شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری: امروز پرچم ولایت در دستان رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) است و همت، پشتکار و کارهای علمی شما، مکتب پراگماتیسمی را به چالش می کشاند و نشان می دهد که دین نرفته است و در حال آمدن است که به عنوان مثال سابقه درخشان خود دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گواه بر این ادعا است
آیین "فصل نو، فصل همدلی" ویژه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حضور حضرت آیت الله شیخ عبدالکریم فرحانیآیت الله فرحانی: پیشرفت ها، پژوهش ها و مطالعات علمی نشان از رشد شاخص های علمی در ایران اسلامی دارد نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، دکتر غلام رضا شریعتی استاندار خوزستان، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مدیران، معاونین دانشگاه و جمع کثیری از دانشجویان جدیدالورود در محل سالن امام خامنه ای (مدظله العالی) مجتمع فرهنگی فجر سپاه اهواز برگزار شد.

حضرت آیت الله فرحانی در این مراسم گفت: در شرایطی که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) پیروز شد، فضای علمی دنیا گمراه بود. بنگاهی به نام بنگاه سوسیالیستی وجود داشت که با به تصویر کشیدن سیر تاریخ دنیا می گفت که دین نمی تواند منشأ چنین حرکتی باشد و اصولاً دین رو بنایی است که دولت ها برای تحقیر جامعه درست می کنند و امکان ندارد که شخصیتی مثل امام خمینی (ره) صرفاً با تکیه بر اندیشه دینی بخواهد انقلابی را سامان دهد.

وی افزود: غربی ها دو مکتب فلسفی موثر داشتند که یکی مکتب پوزیتیویسم ها بود و به صورت علمی و مفصل تاریخ را دوره بندی می کرد و بیشتر دغدغه انگلیسی ها بود و دیگری مکتب اگزیستانسیالیسم ها بود که ماحصل این دو مکتب یک جمله بود، با این محتوا که اگر بخواهیم تاریخ را دوره بندی کنیم شامل سه دوره می شود، دوره کودکی و جهالت که اسم آن دوره خدا و دین است، دوره جوانی که دوره فلسفه نامیده می شود و دوره پختگی و بلوغ که دوره علم است.

نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دوره بندی تاریخی از نگاه غربی ها گفت: آنها معتقدند وقتی بشر کودک و جاهل بود در مقابل همه سوالاتش مثل طوفان، زلزله، رعد و برق و ... یک جواب داشت و آن خدا بود که جامعه شناسان غربی تحت همین فضا علوم انسانی غرب را تصدیق کردند، بشر وقتی از کودکی فاصله گرفت و کمی پخته تر شد به جای خدا، دنبال علت سوالاتش بود اما در حال حاضر که بشر بعد از رنسانس واقع شده است دیگر نیازی به دین ندارد.

وی به بخشی از باورهای غربی ها اشاره کرد و گفت: غربی ها یک اصطلاح دارند که بشر با پیشرفت علم، خدا را به مرخصی فرستاده است و دیگر بشر از اینکه برای هر سوالی به خدا مراجعه کند، بی نیاز است.

فرحانی به بررسی تاریخ از منظر غربی ها و اینکه دوره دین تمام شده است پرداخت و ادامه داد: البته یک گرایشی به نام فلسفه پراگماتیسم در غرب و آمریکا به وجود آمد که مخصوصا توسط فیلسوف و روانشناس معروف آمریکایی، ویلیام جیمز تعبیری در اندیشه پوزیتیویسمی ایجاد کرد. پراگماتیسم ها معتقدند که وقتی یک نظریه را ارزیابی می کنید دنبال ادله آن نباشد و ببینید که در عمل چقدر فایده دارد، هر مقدار نظریه ای در عمل مفیدتر باشد آن نظریه درست تر است.

این مدرس حوزه و دانشگاه در نگاه به فلسفه پراگماتیسم افزود: پراگماتیسم ها معتقدند که دین بعد از دوره رنسانس این گونه نیست که اصلا به درد نخورد و فایده ای نداشته باشد، بلکه برای یکشنبه آخر هفته و کلیسا، دعا و آرامش حاصل از نیایش، موثر و مفید است.

وی ادامه داد: اندیشه پراگماتیسمی آمریکا تعدیلی در فضای فلسفه غرب ایجاد کرد که می شود برای دین آثاری در حیطه مسائل فردی تعریف کرد و ماحصل فضایی بود که انقلاب اسلامی در آن شکل گرفت.

نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: اندیشمندان، فیلسوفان و جامعه شناسان غربی از یک طرف معتقد بودند که دین نمی تواند دلیل حرکت بزرگی مثل انقلاب باشد و از طرف دیگر آثار آن را در اتفاقات عظیمی مانند انقلاب در ایران و جنگ تحمیلی ایران و عراق و دوران دفاع مقدس می دیدند، لذا برای پرکردن این خلأ و چالش، تمامی اتفاقات را متعلق به شخصیت کاریزمای امام خمینی (ره) می دانستند و مدعی می شدند که همه این حرکات به دین، مکتب سید الشهداء و زیر بناهای عاشورایی تاریخ درخشان مردم ایران مرتبط نیست.

فرحانی به ادعاهای پراگماتیسم ها پرداخت و تصریح کرد: تا موقعی که امام خمینی (ره) زنده بود، پراگماتیسم ها ادعا داشتند که امام خمینی (ره) انقلاب را با عاشورا و دفاع مقدس را با پیشانی بند یا فاطمه الزهرا و یا اباعبداله الحسین مدیریت کرد، فرهنگ شهادت را روانه این سرزمین ساخت و توانست انقلاب را به ثمر رسانده، تثبیت کرده و در دوران دفاع مقدس در مقابل شرق و غرب ایستادگی کند.

وی بیان داشت: بعد از رحلت امام خمینی (ره) غربی ها چشمان خود را گشودند و دیدند که با رفتن امام خمینی (ره) همه چیز تمام نشد و امام دیگری چون مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ظهور کرد که در آن شرایط متزلزل و پر التهاب کشور، توانست با مدیریت خود و همکاری دلسوزان این سرزمین سکان انقلاب را به دست بگیرد، آن را با معانی پراگماتیسمی در عرصه های علمی تثبیت کند و در زمینه علوم مهمی چون سلول های بنیادی، انرژی هسته ای و نانو در جهان حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

مدرس حوزه و دانشگاه خطاب به اساتید و دانشجویان گفت: شما با پیشرفت ها، پژوهش ها و مطالعات علمی در حقیقت نشان می دهید که شاخص های علمی در ایران اسلامی رشد کرده است و با این کار از اندیشه سید الشهداء و وجود مقدس امام زمان (عج) دفاع می کنید.

وی به یکی از خاطرات خود از کلاس درس در حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: در حال تدریس بودم که یک روحانی مسیحی پشت درب کلاس به مطالب درسی گوش می داد و گفت: فلسفه ما را خوب می دانید، از کجا آموخته اید؟ جواب دادم: از آیت الله شهید مطهری. در حال گفتگو بودیم که پرسید: جریان ولایت در ایران چیست؟ جواب دادم: بر خلاف تقسیم بندی شما غربی ها از دوره های تاریخی، قرآن کریم معتقد است که تاریخ سه دوره دارد: دوره وحی نبوت که بشر در این دوره جاهل و بچه بود و پیامبران این دوره نیز مثل حضرت عیسی (ع) و حضرت موسی (ع) معجزه شان از جنس زمان شان بود و با بشر جاهل و کودک به زبان خودش سخن می گفتند، دوره بعدی به نام دوره ختم نبوت می باشد که دوره علم است و خداوند در بخشی از قرآن می فرمایند: بخوان به نام خدایی که خلق کرد و بخوان به نام خدایی که دانش و علم داد. در قسمت خلقت می فرمایند: اقرا باسم ربک الذی خلق و به علم که می رسد می فرمایند: اقرا و ربک الاکرم، یعنی خلقت با همه عظمتش مصداق کرامت خداوند نیست و کرامت خداوند زمانی است که به بشر علم داده می شود و اختلاف اسلام با مسیحیت نیز در همین دوره است و دوره سوم تاریخ از منظر قرآن، دوره ولایت است.

نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان بیان داشت: امروز پرچم ولایت در دستان رهبر معظم انقلاب است و همت، پشتکار و کارهای علمی شما، مکتب پراگماتیسمی را به چالش می کشاند و نشان می دهد که دین نرفته است و در حال آمدن است که به عنوان مثال سابقه درخشان خود دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گواه بر این ادعا است.


   
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار