شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
از عشق امام حسین(ع) تا برخوردهای رژیم طاغوت/
در آن سال‌ها رژیم شاه بیش از هر زمانی از برگزاری مراسم تعزیه احساس خطر می‌کرد و انتظار داشت مردم هیئت‌ها را تعطیل کنند.
تمام مسیر‌های ورودی و حتی داخل شهر حمیدیه با فاصله کم پر بود از چادر و مواکبی که بسته به سلیقه موکب‌دار یا پارچه مشکی دارند و یا سبز، معمولا جلوی درب موکب‌ها چند تا صندلی چیده‌اند، اما اغلب سر پا هستند و عده‌ای مشغول پخش نذری بین عابران پیاده، در بین نذورات از چای دارچین و زعفران گرفته تا شربت، غذا، خرما، آب، قهوه و... را می‌شود دید.

اما آن پسر جوانی که دشداشه بر تن داشت و دشداشه خود را به رسم میهمان‌نوازی مردم عرب تا زانو جمع کرده و دور کمر بسته و «دله» قهوه را در دست گرفته و جلوی ماشین‌های در حال رفت و آمد را می‌گرفت که با قهوه از آنها پذیرایی کند، بیشتر توجه من را جلب کرد.

تمام هیئت‌ها و مواکب بدون استثنا در کنار موکب باند و اکویی گذاشته‌اند که معمولاً مداحی عربی پخش می‌کردند.

وارد شهر که می‌شوی همه چیز بوی محرم می‌دهد و این را می‌توان از آویزان کردن پرچم‌های مشکی، سبز و قرمز، دمام، سنج و زنجیر سینه زنی در پیشخوان مغاز‌ه‌های شهر که آنها را برای فروش گذاشته‌اند، فهمید.

از سیاه‌پوش شدن کودکان شهر می‌توان فهمید، از دلتنگی شهر، از ایستگاه‌های صلواتی که در نقاط مختلف شهر پذیرای عزاداران حسینی هستند، می‌توان فهمید...

برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) در شهر حمیدیه، به بیش از 50 سال پیش بر می‌گردد و مردم این شهرستان خانواده ملاشیخ عبدالعلی عبدالخانی را از برگزارکنندگان قدیمی مراسم امام حسین(ع) می‌دانند.

پس از درگذشت ملاعبدالعلی در سال 1350، فرزندانش مراسم عزاداری را ادامه می‌دهند و هیچ سالی در این مراسم خللی ایجاد نشده است تا اینکه در سال 1361 و به برکت پیروزی انقلاب اسلامی مراسم عزاداری امام حسین(ع) ساماندهی و با پیگیری حاج مجید فرزند مرحوم عبدالعلی ستاد دهه عاشورا در شهرستان حمیدیه تشکیل می‌شود.

حاج مجید عبدالخانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این رابطه اظهار کرد: تقریبا سال 1310 از شهر سوسنگرد به حمیدیه نقل مکان کردیم، پدرم در این شهر و بسیاری مناطق و روستاهای اطراف صاحب منبر بود، ساکن حمیدیه که شدیم، پدرم تمام وقت خود را صرف خدمت به امام حسین(ع) کرد و این خدمت مختص ماه محرم نبود.

وی با اشاره به سکونت خانواده مادرش «بیت درویش» در شهر حمیدیه، گفت: سکونت دایی‌های من در شهر حمیدیه سبب شد از‌‌ همان ابتدا با پشتوانه خویشاوندی در شهر زندگی کنیم.

رئیس ستاد عاشورای حمیدیه توضیح داد: در سال‌های گذشته برگزاری مراسم عزاداری امام حسین به شکل امروزی نبود و به این صورت بود که گروهی از جوانان مومن و بزرگان شهر با عزاداری، نوحه‌سرایی و یزله در مدح امام حسین و ابوالفضل به سمت حسینیه «بیت شیخ علوان» و متقابلاً افراد‌‌ همان حسینیه به سمت حسینیه پدرم حرکت می‌کردند.

وی گفت: از‌‌ همان بدو سکونت در حمیدیه، پدرم در برگزاری مراسم امام حسین به فرزندانش اعتماد کرد و وی به خاطر اینکه در حوزه نجف اشرف درس خوانده بود، نقش معلم و مرشد را برای ما داشت.

عبدالخانی با بیان اینکه در 1339 اولین مراسم شبیه‌خوانی در حمیدیه برگزار شد، گفت: مراسم شبیه‌خوانی تنها به ادای نقش افراد اصلی در کربلا بود.

وی ادامه داد: در سال 1345 مراسم عزاداری امام حسین(ع) در حمیدیه به شکل رسمی کار خود را آغاز کرد و افراد مومن و توانا برای ادای مراسم شبیه خوانی در نقش یارای امام حسین(ع)، ائمه و تمام کسانی که در روز عاشورا در کربلا بودند، مشخص شدند.

عبدالخانی با بیان اینکه در سالی که تصمیم به برگزاری مراسم شبیه‌خوانی گرفتیم به هزینه‌های زیادی برای خرید لباس، ادوات رزمی، و... نیاز بود، توضیح داد: برادرم حاج عبدالله 80 الی 85 درصد از هزینه‌های مالی مراسم را به عهده گرفت و مرحوم حاج علی زمانی که پارچه‌فروشی داشت، دوخت 30 عدد لباس افرادی که برای شبیه‌خوانی تعیین شده بودند را تقبل کرد.

وی افزود: بردار دیگرم مرحوم حاج محمدرضا هزینه خرید شمشیر، زره و کلاه مراسم شبیه‌خوانی را تقبل کرد.

این مسؤول با بیان اینکه در زمان گذشته برای برگزاری مراسم مجبور به گرفتن مجوز از ژاندارمری سوسنگرد بودیم، گفت: در روز اجرای مراسم تعذیه ژاندارمری به دلیل ترس از چنین مراسمی چند نفر ژاندارم را برای نظارت بر مراسم به حمیدیه می‌فرستاد.

وی در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد: در سال‌های گذشته رسم بر این بود کسانی که در فردای روز عاشورا نقش افراد کربلا بازی می‌کردند، شب دهم غسل شهادت می‌گرفتند و تا صبح به عزاداری می‌پرداختند.

عبدالخانی می‌گوید: در سال 52 طبق روال هر سال از رئیس پاسگاه حمیدیه که شخصی به نام گروهبان رحیمی نام داشت، مجوز برگزاری مراسم روز دهم را گرفتم، شب عاشورا تقریبا ساعت 4 صبح در حالی که همه افرادی برگزارکننده مراسم شبیه‌خوانی در منزل من بودند، در خانه من زده شد، در را باز کردم گروهبان رحیمی را دیدم که پیام داد شما فردا نمی‌توانید مراسم را برگزار کنید.

وی ادامه داد: در آن سال‌ها رژیم شاه بیش از هر زمانی از برگزاری این مراسم احساس خطر می‌کرد و انتظار داشت مردم هیئت‌های خود را تعطیل کنند.

عبدالخانی اضافه کرد: پیام گروهبان رحیمی را به اصحاب دادم، یکی از آن‌ها گفت که این‌ها پول می‌خواهند تا کاری به برگزاری مراسم نداشته باشند.

وی گفت: یکی از بچه‌های برگزارکننده به من گفت که 3 هزار تومان پول دارم، فرد دیگری گفت من 4 هزار و 500 تومان دارم، روی هم رفته 7 هزار و 500 تومان می‌شود به گروهبان بدهیم تا کاری به کار ما نداشته باشد.

عبدالخانی عنوان کرد: با صدای بلند گفتم یاران امام حسین چند نفر بودند؟ و همگی جواب دادند 72 نفر، گفتم دیدید که یارای امام حسین چطور از دین خود دفاع کردند، همگی حرف من را تایید کردند، گفتم فردا مراسم را برگزار می‌کنیم، همه چیز را به خدا و امام حسین می‌سپاریم.

وی افزود: در آن سال هوا بسیار سرد بود و زمین از باران چند روز پیش خیس و گلی مانده بود، ساعت 6 صبح صدای دمام(طبل بزرگ) همه شهر را تا در خانه ما آورد و همگی با جمعیت بزرگ راهی محل اجرای مراسم شدیم.

عبدالخانی اظهار کرد: من جلوی جمعیت راه می‌رفتم، نصف راه جمعیت را نگه داشتم و از آنها خواستم لبیک یا حسین را در طول مسیر تکرار کنند.

وی تصریح کرد: تقریبا نصف راه را پیمودیم که سر و کله گروهبان رحیمی پیدا شد و وی که انتظار قانون‌شکنی نداشت، تنها کاری که کرد در کنار من ایستاد و در گوش من گفت، اگر کمکی از دست من ساخته است دریغ نمی‌کنم.

عبدالخانی ادامه داد: همه انتظار داشتند مانع کار ما شود، اما امام حسین(ع) کمک کرد و مراسم در یک روز سرد زمستانی آن‌طور که پیش‌بینی کرده بودیم، برگزار شد.

این خادم اهل بیت در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1361 مراسم عزاداری امام حسین را ساماندهی کردیم و مجوز ستاد دهه عاشورای از امام جمعه وقت گرفتیم.

رئیس ستاد دهه عاشورای حمیدیه در پایان با اشاره به اینکه موکب ستاد عاشورای حمیدیه به شکلی ساماندهی شد که حتی آیت‌الله محلاتی از موکب ما در مراسم پادگان ثامن الائمه حمیدیه دعوت کرد، افزود: امیدوارم شایستگی و لیاقت برگزاری مراسم امام حسین ع) و خدمت به عزاداران آن را داشته باشیم.

تمام فرزندان ملاعبدالعلی از برگزارکنندگان مراسم عزاداری امام حسین(ع) در حمیدیه بودند و پس از درگذشت فرزندانش عبدالحسین، محمدرضا و اسماعیل، تنها بازماندگان این خانواده حاج مجید (رئیس ستاد عاشورا) و حاج عبدالله مراسم عزاداری را اداره می‌کنند، عادل فرزند اسماعیل و نوه ملاعبدالعلی پس از درگذشت پدر به جای او در نقش عمر بن سعد در مراسم شبیه‌خوانی ادای نقش می‌کند.

منبع / فارس

برچسب ها: حمیدیه ، عاشورا ، محرم
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار