شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۵



علی لطفی پور 
دبیر بازنشسته مدارس اهواز

این روزها که مصادف است با محرم الحرام همانند سالهای متمادی گذشته مراسم ومجالس عزاداری در خانه ها _ تکیه ها _ مساجد و حسینه ها برپا می شود و فرصت خوبی است که از دو بال تاثیرگذار انسان یعنی عقل و معرفت و عاطفه و احساس کمال استفاده و بهره وری در رشد و کمال انسان صورت گیرد انهم در مراسمات و جلساتی که سخنران دغدغه دین دارد و شنونده پذیرا و تشنه فرهنگ عاشورایی است .
احساس و عاطفه در کنار عقل و خرد موجب رشد و کمال و شکوفائی استعداد و نیل به ازادی و رهایی از قیود و بندها می گردد انسانی که امیزه ای از عقل و احساس است و با دو بال خردورزی و احساس گرایی قصد طیران و پرواز در فضای بی کران زندگی را دارد موفق است و به مقصد خواهد رسید .
همانگونه که انسان عقلایی مطلق خشک نمی تواند زندگی سالم و بالنده ای داشته باشد انسان عاطفی مطلق نیز نمی تواند زندگی صحیح و پویا و کمال رسانی را برای خود رقم زند .
تمام ابعاد فکری و نظری نهضت عاشورا خاستگاه عقلانیت دینی دارد همانگونه که همه ارزش ها و فضائل اخلاقی و رفتاری تسری یافته در این حرکت عظیم تاریخی خاستگاهی چون احساس گرایی دینی دارد و این دو خاستگاه عقلانیت و احساس گرایی درهم تنیده اند و با یکدیگر تعامل همگون و متقابل دارند .
عزاداری مطلق و بدون تبیین و توضیح اهداف والا و ارمان های نهضت امام حسین ( ع ) کافی نیست همانگونه که بیان صرف اهداف و تحلیل مطلق انقلاب کربلا که فاقد جنبه عاطفی و احساسی که همان عزاداری و مرثیه سرایی باشد نیز کافی نمی باشد .
اگر می خواهیم از حماسه حسینی حداکثر استفاده و بهره وری شایسته و راهگشا به عمل اوریم باید هم به تبیین اهداف و انگیزه و ارمانهای این حرکت تاریخی و بیان جنبه های سیاسی و اچتماعی ان و هم به مراسم پرشور و بالنده عزاداری و مرثیه سرایی توجه کافی داشته باشیم پرداختن به جنبه های سیاسی و اجتماعی نهضت عاشورا فارغ از تبلیغات و تعصبات جناحی و باندی و قیمومت و مدیریت افکار توسط سخنرانان و وعاظ از وطایف مهم و اساسی انهاست پرداختن به مسائل و موارد واکنش برانگیز جناحی و توهین به حرمت و اعتبار و ابروی افراد هم سوءاستفاده از جلسات عزاداری امام حسین ( ع ) است هم با فرهنگ عاشورایی مغایرت دارد . 



یک سخنران فهیم و موقعیت شناس و اشنا به مسائل اخلاقی و سیاسی روز با پاکی نیت و خلوص ' معرفت را همراه با محبت در کنار هم در این مجالس تبیین و ترویج کند 
امام خمینی رحمت الله علیه فرمودند : به گویندگان اعلام می کنم پس از گفتن مسائل روز ' روضه و مرثیه ' به سبک سابق اجرا کنند .
مراسمات عزاداری سید الشهدا ( ع ) فرصت ارشادی بسیار خوبی است که سخنرانان با غنیمت شمردن این فرصت ' به دغدغه انتقال فرهنگ عاشورایی به جوانان ' انها را به قول مقام معظم رهبری در مقابل میکروب ها و ویروس های فراوانی که در این دنیای اشوب زده و بیمار سرازیر شده است مصونیت بخشند . و این امر مستلزم توجه به ' هم بعد عاطعی و هم بعد شناختی و نیازهای جوان امرور است . 
گریستن بر امام حسین ( ع ) و یاران فداکار امام زمانیکه با اهداف و ارمان ها و حماسه و عزت امام حسین ( ع ) پیوند و ارتباط برقرار کند غوغا می کند و این همان عقلانیت و معرفت و احساس و عاطفه برخاسته از دین الهی است که دو بال پرواز کمال انسانی است .

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار