اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان: جلسات دیدار با نخبگان در خوزستان شاخص های لازم را ندارند / اجرای طرح دوست علمی برای نخستین بار در استان
جلسات مختلفی تحت عنوان دیدار با نخبگان برگزار می شود ولی متأسفانه کف شاخص ها هم در این جلسات رعایت نشده است.


رئیس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: در استان جلسات مختلفی تحت عنوان دیدار با نخبگان برگزار می شود ولی متأسفانه کف شاخص ها هم در این جلسات رعایت نشده است.

علیرضا زراسوندی در جلسه شورای علمی که در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: ششمین جلسه شورای علمی بنیاد نخبگان خوزستان را برگزار می کنیم. این جلسه متفاوت با جلسات قبل و جلسه شورای علمی (عالی ترین مقام تصمیم گیری فعالیت های نخبگان استان) است. امروز علاوه بر اعضای این شورا برخی از نخبگان تحت پوشش را دعوت کردیم.

وی افزود: این شورا سه کارگروه صنعت، آب و برق، علوم و آب و یکی جدیدا ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی (نقش نخبگان در اقتصاد مقاومتی که بیشتر فرهنگی و ترویجی است) را دارد.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان تصریح کرد: بحث ساختمان بنیاد را مقرر شده بود که حل شود و بنیاد ملی و دکتر ستاری شخصا پیگیر است. ارائه جوایز تحصیلی از برنامه های مهم است. تعیین زمان برای تجلیل از مشاهیر را نیز در دستور کار داریم که تاکنون هیچ مجلس تجلیلی از سرآمدان و مشاهیر استان نداشتیم و باید تا قبل از سال آن را برگزار کنیم.

زراسوندی اضافه کرد: خواستار دیدار جوامع نخبگانی هستیم و تأکید شده جلساتی که تحت عنوان دیدار با نخبگان برگزار می شود حتما با هماهنگی بنیاد نخبگان باشد.

پیگیر ۲ برنامه جدی هستیم

وی بیان کرد: در بنیاد ملی نخبگان دو برنامه جدی را پیگیری می کنیم یکی برنامه های مصوب بنیاد ملی در قالب شناسایی، پایش و توانمندسازی جوامع نخبگان در ۱۲ جامعه آماری است. عمده برنامه های ما در راستای شناسایی افراد نخبه است و جامعه نخبگانی تحت پوشش ما امسال به عدد ۶۰۰ نفر نزدیک شده که نسبت به سایر استان ها عدد قابل قبولی است.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: مهمترین برنامه ای که در استان خوزستان در استان داریم، اجرای طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) است که خوشبختانه به خوبی اجرا می شود. ۱۹ هزار و ۲۳۶ نفر سال گذشته در پایه چهارم رصد و پایش شدند.

وی تصریح کرد: امسال در چهار ناحیه اهواز و سه شهرستان طرح شهاب اجرا می شود ولی اوایل طرح فقط از یک ناحیه شروع به کار کردیم. در سال ۹۶ این طرح وارد فاز هدایت خاص می شود یعنی باید یک اطلس علمی برای دانش آموزان، دانشجویان و اعضای هیئت علمی داشته باشیم.

زراسوندی عنوان کرد: نگرانی هایی بابت گنجینه و ذخیره های علمی کشور وجود دارد و این طرح برای احیا و بازساختی این بانک است.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان افزود: برای مربیان، معلمان، مدیران و تمامی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان آموزش های لازم را دیده ایم. جلسات هماهنگی نیز برگزار شده و امروز دانش آموزان با شروع سال تحصیلی در حال رصد و تحت پوشش اجرای طرح شهاب هستند.

پیشرفت ۱۰۰ درصدی اجرای طرح شهاب

وی یادآور شد: در خوزستان ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی اجرای طرح شهاب را داشتیم و این استان در کیفیت اجرای طرح رتبه سوم کشور را دارد.

زراسوندی اضافه کرد: بورس ها و جوایز تحصیلی از تأکیدات مقام معظم رهبری است و در دیدار هفته قبل فرمودند افرادی را برای پیگیری این کار انتخاب کردم و این جوایز به ماندگاری جوامع نخبه در کشور و استان ها کمک می کند.

وی بیان کرد: این برنامه جایزه تحصیلی در سال ۹۴ متأسفانه کمی دیر در استان خوزستان اجرا و ۷۰۰ متقاضی در فاز اول ثبت نام کردند. سال گذشته ۵۰ جایزه تحصیلی را در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری اهدا کردیم و برخی از دانشجویان حتی با استفاده از این امتیاز موفق به کسب فرصت های مطالعاتی خارج از کشور شدند.

کسب بیشترین سهمیه جوایز تحصیلی بعد از تهران

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان ادامه داد: خوزستان امسال بیشترین سهمیه را در زمینه جوایز تحصیلی بعد از استان تهران دارد. این برنامه ۱۰۰ درصد در سال گذشته اجرا و امسال نیز اسامی استخراج و هفته آینده اعلام نتایج و اسامی می شود.

زراسوندی عنوان کرد: گردآوری اطلاعات سرآمدان استانی از برنامه های جدی استان است که متأسفانه بانک اطلاعاتی آن را نداریم. افراد برگزیده از میان همه اقشار باید شناسایی شود و تنها خاص دانشجویان و اعضای هیئت علمی نیست.

وی تصریح کرد: سال گذشته پیشرفت چندانی برای شناسایی سرآمدان نداشتیم ولی امسال یک ابتکار از خوزستان به کشور پیشنهاد و در حال اجرا در تمامی استان ها است را داشتیم. در حقیقت فرماندار آبادان نماینده فرماندار شده و فرمانداری ها در زمینه شناسایی سرآمدان همکاری می کنند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان اضافه کرد: سال گذشته ۱۵۰ نفر و امسال نیز ۲۵۰ نفر سهمیه برای معرفی سرآمدان استانی به بانک اطلاعاتی سرآمدان ملی داریم.

زراسندی خبر داد: یکی دیگر از برنامه ها کارگروه های تخصصی بنیاد است. در استان جلسات مختلفی تحت عنوان دیدار با نخبگان برگزار می شود ولی متأسفانه کف شاخص های نخبگانی هم در این جلسات رعایت نشده است.

مسئولان باید اتاق فکر داشته باشند

وی همچنین افزود: مسئولان خوزستانی باید اتاق فکر داشته باشند و از ظرفیت نخبگان بهره مند شوند.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: شرکت شهرک های صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت یکی از کارگروه هایی است که علاقمند به شناسایی نخبگان حوزه خود هستند. مدیرکل سازمان آب و برق خوزستان نیز خواستار یک هم صدایی و همنوایی از استان است که ما کارگروهی را برای بررسی علوم و آب تشکیل دادیم.

وی بیان کرد: آیین نامه سرآمدان حوزه آب کشور نیز تدوین شده تا نظرات آنها را به وزارت نیرو اعلام کنیم.

زراسوندی عنوان کرد: رصد و نظارت بر انجام امور فناوری و تسهیل مسیرهای توسعه علم و فناوری در استان نیز فعالیت دیگر بنیاد است. ۵۰ درصد برنامه های اجرایی بنیاد در حوزه آموزش و پرورش بود.

اجرای طرح دوست علمی برای نخستین بار در استان

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان تصریح کرد: طرح دوست علمی را برای اولین بار در استان اجرا کردیم. در شورای آموزش و پرورش اعلام شد که برای اجباری شدن اجرای طرح پیش دبستانی و ارتقای شاخص کنکور مشکلات مالی دارند و اعلام آمادگی برای استفاده از ظرفیت های علمی این بنیاد را داشتیم.

وی گفت: در طرح دوست علمی افراد تحت پوشش بنیاد به برگزاری کلاس های کنکور و همچنین اردوهای جهادی علمی کردیم. تأکید اجرایی این طرح ها بیشتر برای مناطق محروم است.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان یادآور شد: اردوهای جهادی کارآفرینی را در مناطق عشایری و روستایی استان خوزستان با همکاری پارک علم و فناوری برنامه ریزی کردیم.

زراسوندی با بیان اینکه ۵۰ درصد برنامه های اجرایی بنیاد در حوزه آموزش و پرورش بود، توضیح داد: دستور کار دوم این جلسه تعیین تکلیف ساختمان بنیاد نخبگان خوزستان است. بنیاد برای ساختمانش یک شاخص ها و تعاریف خاص خودش را دارد و استان آذربایجان غربی نیز مشکلی مثل ما داشت ولی استانداری با همکاری میراث فرهنگی یکی از ساختمان های قدیمی و توریستی را به بنیاد آنها واگذار کرد.

وی در پایان گفت: استانداری طبق تفاهمنامه با معاونت علمی ریاست جمهوری موظف شده تا یک ساختمان را با قراردادی ۱۰ ساله به ما واگذار کند.

منبع : مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار