شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
تهیه ویزا در شهرهای مرزی با دشواری انجام می شود
زائران در طول مسیر خود ویزا تهیه کنند و بدون ویزا به مرز مراجعه نکنند زیرا تهیه ویزا در شهرهای مرزی به دلیل ازدحام با تاخیر انجام می شود.
فرماندار خرمشهر گفت: زائران در کشور و در طول مسیر خود ویزا تهیه کنند و بدون ویزا به مرز مراجعه نکنند زیرا تهیه ویزا در شهرهای مرزی به دلیل ازدحام با تاخیر و دشواری انجام می شود.

ولی اله حیاتی  اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که در سال 92، 93 و 94 به صورت میانگین 40 تا 50 درصد تردد زمینی از پایانه مرزی شلمچه افزایش داشته است؛ در سال گذشته در ایام اربعین 747 هزار و 435 نفر از مرز شلمچه تردد کرده اند.

وی با بیان این که تمهیدات لازم برای برگزاری کنگره عظیم اربعین در سال جاری اندیشیده شده است، عنوان کرد: در مرز شلمچه ناوگان ریلی، ناوگان عمومی و ناوگان دریایی برای جابجایی مسافران مورد استفاده قرار می گیرد. دولت در سال 93 مجوز ایجاد خط دریایی خرمشهر به بصره را صادر کرد و در همان سال این خط دریایی بازگشایی شد. 

فرماندار خرمشهر گفت: امسال ریل جهت جابجایی زائران از میدان مقاومت خرمشهر تا مرز شلمچه فراهم شده است و 5 قطار برای جابجایی زائران از شلمچه تا عمق کشور فعالیت می کنند. 

حیاتی اظهار کرد: در سال 93 حدود 36 هزار نفر و در سال 94 حدود 70 هزار نفر از ناوگان ریلی در مرز شلمچه استفاده کردند و همچنین 100 هزار نفر از شلمچه تا عمق کشور در سال گذشته توسط ناوگان ریلی جابجا شدند. اکنون نیز خط ریلی از میدان مقاومت خرمشهر تا مرز به مسافران خدمات حمل و نقل ارایه می کند. 

وی با اشاره به برپایی مواکب و ایستگاه های صلواتی در مسیر شلمچه در ایام اربعین عنوان کرد: در سال 93 تعداد 56 موکب و در سال 94 تعداد 125 در شلمچه استقرار یافتند و در سال 95 نیز تعداد 250 موکب در این مسیر مستقر می شوند. در اربعین امسال ظرفیت اسکان اضطراری برای 15 هزار نفر در مرز شلمچه ایجاد شده است و همچنین روزانه 100 هزار پرس غذای گرم توسط مواکب در شلمچه توزیع می شود. 

فرماندار خرمشهر با اشاره به فراهم آوردن زیرساخت ها در مرز شلمچه افزود: امسال در طول مسیر شلمچه 500 چشمه سرویس بهداشتی و همچنین در بخش عراقی مرز شلمچه، 25 گیت ایجاد شده است. با کمک منطقه آزاد اروند نیز اقدامات خوبی در خصوص زیرساخت های اساسی ایجاد شده است.

حیاتی گفت: در سال 92 پارکینگی در 3 هکتار زمین با ظرفیت 1500 خودرو در شلمچه ایجاد شد. در سال 93 این پارکینگ به 5 هکتار و با ظرفیت 2 هزار خودرو و در سال 94 به 25 هکتار با ظرفیت 12 هزار خودرو افزایش پیدا کرد و امسال با ایجاد پارکینگ بزرگ 50 هکتاری، ظرفیت پارکینگ شلمچه به 75 هکتار و با ظرفیت 40 هزار خودرو رسیده است.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های خوزستان طبق دستور استاندار به عنوان معین شلمچه و استان‌هایی نیز به عنوان معین شلمچه تعیین شده‌اند، گفت: در سال 92 هیچ شهرستان یا استان معینی برای خرمشهر و شلمچه وجود نداشت. در سال 93 یک استان و یک شهرستان و در سال 94 نیز سه شهرستان و سه استان و در سال جاری 7 شهرستان و 6 استان و ستاد کشوری و یک منطقه از شهرداری تهران به عنوان معین شلمچه در ایام اربعین انتخاب شده اند.

فرماندار خرمشهر ادامه داد: توصیه ما این است که زائران در کشور و در طول مسیر خود ویزا تهیه کنند و بدون ویزا به مرز مراجعه نکنند زیرا تهیه ویزا در شهرهای مرزی به دلیل ازدحام با تاخیر و دشواری انجام می شود.

حیاتی با اشاره به تکمیل پایانه شلمچه عنوان کرد: پایانه بزرگ شلمچه با 32 گیت و با ظرفیت روزانه تردد 100 هزار نفر در دولت تدبیر کلنگ زنی و در هفته گذشته مورد بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برداری آزمایشی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در خصوص برگشت زائران برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: سال گذشته هنگام برگشت زائران، مبدا سفر مسافران اربعین شناسایی شد؛ در اربعین سال گذشته از مجموع زائرانی که از شلمچه به کشور بازگشتند 20 تا 30 درصد از خوزستان، 30 از استان اصفهان، 15 درصد از استان فارس، 10 درصد از استان لرستان، 10 درصد از استان بوشهر و 10 درصد از سایر استان ها بودند که به استان هایی که بیشترین زائران را داشتند فراخوانی داده شد تا ناوگان حمل و نقل عمومی استان در برگشت در شلمچه مستقر شوند.

فرماندار خرمشهر گفت: در حال حاضر استان ها از مبدا تقسیم شده اند و برای تردد برای هر استان پایانه مرزی مشخص شده است؛ در همین راستا از ناوگان هر استان تعداد مسافران اعلام و ناوگان آنها در مرز جهت برگشت زائران استقرار خواهند یافت.

وی با بیان اینکه اقدامات ماندگاری در شلمچه انجام شده است، افزود: با اقدامات انجام شده در خصوص تقویت فشار آب، آب 18 روستای مسیر و شلمچه تامین شده است. همچنین امسال جاده شلمچه چهار خطه شد.

برچسب ها: زائران ، ویزا ، اربعین
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار