اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
سیروس، دایی، کریمی و گوچی
کره‌جنوبی یکی از رقبای قدیمی و سنتی ایران در قاره آسیا به شمار می‌رود.


چهار-برد-تاریخی-ایران-مقابل-کرهجنوبی-سیروس-دایی-کریمی-و-گوچی

 

 بازی حساس سه شنبه ایران-کره‌جنوبی بیست و نهمین دیدار تاریخ دو تیم محسوب می شود.در دو دهه اخیر بارها ایران و کره‌جنوبی در راه رسیدن به جام جهانی و در مراحل حساس جام ملتهای آسیا به مصاف هم رفتند.در این میان چند برد ایران مقابل این حریف سرسخت به دیدارهایی ماندگار در تاریخ فوتبال ایران تبدیل شده‌است.

 ۱-نیمه نهایی بازی های آسیایی ۱۹۹۰

ایران یک - کره‌جنوبی صفر

ایران و کره‌جنوبی قبل از این بازی هم بارها به مصاف هم رفته بودند. ایران هم بیشتر به حریفش باخته بود. با این حال چند برد مهم برابر حریف شرقی‌اش در جام ملت‌های ۱۹۷۲ آسیا، بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ و بازی‌های آسیایی ۱۹۸۲ کسب کرده بود اما چرا برد ایران در نیمه نهایی بازیهای آسیایی یک پیروزی تاریخ است؟

آن سالها، سالهای افول فوتبال ایران بود. در سوی دیگر کره‌جنوبی غول فوتبال آسیا بود. دو سال قبل از این بازی در جام ملتهای ۱۹۹۸ قطر، کره‌جنوبی با سه گل ایران را در هم کوبیده بود.

دیدار دو تیم در بازی های آسیا، چند ماه پس از جام جهانی ۱۹۹۰ بود. کره‌جنوبی نماینده آسیا در جام جهانی بود و برد ایران مقابل این تیم یک ماموریت سخت به نظر می رسید.

نسل طلایی فوتبال ایران با مربی گری علی پروین پس از برد برابر ژاپن خود را به نیمه نهایی بازیهای آسیایی ۱۹۹۰ رساند. آن زمان فوتبال بازیهای آسیایی با حضور تیم های بزرگسال برگزار می شد و کشورها این مسابقات را جدی می گرفتند.

ایران کار سختی مقابل حریف مدعی داشت. بازی در ۹۰ دقیقه صفر-صفر شد. به نظر می رسید باید منتظر ضربات پنالتی بود که گل زیرکانه مرحوم سیروس قایقران در دقیقه ۱۰۷ بازی برد ایران را رقم زد. بردی که زمینه قهرمانی ایران را فراهم کرد و یک بار دیگر افتخار و غرور را به فوتبال ایران برگرداند. با این برد دوباره فوتبال ایران اعتماد به نفس گرفت.

۲- جام ملت‌های ۱۹۹۶ آسیا

ایران ۶ - کره‌جنوبی ۲

ایران و کره‌جنوبی در انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ به هم رسیدند که ایران با سه گل مغلوب شد. پس از آن باخت سنگین دوباره دو تیم به هم رسیدند این بار در یک چهارم نهایی جام ملتهای آسیای ۱۹۹۶. ایران پس از شروعی ضعیف در جام ملتهای ۱۹۹۶ امارات با برد سه-صفر برابر عربستان جانی دوباره گرفت. در یک چهارم نهایی کره‌جنوبی قدرتمند را مقابل خود می دید. در نیمه اول هم دو-یک باخت. اما توفان نیمه دوم شاگردان محمد مایلی کهن، تاریخی ترین برد ایران مقابل کره‌جنوبی رقم زد. باورنکردنی بود؛ ۶ بر ۲. یک نمایش فرازمینی از علی دایی با چهار گل ویران کننده. کریم باقری و خداداد عزیزی زننده دو گل دیگر بودند. ایران راهی نیمه نهایی شد اما نتوانست فینالیست شود. یک برد درخشان که هر گز فراموش نمی‌‌شود.

۳- جام ملت‌های ۲۰۰۴ آسیا

ایران ۴ - کره‌جنوبی ۳

کره‌جنوبی انتقام باخت در جام ملتهای ۱۹۹۶ را در جام ملتهای ۲۰۰۰ لبنان گرفت. این دو تیم برای سومین دوره متوالی در یک چهارم نهایی جام ملتها به مصاف هم رفتند. این بار در جام ملتهای ۲۰۰۴ چین. این بار نوبت علی کریمی بود که ستاره بازی شود. در شرایطی که شاگردان برانکو ایوانکوویچ چند باری از کره عقب افتادند اما سه گل علی کریمی به ایران کمک کرد تا رقیب سنتی‌اش را ۴ بر ۳ شکست دهد. مثلث کریم-کعبی-مهدوی کیا نمایشی فوق العاده در آن بازی داشتند.

البته قبل از این بازی، ایران در نیمه نهایی بازی های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان در خانه کره این تیم را شکست داد و به مدال طلای بازی های آسیایی رسید اما آن بازی در تقویم بازی های رسمی دو تیم ثبت نشده است چراکه بازی دو تیم امید بود.

 ۴- مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴

کره‌جنوبی صفر - ایران یک

ایران پس از برد خاطره انگیز مقابل کره‌جنوبی در ۲۰۰۴ در جام ملتهای ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ توسط این تیم حذف شد. در نرسیدن ایران به جام جهانی ۲۰۱۰ هم کره‌جنوبی نقش داشت. پس از این سه ناکامی ایران، دو تیم در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ هم گروه شدند. ایران در تهران با گل جواد نکونام پیروز شد. نتایج ایران به گونه ای رقم خورد که بازی برگشت دو تیم یک بازی مرگ و زندگی برای ایران شد. شاگردان کارلوس کی‌روش باید در اولسان پیروز می شدند که مستقیما راهی جام جهانی شوند. معجزه رخ داد و تک گل ارزشمند رضا قوچان نژاد باعث شد تا نبرد اولسان به یک بازی تاریخی تبدیل شود. ایران که برای خودش شانس زیادی برای صعود مستقیم قائل نبود با یک برد فراموش نشدنی به عنوان تیم اول گروه راهی برزیل شد.

برچسب ها: چهار ، برد ، تاریخی ، ایران ، کره
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار