چند روز پیش خبر رسید که کتابفروشی بین الملل اهواز پلمپ شده است . این کتابفروشی با قدمتی 50 ساله تحت مدیریت مرحوم مجتبی کرمانشاهانی بود.

"> آیا کتابفروشی بین الملل اهواز به تاریخ می پیوندد؟
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷

چند روز پیش خبر رسید که کتابفروشی بین الملل اهواز پلمپ شده است . این کتابفروشی با قدمتی 50 ساله تحت مدیریت مرحوم مجتبی کرمانشاهانی بود.

شوشان / رویا محمودی : چند روز پیش خبر رسید که کتابفروشی و مطبوعات بین الملل اهواز پلمپ شده است . این کتابفروشی با قدمتی 50 ساله تحت مدیریت مرحوم مجتبی کرمانشاهانی بود.

شخصی که خود در مهر ماه گذشته به علت بیماری از دنیا رفت . هم اکنون همسر و فرزندانش به دنبال کارهای قانونی برای احقاق حقوق خود هستند .گفته می شود که سرقفلی این کتابفروشی متعلق به مرحوم کرمانشاهانی بوده و وراث مالک زمین نیز به دنبال پس گرفتن زمین خود هستند. در این میان به نظر نمی رسد که نتیجه ای خوشایند عاید مردم اهواز شود . مردمی که از کمبود مکان های فرهنگی زجر می کشند شاید این بار یکی از بزرگترین کتاب فروشی های شهرشان را از دست بدهند . این کتابفروشی واقع در فلکه شهدا یکی از پر تردد ترین مکان های اهواز قرار گرفته است . مکان این  کتابفروشی به نوعی در اذهان مردم جا افتاده است که اگرمورد کم توجهی مسولین قرار گیرد و حکم به تخریب آن داده شود نه برج های چند طبقه و نه مغازه های پوشاک و اغذیه به این نقطه شهر نمی آید و سنخیتی با فرهنگ مردم این منطقه نخواهد داشت . این کتابفروشی در نزدیکی پل سفید قرار گرفته و وجود کافی شاپ در کنار آن ، آن را به محلی برای پاتوق نویسندگان و روزنامه نگاران این شهر در آورده است . مسلما فقدان این کتابفروشی از بین برنده هویت  فرهنگی و عادت کتاب خوانی در بین مردمان این شهر خواهد بود . لازم است مسئولین که مردم را تشویق به کتابخوانی می کنند از تخریب این مکان که سهمی بزرگ در اشاعه فرهنگ داشته است جلوگیری کنند . چرا که وجود کتابفروشی آن هم در این نقطه اهواز خود دعوتی بزرگ و گسترده از مردم برای مطالعه کتاب است  .

کتابفروشی که از سال 1340 آغاز به کار نمود و محل تجمع و آشنایی خیلی از ادب دوستان بوده هم اکنون در خطر تعطیلی همیشگی قرار گرفته است. ماجرا از این قرار است که محمد تقی کرمانشاهانی پدر مرحوم مجتبی کرمانشاهانی 20 سال قبل از فوتش سرقفلی یک باب مغازه در این محل را می خرد و مجتبی کرمانشاهانی در سال 54 با خرید سرقفلی رستوران کلبه و ساندویچ فروشی رز که در جنب مغازه پدری اش بود اقدام به توسعه این مکان می کند مکانی با 350 متر زیر بنا و 100 متر بالکن .

در روز سوم جنگ به دلیل بمباران نیروهای بعثی و حمله ناموفق بمباران پل سفید اهواز ، بنای کتابفروشی به طور کل تخریب می شود . از تخریب تا بازسازی بنا 4 سال به طول می انجامد و مرحوم کرمانشاهانی پس از گذشت 4 سال از تخریب بنا با پرداخت کرایه این مدت به مالکین زمین ( بخشی زاده دزفولی )با فروش خانه خود در کیانپارس تصمیم به بازسازی بنا می گیرد. بنا زیر نظر ستاد جنگ ساخته می شود  ولی بعد از گذشت 7 سال و مطرح شدن این ادعا توسط مالک که سقف کتابفروشی 60 سانتی متر بلند ساخته شده است کتابفروشی مورد تخریب قرار می گیرد . این تخریب در حالی صورت می گیرد که کلیه کتابها درقفسه های کتاب فروشی بوده که سقف روی آنها ریخته می شود .در آن زمان کتاب فروشی بین الملل  به عنوان تنها کتابفروشی معتبردر زمینه کتب دانشگاهی در اهوازفعالیت می کرد . این تخریب که در رسانه های سال 1373 بازتاب گسترده ای داشت با دخالت استاندار وقت آقای محسن میردامادی خاتمه می یابد .

عذرا شجاعی همسر مرحوم کرمانشاهانی با حضور خود در دفتر پایگاه خبری شوشان می گوید : مراسم چهلم همسرم نشده بود که وراث مالکین ، حکم تخلیه را آورده اند . در حالی که نه حق سرقفلی و نه حق ساخت و ساز بنا را در نظر گرفته اند . حکم تخلیه 10 روزه تعیین شده در حالی که ما چک هایی برای خرید کتاب کشیده ایم و همچنین طلب هایی از کتابفروشی های سایر شهرهای استان داریم که همه شان معوقه مانده اند. چه طور زمینی که 70 سال نام کرمانشاهانی روی آن بوده و 51 سال فعالیت فرهنگی می کرده حالا باید ظرف 10 روز تخلیه شود ؟.این مکان تجاری است طلب دارد چه گونه می توان 10 روزه آن را تخلیه کرد .ما تمام سرمایه مان کتاب بوده که می خریدیم و در کتابفروشی می گذاشتیم .حالاچه طور می توان کتابفروشی را تعطیل کرد که سالیان سال تغذیه کننده علم در این استان بوده است . حکم تخلیه به علت تجدید بنا را صادر کردند در حالی که جمعی از ناشرین ،کسبه محل ، مدیر کل ارشاد اسلامی و استاندارخوزستان از دادگستری خواهان ابقا و ادامه فعالیت این کتابفروشی شده اند . کتابفروشی که شوهرم سالهای سال با زحمت و علاقه بسیارش به کتاب بنیان نهاد فراموش شدنی نیست چرا که یاد و خاطره اش در کتاب های همسایه ها و زمستان 62 همچنان به یادگار خواهد ماند .

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار