معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري خوزستان:حل مشكلات جامعه با استفاده از فكر نخبگان مسير مي‌شود

"> پژوهشگران، قهرمانان ملي
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱

معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري خوزستان:حل مشكلات جامعه با استفاده از فكر نخبگان مسير مي‌شود

شوشان: معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري خوزستان با بيان اين‌كه اگر دنياي توسعه يافته امروز خود را برتر از كشورهاي ديگر مي‌داند و داد فناوري كشورهايي در جهان گوش دنيا را كر كرده است، به‌گونه‌اي كه خود را صاحب دنيا مي‌دانند، حاصل كار پژوهش است، فكر و پژوهش را يك منبع لايزال براي توسعه عنوان كرد و گفت: امروز بايد به مرحله‌اي برسيم كه پژوهشگر به عنوان يك قهرمان ملي و استاني مطرح شود و در اين صورت در تمام حوزه‌هاي پژوهش‌هاي تجربي و علوم انساني به جايگاه خوبي خواهيم رسيد.

به گزارش شوشان به نقل از ایسنا،  بهروز حسيني‌فر در مراسم اختتاميه هفته پژوهش و فناوري در خوزستان كه در سالن شهيد هاشمي استانداري برگزار شد، با بيان اين‌كه تحقيق و پژوهش يك اصل براي توسعه و يك فرض براي پيشرفت است و در صورت عدم توجه به آن،‌ اگر پيشرفتي در كشور حاصل شود، پيشرفتي بنيادي و پايدار نخواهد بود، عنوان كرد: اگر امروز كشورهايي را مي‌بينيم كه در گذشته‌اي نه چندان دور، كشور چندان پيشرفته‌اي نبوده اما امروز تمام شاخص‌هاي آن يك كشور توسعه‌يافته را مطرح مي‌كند،‌ در يك ارزيابي دقيق، مبناي اين تغيير پژوهش است. آنچه كشور را صاحب پيشرفت و توسعه مي‌كند، ‌تحقيق و پژوهش است؛ حل مشكلات جامعه با استفاده از فكر نخبگان مسير مي‌شود.

وي با مقايسه وضعيت كشور تركيه طي سال‌هاي 1999 و 2006 اظهارداشت: كشور تركيه در سال 1999، 58 هزار پژوهشگر داشته است و اين رقم را در سال 2006 به 90 هزار مي‌رساند؛ اين كشور براي سال 2013 پيش‌بيني 150 هزار پژوهشگر را مي‌كند؛ از سوي ديگر يك رشد ديگر در تركيه متناسب با اين رشد بروز مي‌كند. صادرات اين كشور 13 سال پيش، 15 ميليارد دلار بوده است در حالي كه اين رقم در سال 2010 به 200 ميليارد دلار مي‌رسد و در سال 2020، رقم 500 ميليارد دلار براي صادرات خود پيش‌بيني مي‌كند. توسعه مراكز علمي، فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي و همچنين افزايش رقم تخصيص يافته در بودجه تركيه براي پژوهش نسبت به GDP، چنين رشدي را براي اين كشور ايجاد مي‌كند.

معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري خوزستان همچنين به بيان نمونه‌اي ديگر پرداخت و تصريح كرد: كشور سنگاپور با جمعيت حدود 500 هزار نفري در يك سال تنها 6 ميليارد دلار صادرات محصولات تحقيقاتي داشته است؛‌ اين كشورها پنج هزار متر زمين را حفاري نكردند تا نفت استخراج كند و بعد آن بفروشند، بلكه يك پژوهشگر تربيت كردند و حاصل فكر و تحقيق پژوهشگران خود را به دنيا مي‌فروشند. اين منبع فكر تمام‌شدني نيست در حالي كه نفت روزي تمام مي‌شود؛ بنابراين فكر و پژوهش يك منبع تمام نشدني براي توسعه است.

حسيني‌فر همچنين با تأكيد بر اين‌كه ما بهترين دين و مذهب را داريم پس بايد متفاوت باشيم، تصريح كرد: جريان متفاوتي كه پس از انقلاب اسلامي در كشور ايجاد شد، دارد خود را در تمام عرصه‌ها به دنيا بروز مي‌دهد. افتخاراتي كه در حوزه فناوري‌هاي مختلف مانند نانو، سلول‌هاي بنيادي و تحقيقات ديگر حاصل و حرف‌هاي جديدي كه به دنيا عرضه شده‌است، همه نشان‌دهنده روند رو به رشد كشور است. هنگامي كه اعتبار تخصيص يافته به پژوهش از 5/0 درصد GDP به 2/1 درصد آن در حال حاضر مي‌رسد و طبق پيش‌بيني مراكز علمي دنيا در سال 2018 رتبه ايران از 20 به چهارم جهان مي‌رسد، بيانگر اين است كه كشور پتانسيل آن را دارد و با حضور پژوهشگران جوان اين زمينه به وجود آمده‌است.

وي خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري در سند چشم‌انداز، به رسيدن به رتبه نخست تأكيد كرده‌اند و همه به‌عنوان سربازان نظام و رهبر در تلاش براي رسيدن به اين جايگاه هستيم. بررسي اوليه‌اي در خوزستان نشان مي‌دهد كه ميزان 5/0 درصد بودجه غيرهزينه‌اي شركت‌ها، ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي كه در بودجه كشور، اسامي آن‌ها در خوزستان آمده‌است و بايد 5/0 تا سه درصد بودجه خود را به پژوهش اختصاص دهند، حدود 158 ميليارد تومان است. بنابراين از نظر بودجه و پيش‌بيني برنامه در زمينه بودجه پژوهشي نبايد مشكلي وجود داشته باشد. مشكل در نظارت در جذب اين بودجه، پيگيري‌ها، تعريف پروژه‌هاي موردنياز استان، تشويق پژوهشگران و زمينه‌سازي فرهنگي براي پژوهش است و امروز بايد به جايي برسيم كه پژوهشگر ما به عنوان يك قهرمان ملي مطرح شود. اميدواريم مسيري كه كشور در بحث پژوهش آغاز كرده‌است ما را به سرانجام مقصود برساند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار