اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
واشنگتن تایمز مطرح کرد:
روزنامه واشنگتن تایمز در یک مطلب تحلیلی اشاره کرده است که به زودی ایران راهرو و مسیر زمینی به دریای مدیترانه را تحت کنترل خود در می آورد. این مطلب با اشاره به محورهای جدید قدرت در خاورمیانه یعنی ایران، روسیه و سوریه اشاره کرده است که کنترل راهروی زمینی به دریای مدیترانه دسترسی ایران به سرزمین های عربی، شمال آفریقا و اروپا/ناتو را فراهم کرده و هدف نهایی ایران برای تبدیل شدن به قدرت هژمون منطقه را تضمین میکند.

به گزارش «تابناک» واشنگتن تایمز در مطلب خود اشاره کرده است که این کریدور زمین به دریای مدیترانه توسط نایبان ایران در منطقه یعنی نیروهای طرفدار ایران در عراق، سوریه و همچنین حزب الله لبنان تشکیل شده و به پیش میرود. عملیاتی که به نظر واشنگتن تایمز توسط سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که چندین بار به مسکو سفر کرده و اکنون هماهنگی نیروهای ایران در عراق و سوریه را بر عهده دارد، هدایت میشود.

قاسم سلیمانی، هدایت گر پروژه ایران برای ایجاد دالان زمینی به سوی مدیترانه

به گفته این مطلب، بعد از 12 سال تعارض و جنگ در عراق و جنگ خشونت بار در حال انجام در سوریه، اکنون ایران بیش از هر زمان دیگری به تثبیت مسیر و دالانی زمینی به سمت دریای مدیترانه که قدرت این کشور در منطقه را تضمین کند نزدیک شده است. موضعی که میتواند حضور بالقوه ایران در سرزمین های عربی را نیز به دنبال داشته باشد. به این طریق ایران توان جا به جایی و سیال کردن نیروها، و تجهیزات بین دریای مدیترانه و تهران را هر زمان که بخواهد به دست می آورد. این مسیر توسط نایبان ایران در منطقه به شدت صیانت و محافظت میشود.

این مطلب سپس به ترسیم جغرافیای این دالان میپردازد و مینویسد: این دالان از استان دیالی در عراق شروع شده و از طریق شهر شرقات که به تازگی توسط نیروهای طرفدار ایران تصرف شده و کنترل میشود ادامه پیدا میکند. از آنجا این دالان به سمت مناطق تحت کنترل کردها در سوریه ادامه یافته و به لاتکیه در سوریه که اکنون در کنترل دولت بشار اسد است میرسد.

مطلب اشاره ای به موضوع کردها و عبور دالان متصور شده برای ایران تا مدیترانه میکند و مینویسد که این موضوع حساسیت های ترکیه در مورد ارتباط ایران با کردها و به ویژه PKK یا حزب کارگران کردستان را بالا برده است. یعنی موضوعی که بخش مهمی از طرح ایران برای دسترسی زمینی به مدیترانه به آن بستگی دارد.

این مطلب در نهایت مینویسد که طرح این دالان به ویژه تاثیرات منفی بسیاری بر روی وضعیت رژیم اسرائیل در منطقه و امنیت آن دارد. زیرا به واسطه این دالان اکنون حزب الله دشمن درجه یک اسرائیل میتواند بدون وقفه و با کمترین هزینه مهمات و تجهیزات را از تهران دریافت کند.

حزب الله اخیرا اعلام کرده است که به محض پایان یافتن جنگ داخلی در سوریه مجددا تمرکز خود را بر روی اسرائیل معطوف میکند. اکنون به نظر میرسد که این تهدید لفظی معنای عملی بیشتری نیز پیدا میکند.

در نهایت واشنگتن تایمز مطلب خود را با انتقادی به سیاست خارجی اوباما در منطقه خاورمیانه که منجر به ضعف این کشور شده است به پایان میبرد و اینگونه القا میکند که ایران در منطقه در حال تدوین یک طرح کلی و استراتژیک برای تبدیل شدن به هژمونی منطقه ای است و آمریکا در قبال این مساله واکنش موثری نشان نمیدهد.

این در حالی است که اخیرا ادبیات رسانه های منتقد سیاست های اوباما در آمریکا و طرفداران رژیم اسرائیل در این کشور به شدت به این سمت و سو در حرکت بوده است. چندی پیش نیز یکی از تحلیلگران منطقه خاورمیانه در یک موسسه اسرائیلی با طرح این مساله که ایران به دنبال استراتژی آناکوندا در شکل مدرن آن است، همین مساله دسترسی ایران به مدیترانه را به شکل دیگر مطرح کرده و تهدیدات آن را برای اسرائیل و کشورهای عربی یاد آور شده بود.

این گونه تحلیل ها در زمانی که ایران در حال بهبود روابط خود با غرب به ویژه اروپا است و در این بستر قابل تفسیر است و نیاز به یادآوری نیست که اکنون کدام یک از کشورهای منطقه از این گونه ادبیات پشتیبانی کرده و منفعت بسیار میبرند.

برچسب ها: مطرح ، واشنگتن
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار