شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
یکشنبه 25 مهرماه 95 همایش هفته ملی بانوان دکتر ضغمیمی: شیوه زندگی سالم مهمترین استراتژی برای پیشگیری از بیماری های کشنده و ناتوان کننده زنان است ایرانی با حضور حجت الاسلام و المسلمین عادلی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر ناصر ضیغمی معاون فنی مرکز بهداشت استان، نمایندگان امور بانوان ادارات استان و جمع کثیری از کارکنان دانشگاه در سالن شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

دکتر ضیغمی در خصوص دلایل اهمیت سلامت زنان گفت: زنان، محور و مدیر سلامت خانواده و موثر بر تغذیه خانواده هستند، آنها آسیب پذیرترند، به همین دلیل خود مراقبتی و مراقبت در منزل برای آنها ضروری بوده و بیماری و مرگ مادران بر سلامت خانواده تاثیر نامطلوب می گذارد.

وی افزود: در حال حاضر جمعیت میانسال زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1395 در گروه سنی 59-30 سال، یک میلیون و 69 هزار و 375 نفر است که 525 هزار و 636 نفر از این جمعیت را زنان تشکیل می دهند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان در ادامه به اهدف کلی برنامه سلامت میانسالان اشاره کرد و گفت: تامین، حفظ و ارتقاء سلامت کلیه زنان و مردان 59-30 سال، ارائه خدمات و مراقبت های جامع سلامت مشتمل بر بهبود شیوه زندگی، ارتقاء سلامت باروری، تشخیص زود هنگام بیماری، پیشگیری از بیماری ها و کنترل عوامل خطر از مهمترین اهداف کلی اجرای برنامه سلامت میانسالان است و در حال حاضر تمامی این خدمات در مراکز سلامت جامعه و پایگاه های سلامت ارائه می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه شیوه زندگی سالم مهمترین استراتژی برای پیشگیری از بیماریهای کشنده و ناتوان کننده زنان است، گفت: هدف نخست سازمان جهانی بهداشت، 25 درصد کاهش در مرگ ناشی از بیماری های قلبی، عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی در رده سنی 30 تا 59 ساله است که باید در این خصوص نیز برنامه ریزی کنیم.
 

وی افزود: بر اساس یک مطالعه در امسال در کشور و استان، نتایج ابتدایی نشان می دهد شیوع فشار خون در افراد 18 سال به بالا 25 تا 30 درصد و شیوع دیابت در جمعیت بالای 25 سال 13 درصد است که با توجه به این وضعیت، تحقق اهداف ایران در سال 1404 کار دشواری است و با تحرک بدنی و تغذیه مناسب امکان پذیر است.


ضیغمی در پایان به مهمترین اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل  خطر مرتبط در بازه زمانی 1394 تا 1404 اشاره کرد و گفت: کاهش 25درصد از خطر مرگ های زودرس ناشی از بیماریهای غیرواگیر، کاهش 20درصد از میزان تحرک بدنی ناکافی، کاهش 10درصد از مصرف الکل و کاهش 30درصد از میزان مصرف نمک سدیم از مهمترین اهداف این سند می باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار