اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱
10 نکته پیرامون دیدار ایران_کره جنوبی
مردم بار دیگر نشان دادند که اگر اعتماد شود نیازی به این همه فضاسازی نیست. با این مردم هر کوهی مقابل ما تَرَک بر می دارد.

احسان محمدی - تیم ملی فوتبال ایران در یک بازی خوب، هدفمند و کاملاً منسجم موفق شد کره جنوبی را با تک گل سردار آزمون شکست دهد و با اقتدار در صدر جدول بایستد. این مسابقه اما از خاص ترین مسابقاتی است که تا به حال دیده ایم. ده نکته از این بازی را با هم مرور می کنیم.

1- برگزاری بازی در شبی که از آن به عنوان پرسوز و گدازترین شب تاریخ تشیع یاد می شود با حاشیه های بسیاری همراه بود. در حالیکه عموم مردم بر این باور بودند که این مسابقه بدون مشکل برگزار خواهد شد، عده ای راهپیمایی کردند. کسانی تبلیغ کردند که مردم نیایید ورزشگاه. برخی فریاد زدند که هر کس برود ورزشگاه مسئولیتش با خودش است. کسانی تقلا کردند بازی از تلویزیون پخش نشود. سایت بلیت فروشی دچار اخلال شد. بنر منتشر کردند و تسلیت گفتند به ائمه اطهار و برائت جستند. دولت هم در میانه این کارزار مثل انگشتی که لای در بماند فقط درد کشید و احتمالاً جرئت نداشت حتی داد بزند. 

بازی در فضای ویژه ای برگزار شد، مردم تیم شان را تشویق کردند و بار دیگر با رخت سیاه به تکیه ها و حسینه ها برگشتند و برای سالار آزادگان سوگواری کردند. آنها بار دیگر نشان دادند که اگر اعتماد شود نیازی به این همه فضاسازی نیست. با این مردم هر کوهی مقابل ما تَرَک بر می دارد.

2- تیم ملی ایران در چهارمین دیدار متوالی موفق شد دروازه اش را بسته نگه دارد.  رکورد گل نخوردن ایران در بازی های آسیایی به 750 دقیقه رسید! مرور این چهاربازی هم نشان می دهد که علیرضا بیرانوند علاوه بر آمادگی فیزیکی از بخت بلندی برخوردار است که خط دفاعی ایران در آماده ترین روزهایش به سر می برد. 

آنها اجازه عبور هیچ توپی را نمی دهند. شاید این اولین مسابقه تاریخ کره جنوبی مقابل ما باشد که حتی یک توپ هم در چهارچوب ایران شلیک نکردند! یک آمار خیره کننده برای خط دفاعی که رهبری آن را مردی آهنین به نام سید جلال حسینی بر عهده دارد.

3- عالیجناب کی روش. این لقبی است که ورزشی نویسان حالا بیش از هر وقت دیگر آن را شایسته کارلوس کی روش می دانند. مردی که توانست با فوتبال اقتصادی و منظم خود ما را به سمت یکی از آسان ترین و کم استرس ترین صعودها به جام جهانی رهنمون سازد. تارنمای ورزشی ایران تیتر زد «سلام جام جهانی»! باور کنیم یا هنوز زود است؟

اعتماد به مردم کره جنوبی را شکست داد

4- بی تردید محمدرضا احمدی گزارشگر بازی و پیمان یوسفی مجری فوتبال برتر مثل بازیکنان داخل زمین روز پرفشاری را تحمل کردند. این دو نیک می دانستند که هر واژه ای که به کار می برند مورد قضاوت قرار می گیرد و این یک بازی معمولی نیست. آنها از این آزمون سربلند بیرون آمدند. شاید بعدها در مورد این بازی و توصیه های ویژه آن حرف بزنند.

5- در شبکه های اجتماعی بسیاری گله کردند که چرا صدای تماشاگران در حین بازی قطع شد. آنها می پرسیدند مگر اینها همان تماشاگرانی نیستند که قبل از سوت بازی سینه زنی و نوحه خوانی هماهنگ آنها را با افتخار روی آنتن بردید؟ پیش از این نیز البته تلویزیون در هنگام انتخابات و راهپیمایی ها رفتارهای دوگانه ای از خود بروز داده بود. 

6- سردار آزمون یکبار دیگر نشان داد می تواند جایگزین شایسته ای برای علی دایی باشد. ضربه هوشمندانه او روی پاس ارسالی رضائیان مثل چاقویی که کیک را از میان نصف می کُند، کاری و کُشنده بود. سردار بی شباهت به کیمیا علیزاده دختر تکواندوکار ایرانی نیست. همه ایرانیان آنها را مثل فرزندان خود دوست دارند. با چهره هایی کودکانه و صمیمی.

7- خط هافبک ایران با بهره گیری از تجربه و تکنیک اشکان دژاگه، بازی حریصانه رامین رضائیان برای اثبات خود به برانکو ایوانکویچ، دوندگی بی امان وحید امیری، خلاقیت جهانبخش، اعتماد به نفس و جنگندگی سعید عزت اللهی و هوشمندی احسان حاج صفی در این دیدار نشان داد که هرگاه اراده کند می تواند به بازی جان بدهد. یادمان نرود که همواره هافبک ها هستند که بیش از سایر بازیکنان می توانند به یک بازی ریتم و رنگ ببخشند و آن را از یک بازی کسل کننده به یک رقابت هیجان انگیز تبدیل کنند. نقدی که برخی به تیم کی روش وارد می دانند.

8- بعید است هیچ ایرانی از برگزاری مسابقه ای تا این درجه مهم در چنین زمان عزیزی راضی بوده باشد. به جای سرزنش کردن AFC و گله کردن از دست فیفا، بهتر است مدیران فدراسیون فوتبال یک تقویم جیبی با خود همراه داشته باشند تا در هنگام قرعه کشی تورنمنت های بین المللی با مقایسه تاریخ میلادی و شمسی از همان روز اول درخواست خود را برای تعویق زمان بازی مطرح کنند نه اینکه یک هفته مانده به مسابقه شکوه کنند!

9- ما تیم شایسته زمین برای پیروز شدن بودیم. مسلط و بی حرف و حدیث. بی هیچ گله ای از داور. بدون اینکه نیاز باشد با مُشت گره کرده با کُره ای ها روبرو شویم یا رئیس فدارسیون فوتبال در پاسخ به اظهار نظر بازیکن کُره ای بگوید او را «چه به این غلط ها»! زمین فوتبال بهترین جا برای اثبات توانمندی های فوتبالی است. به جای دامن زدن به حاشیه ها روی تیم خودمان تمرکز کنیم. این تیم می تواند بسیار بهتر، چشم نوازتر و درخشان تر باشد.

10- این مردم عاشق کشورشان هستند. آنها هشت سال جنگیدند، تحریم و تورم و گرانی و فقر و بیکاری و اختلاس را تحمل کردند و هنوز عاشق این سرزمین هستند. چرا این عده خاص که اتفاقاً صدای بلندی هم دارند به ما مردم اعتماد نمی کنند؟ کی اعتماد کردند و زیان دیدند؟

ما مردم ایران سالهاست بلدیم چطور بدون بودجه و بخشنامه عیدنوروز را جشن بگیریم، بلدیم چطور محرم سوگوار باشیم، چطور ماه رمضان حرمت ها را نگاه داریم، واقعاً فکر می کنید ما هنوز همان بچه مدرسه ای های سرصف صبحگاهی هستیم که ناظم مدام باید نصیحت مان کند و ناخن مان را نگاه کند و جوراب سفیدمان را از پایمان در بیاورد و ..؟ خودتان خسته نشدید؟ دریغ است ایران ویران شود.

این پیروزی مبارک همه ایرانیان. سوگواری هایتان مقبول درگاه پروردگار که بخشنده ترین بخشندگان است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار