌های ملی قرار است در آن عضویت داشته باشند مشخص شده است. این افراد به عنوان اعضای حقیقی در کنار نمایندگان احزاب در شورای عالی عضویت دارند: عبدالواحد موسوی لاری، حسین مرعشی، محمود میرلوحی، مرتضی مبلغ، مصطفی معین، ابوالقاسم سرحدی‌زاده، الهه کولایی، محسن مهرعلیزاده، جعفر توفیقی، صادق بناب، حسن رسولی، مرتضی حاجی، محمدجواد حق شناس، حسین کمالی، محمدعلی نجفی و مرتضی الویری از جمله این افراد هستند. دراین دوره همچنین علی صوفی، رهامی و نادمی از ترکیب کنار رفتند و دکتر مصطفی معین، سرحدی‌زاده و محمد سلامتی به عنوان شخصیت ملی به اعضای شورای عالی اصلاحات اضافه شدند که به نظر می‌رسد با این اصلاحات از وزن شخصیت‌های ملی تا حدودی درشورای عالی کاسته شده و به وزنه احزاب در این شورا افزوده شده است. به نظر می‌رسد این اصلاحات کوچک موجب شده که اندیشه دغدغه‌مندان درباره ساختار شورای عالی درساختار جدید این شورا درنظر گرفته شود.

 احتمال ریاست عارف

مجموعه‌ای مانند شورای عالی که قرار است در انتخابات شورای شهر و روستا نقش‌آفرینی کند، نمی‌تواند یک فرد حزبی و تشکیلاتی را در راس خود داشته باشد، زیرا انتخاب چنین فردی موجب تفرقه در شورا می‌شود. در نتیجه وجود یک فرد غیر تشکیلاتی در راس این مجموعه می‌تواند به وحدت بیشتر اصلاح‌طلبان در روند تصمیم گیری بهترمنتهی شود. در نتیجه فردی درجایگاه دکترعارف گزینه محتملی برای ریاست بر شورای عالی به حساب می‌آید. هرچند وی قبلا اعلام کرده که تمایلی به ریاست بر شورای عالی ندارد، اما احتمال می‌رود افرادی همچون، کولایی، توفیقی، بناب و رسولی، از طرف محمدرضا عارف اضافه شده باشند. همچنین از طرف فراکسیون امید نیز سه نفر در این شورا عضویت خواهند داشت که یکی از آنها خود آقای عارف است. احزاب و تشکل‌هایی که در کنار چند شخصیت حقیقی، در دور قبل فعالیت شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در آن عضویت داشتند عبارت بودند از: انجمن اسلامی جامعه پزشکی، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، انجمن اسلامی معلمان ایران ،انجمن اسلامی مهندسان ایران، انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران، جبهه اصلاح‌طلبان ایران جمعیت زنان مسلمان نواندیش حزب اتحاد ملت ایران اسلامی حزب اراده ملت ایران حزب اسلامی کار حزب اعتماد ملی حزب جوانان ایران اسلامی، حزب کارگزاران سازندگی ایران، حزب مردمسالاری حزب ندای ایرانیان حزب همبستگی ایران اسلامی خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی ، مجمع نیروهای خط امام. وجود نام حزب اعتماد ملی، و احزاب مردمسالاری و اراده ملت که از احزاب منتقد شورای عالی بودند و حتی دو بیانیه نیز در انتقاد به عملکرد شورای عالی دادند نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آتی یکپارچه و متحد شرکت خواهند کرد؛ تصمیم درستی که نشان از توسعه یافتگی اصلاح‌طلبان با وجود تکثر فراون در میان آنها دارد و این اقدام گامی بلند در جهت توسعه سیاسی است.

 نورافکن رقبا به سمت ما روشن نشود

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس دیروز درباره این که برخی احزاب اصلاح‌طلب معتقدند که در شورای عالی اصلاح‌طلبان پدرسالاری زیاد است و رگه‌های اختلاف در این شورا زیاد شده است، گفت: وقتی انسان در مدار قدرت قرار می‌گیرد، اگر مراقبت و مواظبت نکند، ممکن است دچار ضعف حافظه شود و دوران سخت در اقلیت بودن را فراموش کند و تصمیمی بگیرد که از سر غرور و نخوت باشد که قطعا این تصمیم به ضرر آنها خواهد بود. محمدرضا تابش ادامه داد: ما اصلاح‌طلبان باید دورانی را که از مدار قدرت خارج بودیم و دراقلیت بودیم به یاد بیاوریم و خیلی غره نشویم که در مسند قدرت هستیم؛ چراکه قدرت وقتی ماندنی است که محض رضای خدا و برای بندگان خداوند کار کنیم. وی اضافه کرد: تمام تلاش ما این است که صد درصد وفاق ایجاد شود و قطعا به اجماع حداکثری خواهیم رسید. حال ممکن است ۱۰ درصد هم قبول کنند و یا رد کنند که از نظر ما مشکلی نیست، باید ببینیم وزن آنها چقدر است و تا چه اندازه پایگاه اجتماعی دارند و حرفشان چیست. وی درباره این که چرا برخی افراد بر این طبل اختلاف می‌کوبند، درحالی‌که کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان روحانی است، گفت: شاید دید افراد، مقداری در تحلیل قضایا متفاوت باشد و اصلا بحث سهم خواهی نیز مطرح نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار