اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
وزیر راه و شهرسازی:
 وزیر راه و شهرسازی از تائید محل جدید احداث فرودگاه بین المللی اهواز در آزاد راه خلیج فارس خبر داد.

عباس آخوندی شامگاه در نشست شورای برنامه ریزی استان خوزستان در استانداری اظهار کرد: خیلی از سفر به خوزستان و رسیدگی نزدیک به مسائل خوشحال هستم. به هر حال خوزستان راهبرد خیلی روشنی دارد و اقدامات ارزشمندی در آن انجام شده است.

وی افزود: با حساسیت و علاقه و اولویت تخصیص منابع به سمت خوزستان آمده ام. نسبت به سایر استان ها در این استان اقدامات بسیاری انجام شده و هرچند کارهای لازم برای اجرا خیلی بیشتر از اعتباراتی است در اختیار ما قرار دارد.

آخوندی بیان کرد: خوزستان دارای منابع انسانی بسیار گسترده است و منابع انسانی در این استان بسیار مهمتر از منابع نفتی و  معدنی است. ثروت تاریخی بسیار بزرگ در این استان وجود دارد و حس من این است که نباید آنقدر به پروژه ها و مسائل نفت متمرکز شد؛ چون استان خوزستان ارزش بیشتری به ویژه در زمینه منابع انسانی دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: جنگ در این استان خرابی های بسیاری به جای گذاشت و ضربه ای که به اقتصاد و آموزش خوزستان وارد از ضربه به راه ها و منابع مادی خیلی بیشتر است.

آخوندی بیان کرد: به نظر من برای خوزستان باید اندیشه دیگری به جز کارهای عمرانی صرف داشته باشیم. خوزستان را از گذشته به خوبی می شناسم و خوزستان بیشتر از دستگاه های اجتماعی و اقتصادی خود، در جنگ آسیب دید، هر چند زیرساخت ها نیز آسیب دیدند ولی اگر بنا باشد به فکر توسعه خوزستان باشیم باید نسبت به مسائل اقتصادی و اجتماعی نیز توجه داشته و آنها را در سایه کارهای عمرانی به فراموشی نسپاریم.

اهمیت لایروبی اروند

وی تاکید کرد: شاید اولین نامه ای که از زمان تصدی وزارت نوشتم؛ بحث لایروبی اروند بود چون اهمیت آن را برای خوزستان و حتی ملت ایران می دانستیم. اروند یک مسئله ملی است و برای همین اولین اقدام خود را به عنوان وزیر به این مسئله اختصاص دادم. رودخانه اروند یک مسئله امنیت ملی در چارچوب قراردادهای دو کشور است و این نیست که به راحتی در ارتباط با آن تصمیم گرفت.

آخوندی گفت: از کل مغروقه های موجود در اروند تاکنون بیش از ۴۳ مورد را خارج کرده ایم. به رغم تنگناهای مالی باز هم پروژه خارج کردن مغروقه ها را انجام می دهیم. حتی اگر از پروژه های دیگر بزنیم ولی متوجه اهمیت این پروژه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای لایروبی امیدوارم بعد از چند سال پیگیری بتوانیم نتیجه لازم را بگیریم. انشاالله بعد از گذشت سالها از پایان جنگ، امسال لایروبی اروند را شروع می کنم و مقدمات کار حقوقی بین الملل در این خصوص را به شکلی پیگیری کردم که راحت بتوانیم کار را انجام بدهیم. خیلی دقت داریم چون این پروژه به هر حال تبعات امنیت ملی، حقوق بین الملل، منطقه ای، ملی و بودجه ای دارد.

آخوندی در ارتباط با وضعیت حمل و نقلی خوزستان نیز گفت: در این استان در هر چهار بخش هوا، دریا، ریل و جاده وجود فعالیت های گسترده ای وجود دارد. بندرامام اکنون یکی از آبادترین بنادر کشور است و اکنون ۴۷ میلیون تن تخلیه و بارگیری را در این بندر انجام می شود.  در بندر امام دو هزار و ۵۰۰ هکتار پس کرانه فعال و ۹ هزار هکتار هم زمین داریم. ۱۸ پروژه با ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار در بندرامام داشتیم. اصلاح انبارهای سایتی پتروشیمی و همچنین جاده دسترسی به بندر را وجود تنگناهای مالی انجام دادیم.

دسترسی شوشتر و دزفول به ریل

وی با اشاره به اینکه مشکل ما در بندر خرمشهر آبراهه است، گفت: ریل خوزستان از قدیمی ترین ریل های ایران و جزو اولین های کشور است. سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان برای ریل خوزستان هزینه کردیم و تمام خط ریل اهواز تا قم را مورد بازرسی قرار دادیم. دسترسی شوشتر و دزفول به ریل را در دستور کار داریم تا میزان مصرف گازوئیل و بنزین در استان کاهش پیدا کند. مردم به جای استفاده از ماشین می توانند از قطار استفاده کنند.

آخوندی عنوان کرد: هرچقدر تردد ماشینی را کاهش بدهیم وضعیت آب و هوای اهواز نیز بهبود پیدا می کند. می خواهیم تمام بنادر خوزستان را تا آنجا که ممکن است استراتژیک کرده و خروجی آنها را به ریل متصل کنیم. اتصال خط ریلی بندرامام به خرمشهر را نیز در دستور کار این سفر قرار دادیم و تلاش می کنیم تا ظرفیت ریلی را در خوزستان توسعه دهیم. اتصال ریلی اهواز به اصفهان را نیز در دستور کار داریم و همه این پروژه ها واقعا استراتژیک است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی برای جاده های خوزستان نیاز داریم. در زمینه راه ها باید راه های اصلی را تبدیل به آزادراه کرده و از ظرفیت بخش خصوصی در این بخش استفاده کنیم. تبدیل برخی از بزرگراه ها را به آزادراه را طی پنج روز اخیر مصوب کردیم.  

تائید محل جدید فرودگاه اهواز

آخوندی در خصوص ساخت فرودگاه جدید در اهواز نیز بیان کرد: فرودگاه اهواز که متعلق به شرکت فرودگاه ها است ولی بحث در نظر گرفتن یک فرودگاه دیگر را داشتیم که راه اندازی آن را به سمت جاده ماهشهر تعیین کردند ولی ابتدا مورد تأیید کارشناسان فنی نبود و بعد از انتقال به سمت دیگر جاده مورد تأیید قرار گرفت.

وی افزود: فرودگاه جدید اهواز سرمایه بسیار عظیمی می خواهد. این فرودگاه در  حال حاضر خیلی فعال است و روزانه ۹۰ پرواز دارد که معادل یک دوم فرودگاه مهرآباد در آن انجام می شود. فرودگاه آبادان نیز مورد تعمیرات اولیه قرار گرفت و اگر مورد خاصی دارد برای توسعه نیز فردا آن را مورد بازدید قرار داده و بررسی های لازم را داریم.

آخوندی در خصوص مسکن مهر نیز گفت: برای مسکن مهر نیز پیگیری های لازم را خواهیم داشت ولی برای شهرهای تازه تأسیسی که در ابتدایی ترین زیرساخت ها مثل آب، برق، گاز و فاضلاب مشکل دارد، که نمی توان کاری کرد.

برچسب ها: فرودگاه اهواز
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار