شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴

این روزها در برخی شهرها و نقاط مختلف استان خوزستان با وجود بارش‌ باران، متأسفانه وجود فاضلاب چشم‌انداز نازیبایی را در سطح شهر به‌وجود آورده است.

به گزارش شوشان به نقل از فارس، شهرستان شادگان با برخورداری از ظرفیت‌های بالای اقتصادی، تجاری، فرهنگی و تفریحی همچنان در فقر کمبود و امکانات به سر می‌برد.

بسیاری از مردم این منطقه برای کسب کار و اشتغال به شهرهای مجاور عزیمت کرده و روزگار می‌گذرانند.

شادگان با برخورداری از ظرفیت بین‌المللی تالاب می‌تواند روزبه‌روز به سوی عمران و آبادانی پیش برود اما گویی این منطقه نقطه‌ای فراموش شده در نقشه کشور است.

این دیار علاوه بر کمبود امکانات در بخش‌های پزشکی، درمانی و رفاهی با مشکلاتی در بخش فاضلاب نیز با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم کرده و همچنان در روزهای بارانی و رحمت‌الهی با تعفن و بیماری آمیخته می‌شود.

یکی از شهروندان شادگانی در این باره بیان می‌کند: معضل فاضلاب در این شهرستان حل ناشدنی و البته بسیار کهنه و دیرینه است.

وی افزود: ما از مسئولان هیچ انتظار خاصی نداریم فقط می‌خواهیم بهداشت را به مناطق مختلف شهر هدیه کنند.

این شهروند 28 ساله شادگانی تصریح کرد: بوی تعفن فاضلاب به‌ویژه در روزهای بارانی مشکلاتی را برای بسیاری از مناطق شهر ایجاد کرده چنان که بعد از هر بار تردد در کوچه باید استحمام کنیم.

آب‌های سطحی باید به رودخانه‌ها هدایت شوند

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان شادگان نیز در خصوص معضل پیش آمده در منطقه چنین عنوان کرد: اداره آب و فاضلاب شهرستان در راستای دفع فاضلاب شهری خدمات مطلوبی را در دستور کار قرار داده و اجرایی می‌کند.

وی افزود: برخی از مناطق شهری هستند که در هنگام بارندگی دچار آبگرفتگی شده و مشکلاتی را در تردد شهروندان و عابران و رهگذران ایجاد می‌کند.

غلامحسین نشاطی بیان کرد: خیابان‌هایی چون مولوی، ولیعصر و شهید صدر از جمله این مناطق بوده که با مشکلاتی در تجمع آّب‌های سطحی البته در هنگام بارندگی مواجه هستند.

14 ایستگاه پمپاژ جمع‌آوری فاضلاب فعال است

وی عنوان کرد: هم‌اکنون 14 ایستگاه پمپاژ فعال در شهرستان شادگان آب‌های سطحی و فاضلاب‌های معابر و شهری شادگان را دفع و جمع‌آوری می‌کند.

این مسئول شادگانی همچنین ادامه داد: اما زمانی که بارندگی صورت می‌گیرد پمپ‌ها دچار شک شده و تا جمع‌آوری همه آب‌های سطحی کمی تأخیر و گذشت زمان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که پمپ‌های دفع فاضلاب شهری شادگان در شبانه‌روز ظرفیت ذخیره و جمع‌آوری 28 هزار متر مکعب را دارا هستند، گفت: بزرگ‌ترین مشکل در خصوص معضل پیش آمده برای شهروندان وصل بودن جوی‌های سطحی به شبکه فاضلاب شهری است.

نشاطی افزود: در صورتی که جوی‌های سطح شهر باید آب‌های سطح را به سوی رودخانه هدایت کرده و از این طریق به دفع آن‌ها کمک و از تجمع آب‌ها جلوگیری کند.

99 درصد شبکه فاضلاب شادگان مدرن است

وی با بیان این‌که بالغ بر 99 درصد شبکه فاضلاب شهر شادگان مدرن و از بهترین نوع فاضلاب است، خاطرنشان کرد: شهرداری این منطقه می‌تواند با تعامل و همکاری بیشتری با اداره آب و فاضلاب شهرستان در راستای لایروبی جوی‌ها اقدام کرده و از لبریز شدن معابر در هنگام بارندگی جلوگیری کند.

وی افزود: این اداره بالغ بر 11 هزار و 500 مشترک شادگانی را زیرپوشش خدمت‌رسانی قرار داده و در راستای رفع مشکلات آن‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

ورود مستقیم فاضلاب به معابر سلامت مردم را تهدید می‌کند

شهردار شادگان در همین خصوص اظهار داشت: دفع غیربهداشتی و ورود مستقیم فاضلاب در سطح معابر شهری سلامت عمومی مردم شهرستان شادگان را تهدید می‌کند به‌طوری که همه مسئولان این منطقه در خصوص وضعیت نامطلوب فاضلاب و آثار زیان‌بار آن در بهداشت و سلامت عموم مردم شادگان اتفاق نظر دارند.

وی افزود: به‌دلیل لایروبی نشدن فاضلاب‌های شهر، فاضلاب‌ها به سطح معابر شادگان ورود کرده و البته نارضایتی و گلایه‌مندی بسیاری از شهروندان را رقم زده است.

ساختمان‌ها در حال تخریب است

توفیق آلبوناصر با انتقاد از اداره آب و فاضلاب شهری، دلیل تخریب ساختمان‌ها را از طریق ورود فاضلاب به معابر چنین عنوان کرد: این اقدامات سبب پایین آمدن ضریب عمر آسفالت می‌شود و لازم است مسئولان مربوطه در این خصوص پاسخگو باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در برخی از نقاط شهر شادگان مانند خیابان‌های مولوی، ولیعصر، شهید صدر، شهید باهنر، مزار سیدعلی، کارخانه بنی اسد و منطقه نرگس، مشکل آبگرفتگی و ورود فاضلاب به این معابر که به یک معضل همیشگی تبدیل شده زندگی روزمره مردم را با اختلالاتی جدی مواجه کرده است.

به راستی که زیبایی شهرهای استان خوزستان در پس مشکلات ریز و درشت پنهان شده و تنها خواسته مردم صبور و متعهد این مناطق کنارزدن آن‌ها است.

مریم خبازی


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار