اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۱۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
همایون قنواتی دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خوزستان تشریح کرد
استان خوزستان در زمینه‌های مختلف دارای مفاخر و شخصیت‌های برجسته‌ای است و با برنامه‌ریزی انجام شده، تا پایان سال جاری در زمینه‌ی معرفی...
شوشان: دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خوزستان برنامه‌های این انجمن تا پایان سال جاری را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خوزستان، همایون قنواتی با اشاره به فعالیت‌های این انجمن در استان خوزستان، گفت: استان خوزستان در زمینه‌های مختلف دارای مفاخر و شخصیت‌های برجسته‌ای است و با برنامه‌ریزی انجام شده، تا پایان سال جاری در زمینه‌ی معرفی آثار و خدمات مفاخر استان خوزستان، فعالیت‌های گسترده‌ای انجام خواهد شد.

وی افزود: برگزاری نشست‌های فرهنگی و ادبی، از جمله اهداف انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خوزستان است و در این خصوص، دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان دو طرف به امضا رسیده، در برپایی این نشست‌ها مشارکت خواهد داشت. آیین نکوداشت مفاخر فرهنگی و ادبی ایران، رونمایی یا نقد و بررسی آثار نویسندگان، شاعران و پدیدآورندگان خوزستانی یا آثاری که در پیوند با تاریخ، فرهنگ و تمدن استان منتشر شده باشد، از جمله بندهای این تفاهم‌نامه است.

قنواتی با اشاره به انعقاد قرارداد انجام طرح پژوهشی از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خوزستان، تصریح کرد: بر اساس این قرارداد، "چگونگی ورود آیین مبین اسلام به خوزستان” مورد پژوهش قرار می‌گیرد و نتیجه این کار پژوهشی در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.

دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خوزستان با اشاره به اهمیت برپایی نشست‌های ادبی و فرهنگی، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده و بر اساس تفاهم‌نامه‌ی منعقد شده، انجمن قلم "شهرزاد” در برپایی ۱۰ نشست ادبی و فرهنگی در شهر اهواز، مشارکت خواهد داشت. نشست‌ها شامل رونمایی، نقد و بررسی آثار نویسندگان، شاعران و پدیدآورندگان خوزستانی و یا آثار مرتبط با تاریخ، فرهنگ و تمدن خوزستان، خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت تولید کتاب‌های مرتبط با آثار و مفاخر فرهنگی خوزستان، ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، قرارداد تولید چندین عنوان کتاب با نویسندگان منعقد شده و به تدریج تا پایان سال، شاهد انتشار این کتاب‌ها خواهیم بود.

قنواتی گفت: "پیشینه‌ی ترجمه‌ی ادبی و معرفی مهم‌ترین مترجمان خوزستان در دوره‌ی معاصر”، موضوع یکی از کتاب‌ها است که کار گردآوری و تدوین آن آغاز شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به پیشینه‌ی خوزستان در ادبیات داستانی، افزود: هماهنگی لازم برای پژوهش، گردآوری و تدوین دو جلد کتاب با موضوع "گزینه‌ی داستان کوتاه خوزستان در دوره‌ی معاصر” نیز انجام شده و این کتاب نیز در دست تدوین است. در این کتاب مجموعه‌ای از ۵۰ تا ۶۰ داستان کوتاه از داستان‌نویسان خوزستانی، گزینش و تدوین می‌شود. تاریخچه‌ی شکل‌گیری و جایگاه ادبیات داستانی خوزستان و نقد و بررسی داستان‌ها نیز از دیگر بخش‌های این کتاب خواهد بود.

قنواتی گفت: گردآوری و تدوین یک جلد کتاب با موضوع "گفت‌وگو با اهالی ادبیات داستانی استان خوزستان” نیز در برنامه قرار گرفته است. در قالب این کتاب مجموعه‌ای از نقدهایی بر ادبیات داستانی خوزستان، گردآوری و منتشر می‌شود.

دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خوزستان با اشاره به جایگاه خوزستان در سینمای ایران، اظهار کرد: تدوین و تولید یک جلد کتاب با موضوع گفت‌وگو با سینماگران خوزستان، شامل کارگردانان، فیلم‌نامه‌نویسان، بازیگران، فیلم‌برداران، تدوین‌گران و آهنگ‌سازان، نیز در برنامه است و مقدمات تدوین این کتاب انجام شده است.

وی افزود: استان خوزستان پیشینه‌ای بلند در علوم مختلف دارد و با وجود دانشگاه جندی‌شاپور در این استان، شاهد حضور مفاخر علمی متعدد در خوزستان هستیم. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خوزستان در این زمینه نیز احساس وظیفه می‌کند و با هدف معرفی خدمات مفاخر علمی استان، تدوین ۱۰ جلد کتاب با موضوع معرفی ۱۰ شخصیت برجسته‌ی علمی خوزستان در دستور کار قرار گرفته است. همچنین هم‌زمان با تدوین این کتاب‌ها، آیین نکودداشت این مفاخر ارزشمند نیز در اهواز برگزار خواهد شد.

قنواتی گفت: آیین نکوداشت ناخدا بزرگ پورشهریار رامهرمزی اردیبهشت‌ماه گذشته و آیین نکوداشت قاسم‌ آهنین‌جان، از شاعران مطرح خوزستان، در شهریورماه گذشته از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خوزستان برگزار شد. همچنین برپایی نکوداشت چندین شخصیت برجسته دینی، ادبی و فرهنگی استان خوزستان نیز در برنامه است.

وی با اشاره به راه اندازی تارنمای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خوزستان، افزود: این تارنما از یک ماه پیش فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است و علاقمندان می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی http://anjomkhz.ir در جریان آخرین فعالیت های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خوزستان قرار بگیرند.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
خواب سنگین میراث خوزستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
comment
0
0
comment میراث فرهنگی که درخوابه مگر ارشاد قدمی بردارد!!!!!
comment
آقای ن بخواند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
comment
0
0
comment به مراتب فرهنگ وارشاد از میراث فرهنگی بهتر کارمیکنه
مدیر میراث فرهنگی خوزستان آقای ن که درفکر کنسرت گذاشتن هستن...!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار