شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
عملیات لایروبی این رود استراتژیک پس از اتمام خارج سازی مغروقه ها اجرا می شود.
آبادان - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای لایروبی اروندرود به موافقت مقامات امنیتی ایران و عراق نیاز است، گفت:عملیات لایروبی این رود استراتژیک پس از اتمام خارج سازی مغروقه ها اجرا می شود.

 عباس آخوندی شامگاه پنجشنبه در حاشیه بازدید از طرح های در دست اجرای اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر در جمع خبرنگاران، گفت:امیدواریم پس از گذشت سال ها از پایان جنگ، لایروبی اروندرود آغاز شود و مقدمات کار حقوقی بین الملل نیز به شکلی پیگیری شده که بتوان این مهم را به راحتی انجام داد.

وی با بیان اینکه بر اساس قرارداد 1975 الجزایر بین ایران و عراق باید توافق بین دو کشور صورت گیرد، گفت:امید است که توافقات دو طرف در خصوص لایروبی اروندرود به نتیجه مثبت برسد و بلافاصله پس از خارج سازی مغروقه های آبراه اروند عملیات لایروبی انجام شود.

آخوندی حجم لایروبی مورد نیاز آبراه اروند را 12 میلیون متر مکعب برآورد کرد و گفت:حجم لایروبی اروند بسیار بالاست و اگر می خواهیم به عمق مطلوب برسیم باید حجم لایروبی به 30 میلیون متر مکعب افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش با بیان اینکه لایروبی اروندرود، پرهزینه و گران است، افزود:بدون خارج سازی مغروقه ها و لایروبی این رودخانه، نوسازی بندر خرمشهر ناقص می ماند.

وزیر راه و شهرسازی ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر و دریانوردی خرمشهر را پنج میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت:این ظرفیت به دلیل وجود مغروقه ها و مشکلات لایروبی پایین است.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش، هدف از سفر خود به خرمشهر را بازدید از روند اجرای عملیات خارج سازی مغروقه ها دانست و گفت:قراردادی با مشارکت بخش خصوصی به میزان 625 میلیارد ریال برای خارج سازی 39 مغرقه باقی مانده از جنگ تحمیلی در ابراه اصلی اروند، منعقد شده و چهار فروند مغروقه دیگر طی قرارداد دیگری با بخش خصوصی خارج سازی می شود.

آخوندی با بیان اینکه این قرارداد با عنوان 39+4 معروف است، گفت:تاکنون از این تعداد 11 فروند خارج سازی شده است. وی اظهار داشت: 18 فروند شناور مغروقه نیز سمت عراق وجود دارد و برای خارج سازی آن با طرف عراقی مذاکره شده و این مهم به توافق دو طرف در سطح مقامات امنیتی بر اساس قرارداد 1975 الجزایر نیاز دارد.

*** پایانه مرزی شلمچه در ایام اربعین افتتاح می شود

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش از افتتاح پایانه مسافری مرزی در ایام اربعین امسال خبر داد و گفت:یکی از بزرگترین پایانه مسافری مرزی شلمچه برای آسان سازی عبور زائران اربعین حسینی به زودی افتتاح می شود.

آخوندی با بیان اینکه بخش عمده زیرساخت های خدمت رسانی به زائران اربعین فراهم شده است، افزود:پایانه مسافری مرز چذابه نیز احداث شده و محور اهواز به سمت چذابه نیز در حال تعریض و افزایش ظرفیت است. وی در ادامه گفت: بخش زمینی ریلی از جمله چند رام قطار از سمت اهواز به شلمچه به صورت رفت و برگشت پیش بینی شده است.

وی گفت: خط کشتیرانی و خط دریایی بین ایران و عراق از بندر خرمشهر به بصره فعال شده و امید است که بتوان در این مسیر به زائران خدمات رسانی کرد.

*** مشکلات مالی طرف عراقی، احداث خط ریلی خرمشهر – بصره را متوقف کرد

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش در خصوص خط آهن خرمشهر به بصره نیز با بیان اینکه تا این لحظه مذاکرات متعددی با عراقی ها در خصوص طرح احداث خط ریلی خرمشهر – بصره انجام شده است، گفت:پروژه احداث خط ریلی خرمشهر – بصره به طول 32 کیلومتر و پل پیچیده در حوزه داخلی عراق کار مشترک ایران و عراق بوده و توافقاتی از سوی طرف عراقی انجام شده ولی به دلیل مشکلات مالی و امنیتی تاکنون از طرف عراقی موافقت کامل نشده است.

وی گفت: قطعا کار مشترک این طرح به صورت یک جانبه با هزینه های هنگفت کاری درستی نیست و باید منتظر باشیم که عراقی ها نیز در این طرح مشارکت مالی داشته باشند.

آخوندی با بیان اینکه برای تهیه نقشه ها و امکان برگزاری مناقصه آمادگی کامل را داریم، گفت:به محض تامین مالی از سوی طرف عراقی کار احداث ریل خرمشهر – بصره آغاز می شود.

به گزارش ایرنا در پایان این بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه های بندر تفاهمنامه ای بین سازمان منطقه آزاد اروند و مدیر کل راه آهن جنوب غرب برای احداث خط راه آهن بندر امام خمینی - خرمشهر منعقد شد.

آیین آغاز پروژه خارج‌سازی 39 فروند مغروقه در آبراه بین‌المللی اروند شامگاه پنجشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و محمدسعید‌نژاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور در اسکله خانیان با اعتبار 625 میلیارد ریال آغاز شد. خط دوم راه آهن اهواز به بندر امام و ایستگاه خط آهن ماهشهر نیز روز پنجشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی بهره ‌برداری شد.

بهره برداری از ایستگاه نظامیه از دیگر برنامه های سفر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به شهرستان بندر ماهشهر بود. عباس اخوندی وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه - دیروز - به همراه معاونان این وزارت به منظور بهره برداری و کلنگ زنی چند طرح عمرانی در بخش راهسازی و زیربنایی به استان خوزستان سفر کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین شامگاه گذشته در نشست شورای برنامه ریزی خوزستان شرکت کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار