اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
دکتر ایدنی: عزم ملی و توجه به مولفه های اجتماعی و اقتصادی برای کنترل بیماری سل لازم است/ شاهد بیشترین میزان شیوع بیماری سل در مناطق حاشیه شهرها بوده ایم
خوزستان افتخار دارد که در زمینه اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت جزء پیشروترین استان های کشور باشد..
شوشان: همایش روز جهانی سل با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر سلمان زاده معاون دکتر ایدنی: عزم ملی و  توجه به مولفه های اجتماعی و اقتصادی برای کنترل بیماری سل لازم استبهداشت دانشگاه و جمعی از اعضاء هیئت علمی و پرسنل دانشگاه برگزار شد.

دکتر ایدنی در این همایش با بیان اینکه قدمت بیماری سل با قدمت تاریخ بشری همراه است، گفت: از آنجایی که شیوه انتقال این بیماری ناشی از تماس های استنشاقی و فرد به فرد است، کنترل بیماری در سطح جهانی همواره مشکل بوده و علیرغم پیشرفت های خوبی که در سطح جهانی و همچنین در کشور ما انجام شده است، به دلایل زیادی این بیماری به ویژه در منطقه خاورمیانه در حال بازتولید است.

وی بیماری هایی مانند ایدز که باعث ایجاد نقص ایمنی در فرد می شوند را عاملی جهت افزایش بیماری سل برشمرد و گفت: در کشور ما با راه اندازی سیستم شبکه ای که در دهه 60 نهادینه شد، خوشبختانه شاهد پیشرفت های خوبی در کنترل این بیماری به ویژه در مناطق روستایی بوده ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: طی سالیان گذشته با گذر اپیدمیولوژیکی که در جامعه شاهد هستیم و مهاجرت های بی رویه از مناطق روستایی به شهری که سبب تغییر بافت جمعیتی در کشور و در استان خوزستان شده است و به دلیل اینکه خدمات بهداشتی در مناطق روستایی به صورت فعال و در مناطق شهری بصورت غیرفعال ارائه می شود، متاسفانه در ارائه خدمات پیشگیری و بهداشتی دچار مشکل شده ایم و نهایتا شاهد بیشترین میزان شیوع بیماری سل در مناطق حاشیه شهرها بوده ایم.

وی ادامه داد: خوشبختانه استان خوزستان افتخار دارد که در زمینه اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت جزء پیشروترین استان های کشور باشد که ان شاء الله با اجرای تمام فازهای این طرح و ارائه خدمات بهداشتی در تمام سطوح و مناطق کشور به صورت فعال، بتوانیم در پیشگیری بیماری های عفونی در استان نیز پیشرو باشیم.

ایدنی اظهار داشت: باری که بیماری سل به نظام سلامت ایجاد می کند، بار کمی نیست و در اکثر مواقع منجر به سقوط یک خانواده به زیر خط فقر می شود.

وی با بیان اینکه اگر 40 درصد میزان درآمد خانواده صرف هزینه های درمانی یک بیماری شود، آن بیماری جزء بیماری های خانمان سوز محسوب می شود، گفت: سل هم مانند سرطان، نارسایی کلیه و کبد می تواند یک بیماری خانمان سوز باشد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی در نظر دارد تا سال 2030 بیماری سل را به صورت کامل کنترل نماید و در این راستا بیش از 85 درصد بیماریابی و بیش از 90 درصد بهبود بیماری را در این هدف در نظر گرفته است.

این فوق تخصص ریه اظهار داشت: مبارزه با سل از توصیه های بهداشتی ساده آغاز و تا مسائل پیچیده درمانی را شامل می شود. بنابراین لازم است بهداشت و پیشگیری را مقدم بر سایر روش های درمانی بدانیم.

وی ادامه داد: متاسفانه یک نوع از بیماری سل با عنوان سل مقاوم به درمان وجود دارد که این بیماری به درمان به سختی پاسخ داده و به راحتی به افراد سالم قابل انتقال است.

ایدنی اضافه کرد: لازم است خدمات بیماریابی در کشور افزایش یابد و درمان موثر و اثربخش طراحی شود، خوشبختانه پروتکل درمانی خوبی در سال های قبل طراحی شده ولی لازم است الگوی بومی و منطقه ای برای درمان سل در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه از زمان های قدیم بیماری سل با فقر و کمبود فرهنگ اجتماعی همراه بوده است و امروزه نیز در جوامع توسعه نیافته بیشتر مشاهده می شود،عنوان داشت: برای حل مشکل سل باید یک تلاش مشترک صورت گیرد. عزم ملی و توجه به مولفه های اجتماعی و اقتصادی برای کنترل بیماری سل لازم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان از زحمات مسئولین و پرسنل شبکه های بهداشت و درمان و مرکز بهداشت استان در تلاش برای کنترل این بیماری قدردانی کرده و ابراز امیدواری کرد در آینده ای نزدیک شاهد پیشرفت های خوبی در تحقق اهداف بهداشت جهانی باشیم.









برچسب ها: روز جهانی سل ، سل
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار