شوشان / اکبر بهاری

"> حماسه 9 دی؛ نياز لحظه‌ها
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۷

 

شوشان / اکبر بهاری

 

"..آخرى‌اش همين نهم دى است؛ قبلش - ده سال قبل از اين - 23 تير است كه اشاره فرمودند؛ آن روز هم نياز لحظه‌ها بود؛ اين يك كار متعارف و معمولى نبود. راهپيمائى مردم در بيست و دوى بهمن با همه‌ى عظمتى كه دارد - كه حالا عرض خواهم كرد - يك كار متعارف است، يك كار روان شده است، شناخته‌شده است، متوقع است كه انجام بگيرد و انجام می‌گیرد؛ انقلاب اسلامى يك حقيقت است، برخاسته‌ى از يك سنت الهى است؛ اين را نمی‌شود از بين برد، اين را نمی‌شود متزلزل كرد. تا وقتى كه آحاد مردم ايمان دارند، علاقه دارند، عشق دارند، اقدام می‌کنند، بدانند اگر همه‌ى قدرت‌های عالم هم دست به دست بدهند، نخواهند توانست به اين انقلاب و به اين نظام و به اين ملت صدمه‌اى وارد كنند. مقام معظم رهبری"

تاریخ پر فرار و نشیب این ملت و انقلاب پر است از حوادث ریز و درشت، حوادثی که به نوبه و در فراخور زمان خود، برگی زرین و نقشی بی بدیلی را در تاریخ انقلاب حک کرده است. مطالعه‌ی تاریخ انقلاب‌ها چه آن‌ها که عمر کم و چه آن‌ها که دارای جریان روبه رشدی را تجربه کردند و سال‌ها بر چنبره‌ی تاریخ تکیه کرده‌اند؛ حاوی نکات بسیار ارزشمندی است که شاید از باب عبرت آموزی و پند گیری خود حدیث شیوایی است.

همواره انقلاب‌ها که با حرکت مردمی و با شکستن فضای حاکم بر جامعه پا به عرصه‌ای سیاسی می‌گذارند ، قطع یقین با خطرات سهمگینی روبرو بودند و این شکافت ها و برش‌های تاریخی هر چقدر عمیق‌تر و کاری‌تر بوده، این خطرات بزرگ‌تر و تلاطمات دشوار تر بوده است. و این عناصر انقلاب بودند که هر چه قدر مستحکم و بنیادی‌تر بودند ، این دشوارها به راحتی به آسانی‌ها تبدیل کرده ند. هر انقلابی در هر نقطه از کره خاکی دارای چندین مختصات مشترکی است که می‌توان به داشتن ایدئولوژی و هدف، رهبری و پابلیک بودن و عام پذیری آن اشاره کرد.

مولود انقلاب اسلامی ایران نیز هم‌زمان با دورانی بود که ظلمانیت و انحراف و تباهی سرنوشت محتوم تمام بشریت بود و بشریت یک دوران بربریت و وحشی گری مدرن که سیری قهقرایی به سمت باتلاق پوچی از ایدئولوژی‌ها و مکتب‌های اصیل را طی می‌نمود. انقلاب اسلامی در این برهه از تاریخ یک برش و یک حرفی نو مملو از معنویت و انسانیت و وحدانیت و آزادی که گمشدگان عصر بودند با رهبری مردی از سلاله‌ی انسان‌های کامل به دنیا عرضه کرد. حرفی که از جنس و زبان یک فرد نبود، بلکه برخواسته از اعماق فطرت‌های خفته بشر آن دوران بود. این زبان مشترک چنان آشنا بود که به طور معجزه آسای تمام دنیا را فرا گرفت و همه‌ی ملت‌ها بالاخص ملت‌های آزاده و مستضعف را با خود همراه ساخت.

ملت ایران که پرورش یافتگان مکتب تشیع و فرزندان عاشورای 61 بودند ، با جان و دل به ندای روحانی امام لبیک گفته و با او همراه شدند و این عنصر همراهی مردم که با ایمان و اخلاص وصف نشدنی برای برچیدن نمادهای ظلم و استکبار هم قسم شده بودند، به طور باور نکردنی توانست در کمتر از تصور هر فردی سلسله‌ی تا بیخ و دندان مسلح و مجهز پهلوی را از ریشه برکند.

پس می‌بینیم انقلاب ایران تهی از این ویژگی‌ها نبوده و بلکه به شکلی برجسته از این ویژگی‌ها متنعم گردیده است و با پیروی از مکتب رهایی بخش اسلام و رهبری امام و همراهی مردم با ایمان، تثبیت و تحکیم یافته ولی ادامه همین انقلاب و تداوم آرمان‌ها و حفظ ماهیت همان انقلاب باز نیاز به همین 3 عنصر اصلی دارد. چون دشمن در هر دوره‌ی بوده و خواهد بود. بالاخره هر جا حقی باشد در مقابل آن نیز باطل سنگر خواهد گرفت.

انقلاب اسلامی ایران چون از جنس یک انقلاب فرهنگی بوده، همواره دشمن نیز به این پی برده است و با تغییر در استراتژی‌های خود از جنگ به فتنه و از تغییر به استحاله، سعی در تغییر باورها و ایدئولوژی‌های مردم به عنوان نرم افزار پیش برنده نظام پرداخته است. به طوری که در طول عمر بابرکت 33 ساله این نظام ، فتنه‌های ریز و درشتی را تجربه کرده‌ایم و دشمن نشان داده است حداقل هر 10سال یک‌بار یک فتنه‌ای عظیم با عقبه‌ی بسیار سنگین از توطئه‌ها و خدعه‌ها تدارک دیده است.

" فتنه‌های سال 88 و 78 حاصل توطئه و طراحی پیچیده 10 ساله‌ای بود که دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی آن‌ها را به اجرا درآوردند. رهبر معظم انقلاب "

یکی از فتنه‌های که دشمن با بسیج تمام نیروهای خود سعی در پیچیدن نسخه‌ای انقلاب داشت و بسیار به آن امیدوار و دلخوش بود، فتنه‌ی 88 بود. فتنه‌ی 88 که خیلی‌ها سعی بر این دارند آن را یک اعتراض، یک دعوای 2طرفه ای ساده و البته طبیعی پس از انتخابات جلوه دهند که در این بین چندین حادثه‌ی خیابانی و حتی شاید اردو کشی خیابانی رخ دهد ، نبود. فتنه‌ای 88 یک استراتژیک و ماحصل سال‌ها سرمایه گزاری فکری و مالی و با بهانه‌ای انتخابات بود که حتی به قول مقام معظم رهبری سال‌های بعد، آنجا که قلم‌های دربند از اسارت سرمایه دارن رها شدند، بسیاری از جوانب و اعماق خطرناک و پلید آن آشکار خواهد شد.

فتنه‌ی 88 که؛ سکان داران و عمال فریب خورده‌ای داخلی آن هر روز یک نسخه‌ی مخملی و رنگی تجویز شده جین شارپ و خانه‌های آزادی را با سوء استفاده از صبر و تحمل نظام کلید می‌زدند و با تشدید این بیماری، هر روز بیشتر فضا را غبار آلود و حق و باطل را در هم می‌آمیختند و چه بسا خیلی از خواص به راحتی فریب خوردند که نشان از عدم درک صحیح صحنه و لحظه شناسی و عدم داشتن بصیرت بود که برخی آشکارا به حمایت برخواستند و برخی با سکوتی عامدانه در پازل بسیار پیچیده دشمن بازی کردند.

فتنه88، با درایت و تدبیر بی نظیر رهبری به میکروبی در حال موت مبدل گردیده بود ولی همچنان در کپسول مصونیت بخش برخی کلیدواژه‌ها همچون سیادت، شال سبز و نخست وزیر امام به حیات میکروبی خود ادامه می‌داد و قطعاً مشخص بود این کپسول دائمی نیست و از این دستکش مخملی دیر یا زود دم فتنه گر بیرون زده می‌شود ولی نیاز به صبر و بصیرت داشت و چنان چه رهبری در هر فرصتی به شفاف سازی فضا که کشنده‌ای فتنه بود، می‌پرداخت و مردم را به بصیرت و بصیرت افزایی دعوت می‌کردند و عمارها را به صحنه دعوت می‌کردند" أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ» (سوره یوسف)

این رسوا شدن و پرده افتادن‌ها در عاشورای 88 رخ داد. فتنه گرانی که تا دیروز شال سبز بر گردن انداخته و دم از اصلاح گری حسینی وار می‌زدند ، به مقدس‌ترین و ایدئولوگ ترین باور عموم مردم رحم نکردند و در عاشورای که همه‌ی مردم خارج از هر فکر و نگاهی در حال گریستن بر مولایشان ابی عبدالله الحسین بودند، با سوت و کف و هلهله و شادی مدعیان اسلام عاشورایی روبرو شدند و این برای مردم قابل بخشش و پذیرش نبود چون که غیرت دینی‌شان مورد خدشه و تجاوز قرار گرفته بود.

عوام باز بر خواص پیشی گرفتند و این بار منتظر خواص نشدند و حماسه‌ی ماندگار 9دی را رقم زدند. 9دی که ، در حافظه‌ی ملت ایران برای همیشه ماندگار شد. تحلیلی ساده داشت، میلیون‌ها نفر ولو کسانی که تا چند روز پیش همراه با فتنه گران بودند ولی امروز عاشورا و محرمشان به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌ی دینی خود را در حال آسیب و تجاوز دیده بودند؛ امده بودند وتا پیوندی از ولایت خود را اینبار در عرصه ای بین الملل به رخ دنیا بکشند و اینبار در عاشورای سیاسی عزا داری کنند و نقطه پایانی باشند بر 8 ماه فتنه انگیزی و فصل متمایز قبل و بعد از 9 دی را رقم بزنند.اجتماع مردمی که بقول رهبری فقط نمونه اش را می توان در مراسم رحلت امام خمینی مشاهده کرد.اجتماعی بی نظیر!!!.

"لذا حادثه‌ى 9 دى يك حادثه‌ى ماندنى در تاريخ ماست. ..كه اين حادثه، حادثه‌ى كوچكى نيست. اين حادثه، شبيه حوادث اول انقلاب است. اين حادثه بايستى حفظ شود، بايستى گرامى داشته شود. مقام معظم رهبری"

. آری باز پای امام حسین در میان است ولی مردم خوب می‌دانند و لحظه را خوب می‌شناسند، یک‌بار در تاریخ ولی خود را همراهی نکردند و هنوز که هنوز است بر عاشورا می‌گریند، ولو هزار بار توبه کردند و توابین قیام کنند ولی در لحظه‌ای عمل در رکاب ولی نبودند. مردم خوب می‌دانند ، امروز لحظه‌ای در رکاب ولی بودن است، پس 9 دی را خلق میشود. تفکر 9دی آمیخته و بر گرفته از تفکر حسینی عاشورای 61 است. تفکر همراهی ولی، همراهی پر از اخلاص و ایمان و بصیرت.

"يكى از خصوصيات ديگرى كه در حادثه‌ى 9 دى هست، كه باز آن را كاملاً به حوادث انقلاب نزديك می‌کند، مسئله‌ى عاشوراست. يعنى در حوادث اول انقلاب هم محرّم پيش آمد و امام آن نكته‌ى عظيمِ عجيبِ تاريخى را بيان كردند: «ماهى كه خون بر شمشير پيروز است». اين حرف كوچكى نيست: پيروزى خون بر شمشير. ماها عادت كرده‌ايم، اين حرف‌ها راهی تكرار می‌کنیم؛ كأنه عمقش گاهى از يادمان می‌رود. خون بر شمشير پيروز می‌شود، مظلوم بر ظالم فائق مى‌آيد، كشته بر كُشنده فائق مى‌آيد؛ اين همان چيزى است كه در عاشورا پيش آمد. امام اين را در محرّم سال 57 مطرح كردند، در قضيه‌ى 9 دى هم باز پاى امام حسين در ميان بود، پاى عاشورا در ميان بود. اگر آن حركات سخيف و در واقع گريه‌آور از سوى اين گروه‌هاى ايضاً سخيف، در عاشورا پيش نمى‌آمد، اين حركت عظيم و اين تحرك عمومى مردم معلوم نبود به اين شكل به وجود بيايد. اينجا هم پاى عاشورا در ميان بود.مقام معظم رهبری"

9دی نسخه‌ای همیشگی و تفکری ماندگار برای همیشه اعصار ملت ایران است که چراغ روشن و مشعشعی از ولایت مداری و دین‌داری مردم ایران است و سیلی محکمی به صورت فتنه انگیزی 8ماهه فتنه گران که با خواست الهی موجبات وحدت و اعتماد عمومی را بین آحاد مردم مسلمان ایران موجب شدند.و این بصیرت و وحدت ماحصل ریخته شدن خون شهدای بصیرت و ولایتمداری در فتنه‌ی 88 است که یاد و گرامی داشت این شاهدان زنده امری واجب و حتمی است.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار