اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز به زائرین حسینی توصیه کرد پیش از عزیمت حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق نمایند.
شوشان: دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به زائرین حسینی که قصد سفر به کشور عراق را دارند، توصیه کرد پیش از عزیمت حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق نمایند.
 
وی اظهار داشت: آنفلوانزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی است که در اثر تماس با ویروس آنفلوانزا ایجاد می گردد و علائم این بیماری شامل تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و گاهی همراه با علائم گوارشی همچون حالت تهوع، استفراغ و اسهال می باشد. بیماری تقریبا در تمام افراد مبتلا با سرفه خشک و گلو درد همراه است. سرفه اغلب شدید است و برای مدتی ادامه می یابد ولی سایر نشانه های بیماری، بعد از 2 تا 7 روز خود به خود بهبودی پیدا می کند.

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان افزود: این بیماری شباهت زیادی با سرماخوردگی شدید دارد ولی بسیار شدیدتر از آن است و باعث ضعف و ناخوشی کامل می شود.

سلمان زاده در خصوص عوامل ایجاد بیماری آنفلوانزا گفت: ویروس های آنفلوانزا شامل سه نوع A ، B و C هستند. آنفلوانزای نوع A معمولا" عامل ایجادکننده شیوع سالیانه ی آنفلوانزا است. از نظر نشانه های بالینی نوع C بسیار ملایم و معمولا" نوع A و B نشانه های شدیدتر و در مواردی عوارض خطرناکی ایجاد می کنند. این ویروس ها پیوسته در حال تغییر هستند و انواع جدیدی از خود را ایجاد می کنند که خصوصیات متفاوتی دارد. بنابراین واکسن هایی هم که سالانه تولید می شوند بر علیه انواعی از A و B موثر می باشند.

وی با اشاره به راه های انتقال بیماری آنفلوانزا بیان کرد: ویروس های آنفلوانزای موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتقل می شوند. در اغلب موارد انتقال از فرد به فرد و یا از طریق تماس دست آلوده به دهان و بینی صورت می گیرد. مهم ترین راه انتقال ویروس در محیط های بسته پرجمعیت مثل اتوبوس از طریق هوا (سرفه یا عطسه) می باشد.

معاون بهداشت دانشگاه در مورد علائم عمومی بیماری آنفلوانزا گفت: علائم عمومی شامل تب، لرز، سردرد، درد بدن، بی حالی و بی اشتهایی می باشد که پس از 1تا 3 روز از زمان مواجهه با ویروس ایجاد می شوند. معمولا" بدن درد یا سردرد بیشترین علامت مشکل ساز است و شدت آن با تب مرتبط است و علائم عمومی معمولا به مدت 3 روز باقی می مانند.

رئیس مرکز بهداشت استان ادامه داد: علائم تنفسی شامل سرفه خشک، درد شدید گلو، انسداد و آبریزش از بینی است و به طور معمول در شروع بیماری وجود دارند اما وقتی که علائم عمومی ظاهر شد تا 3 تا 4 روز بعد از فروکش کردن تب، باقی می مانند.
 
سلمان زاده افزود: دفع ویروس احتمالا" در بالغین بین 3 تا 5 روز بعد از بروز نشانه های بالینی بیماری و در کودکان تا 7 روز بعد از آن ادامه خواهد داشت.

معاون بهداشت دانشگاه تاکید نمود: واکسن آنفلوانزا باید برای گروه های در معرض خطر (که ابتلا به آنفلوانزا در آنان با عواقب سنگین تری همراه است) و گروه های در معرض تماس (که به دلیل مشاغل خاص، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند) تجویز شود.

 وی ادامه داد: زمان ایده آل برای واکسیناسیون از شهریور تا نیمه مهرماه می باشد و به طور متوسط حدود دو هفته طول می کشد تا پاسخ محافظتی پس از واکسیناسیون در بدن فرد حاصل شود. افراد پرخطری که تاکنون واکسن را دریافت نکرده اند باید در فرصت باقیمانده نسبت به تزریق واکسن اقدام نمایند.

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان افزود: واکسیناسیون برای سالمندان (افراد بالای 50 سال)، ساکنین آسایشگاه ها و کارکنان آنان، بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مانند بیماران ریوی از جمله آسم، بیماران قلبی و عروقی بجز فشارخون بالا و بیماران مبتلا به اختلالات مزمن خونی، کلیوی، کبدی و متابولیک از جمله دیابت، بیماران مبتلا به بیماریهایی که سیستم تنفسی را مختل می نمایند، مانند بیماریهای صدمات نخاعی، اختلالات صرعی، اختلالات عصبی عضلانی توصیه می شود.

وی ادامه داد: همچنین خانم های بارداری که سه ماهه دوم و سوم حاملگی آنان مقارن با فصل شیوع آنفلوانزا می باشد، کودکان و نوجوانان 6 ماه تا 18 ساله ای که تحت درمان طولانی مدت با آسپرین می باشند، کودکان 6 ماه تا 59 ماه، کلیه کودکان گروه سنی 5 تا 18 سال، کارمندان مراکز ارائه کننده خدمات بهداشتی و درمانی، نیروهای درمانی خدمت دهنده در منازل افراد در معرض خطر، اعضای خانواده (شامل کودکان) افراد در معرض خطر نیز باید واکسیناسیون شوند.

سلمان زاده با اشاره به راههای پیشگیری از آنفلوانزا بیان کرد: رعایت فاصله از افراد مشکوک و مبتلا به بیماری حداقل یک متر، شستن مکرر دستها با آب و صابون، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه، دفن بهداشتی دستمال کاغذی های مصرف شده و خودداری از رها نمودن آن ها در محیط، خودداری از در آغوش گرفتن، بوسیدن و دست دادن هنگام احوالپرسی، خودداری از دست زدن به چشم ها و بینی هنگام بیماری، مراجعه به پزشک در صورت مشاهده علایم بیماری شامل (تب، سرفه، گلو درد، درد بدن)، استراحت کافی، تغذیه مناسب و استفاده از مایعات هنگام بیماری و خودداری از ورود به مکان های شلوغ (مدارس، محل کار و غیره) تا بهبودی و رفع علائم بیماری از مهتمرین راه های پیشگیری از این بیماری است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار