اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۴

استفاده از میوه برای زندگی روزمره امری ضروری است و بر اساس اظهارنظر کارشناسان انسان باید میزان خاصی هر روز میوه مصرف کند، ولی قیمت میوه به نحوی مانع از این مهم شده است.

به گزارش شوشان، استفاده از میوه برای سلامتی انسان ضروری است و هر فرد سالم باید روزانه یک‌هزار کالری فیبر به بدن برساند تا گوارش و طراوت بدن را حفظ کند، ولی با قیمت‌‌های تازه میوه باید این میزان فیبر را در روز به یک چهارم کاهش داد زیرا قیمت‌ها نسبت به زمانی که کارشناسان چنین اظهار نظری کرده‌اند رشد 400 درصدی داشته است.

شاید همه کارشناسان هواشناسی اعلام کنند که امسال سال گرم و بی‌سابقه‌ای را در خوزستان پشت سر گذاشته‌ایم، ولی نظر کارشناسان بازار کاملا متفاوت است به نحوی که به صورت غیر رسمی اعلام کرده‌اند که امسال بازار بسیار سردی از نظر خرید میوه و تره بار در خوزستان گذرانده‌ایم و مصرف میوه مردم در استان با کاهش 35 درصدی مواجه بوده است.

این کارشناسان بر این باورند که شاید کیفیت میوه استفاده شده توسط مردم در خوزستان ارتقا یافته باشد، ولی میزان آن به شدت کاهش یافته و این خود زنگ هشداری برای بازار خوزستان است.

قیمت‌هایی که رشد تصاعدی داشته است

یک کارشناس بازار می‌گوید: رشد 28 تا 35 درصدی در اقلام مختلف میوه نسبت به سال گذشته نشان از کاهش توان خرید میوه توسط مردم دارد.

محمدرضا سینانی می‌افزاید: شاید ملاک رشد قیمت‌ها شاخص صحیحی برای کاهش توان خرید در میوه نباشد، ولی کاهش مصرف میوه توسط مردم نشان از این مهم دارد که مردم میوه کمتری مصرف می‌کنند و این مصرف کم تنها به دلیل رشد فزاینده قیمت‌هاست.

وی خاطر نشان می‌کند: تنظیم بازار به روش کنترل صادرات و واردات از اصلی‌ترین اصولی است که باید مدنظر باشد، ولی در خوزستان چنین اتفاقی نیفتاده است.

این کارشناس خاطر نشان می‌کند: عدم توجه به تنظیم بازار در استان باعث شده است تا کشاورزان و واردکنندگان و صادر کنندگان هیچ ضمانتی برای سوددهی فعالیت‌های خود نداشته باشند و تنها بر بازار سیاه میوه تکیه کنند.

سینانی تاکید می‌کند: یک سال قیمت گوجه به حدی پایین می‌آید که کشاورز نمی‌تواند محصول خود را از زمین برداشت کند و سال بعد گوجه به قیمت بی‌سابقه خود در 50 سال گذشته می‌رسد که این مسئله نشان از عدم نظارت صحیح بر بازار است.

صادارت روزانه 460 تن میوه به عراق

شاید صادرات باعث حمایت از تولید کننده باشد، ولی در شرایط کنونی صادر‌ات بلای جان مصرف کننده شده است و توجه زیادی به تنظیم بازار و تامین نیاز داخل نمی‌شود و پیش از این اتفاق صادرات آغاز می‌شود و مشکلات برای مردم به وجود می‌آید به نحوی که رئیس اتحادیه صنف بارفروشان اهواز معتقد است که روزانه 460 تن میوه به عراق صادر می‌شود.

اکبر بدیعی می‌افزاید: در شرایط کنونی روزانه بیش از 210 تا 460 تن میوه و تره‌بار به کشور عراق صادر می‌شود که اغلب این صادرات صیفی‌جات مانند بادمجان، گوجه فرنگی، خیار و... است که عمدتا به کشور عراق صادر می‌شود.

وی تاکید می‌کند: در شرایط کنونی قیمت‌ها در میوه‌ها در حال کاهش است و کیفیت اقلام موجود در بازار روز به روز افزایش می‌یابد و این روند ادامه پیدا می‌کند.

تعادلی در عرضه و تقاضا نیست

نماینده مردم دزفول در مجلس با بیان اینکه تعادل بین میزان عرضه و تقاضا در بازار وجود ندارد، می‌گوید: دولت هیچ برنامه‌ای برای تنظیم بازار میوه ندارد و نمی‌خواهد برای این باره تعادلی ایجاد کند.

عباس پاپی‌زاده‌بالنگان می‌افزاید: در سال‌جاری تولیدات کشور به شدت کاهش پیدا کرده است و به این دلیل مجبور هستیم تا واردات را به کشور تشدید کنیم و به این دلیل مشکلات در این عرصه افزایش می‌یابد.

وی خاطر نشان می‌کند: در شرایط کنونی وضعیت در خوزستان برای انبار میوه‌ها اصلا مناسب نیست زیرا انبار و سردخانه استانداردی وجود ندارد که این وظیفه را بر عهده بگیرد و به این دلیل مجبور به صادرات میوه از استان هستیم و مشکلات دوباره آغاز می‌شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: از کشاورزان و باغداران حمایت جدی نشده است و به این دلیل تولیدات کشاورزی به میوه باغداری در خوزستان رشد چندانی نداشته است.

وی می‌افزاید: باید دست سودجوها را از بازار میوه قطع کرد و در این باره باید برخوردها با دلالان تشدید شود تا بتوان سود بیشتری را به جیب باغدار وارد کرد و هزینه‌ای کمتر از خریداری گرفته شود و این برنامه قابلیت اجرا دارد.

قیمت ارز موز را گران کرده است

شاید این روزها زیاد شنیده باشیم که چون دلار گران شده است این کالا نیز قیمتش افزایش یافته است، ولی به دلیل اینکه موز یکی از میوه‌های وارداتی کشور است این میوه ارتباط نزدیکی با قیمت ارز دارد.

بر اساس آمار موجود قیمت موز در بازار خوزستان در ماه‌های گذشته رشد 300 درصدی داشته است به نحوی که از کیلویی 12 هزار ریال سال 1391 به کیلویی 36 هزار ریال رسیده است.

منبع: فارس/ مجتبی نارنج پور


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار