اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
مدیرکل اطلاعات خوزستان: بیشترین ارتباط با نخبگان/ یکی از بحران‌های جدی این دوره، موضوع آب است/ بنا نداریم به نفع یا علیه جریان خاصی عمل کنیم / در بهبهان فردی که عامل مسأله پیش‌آمده برای یکی از مسئولان دانشگاه بود شناسایی شد
حسین باقرزاده در نشست هم‌اندیشی مسئولان ارشد علمی، فناوری و دانشگاهی استان با مدیران اطلاعاتی و امنیتی، با بیان این‌که اداره‌کل اطلاعات می‌تواند..


مدیرکل اطلاعات خوزستان با بیان این‌که دانشگاه‌ها از مؤلفه‌های مهم امنیت نرم جمهوری اسلامی هستند، خواستار ورود دانشگاه به حوزه برنامه برای حل مسائل امنیتی استان شد و از راه‌اندازی شاخه جنوب‌غرب دانشگاه اطلاعات و امنیت در اهواز خبر داد.
 
حسین باقرزاده در نشست هم‌اندیشی مسئولان ارشد علمی، فناوری و دانشگاهی استان با مدیران اطلاعاتی و امنیتی، با بیان این‌که اداره‌کل اطلاعات می‌تواند در 2 حوزه برای جامعه علمی و دانشگاهی تأثیرگذار و کمک‌کننده باشد، حوزه نخست را ارسال گزارش‌های ویژه به مسئولان نظام و مستلزم همکاری در ارائه آمار و اطلاعات لازم دانست و اظهار کرد: حوزه دوم در زمینهٔ آمار و اطلاعات موجود در این اداره است که می‌تواند در راستای کمک به برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مورداستفاده قرار گیرد.
 
وی با ابراز علاقه‌مندی نسبت به هدفمندی و استمرار این نشست‌ها و تسلیت ایام شهادت اباعبدالله (ع) و یاران باوفای ایشان، گفت: امام حسین (ع) با قیام و شهادت خود به تلاش برای ایجاد حکومت، قداست بخشید؛ بعید بود چنین انقلابی در کشور ما به پیروزی برسد یا اگر به پیروزی می‌رسید در کوران حوادثی که پشت سر گذاشت، بتواند بر جای خود استوار بایستد و براندازی نشود؛ همه کسانی که جان خود یا عزیزانشان را در راه این انقلاب فدا کردند و از آن گذشتند، به امام حسین (ع) اقتدا کردند.
 
دیدگاه اداره‌کل اطلاعات خوزستان نسبت به تولید علم
 
مدیرکل اطلاعات خوزستان، به تبیین دیدگاه این نهاد نسبت به تولید علم و توسعه علمی پرداخت و با بیان این‌که تولید علم و بالندگی یک امر ذاتی برای انسان نیست و مستلزم شرایط و ملزوماتی برای ظهور و بروز است، تصریح کرد: رابطه تنگاتنگی میان تولید علم و ساخت اجتماعی وجود دارد و میان نظام آگاهی یک جامعه و روابط اجتماعی حاکم، یک رابطه نزدیک برقرار است؛ به‌طوری‌که رشد و بالندگی تمدن ریشه در توسعه علمی داشته و توسعه علمی نیازمند زمینه‌ها، امکانات و ساخت اجتماعی است.
 
باقرزاده از مهم‌ترین بسترهای توسعه علمی را آزادی فکر و اندیشه و ایجاد مجال برای اظهارنظر عنوان کرد و افزود: معتقدم در همین زمینه‌ها، امکانات و ساخت اجتماعی، جمهوری اسلامی ایران مصداقی مبارک است، به این معنا که جمهوری اسلامی در ایجاد زمینه‌ها، امکانات و ساخت اجتماعی به توسعه علم کمک کرده و در دوران جمهوری اسلامی علم نسبت به دوره گذشته شکوفاتر شده و هم علم در شکوفایی و تثبیت قدرت نظام در منطقه بسیار مؤثر بوده است.
 
وی با یادآوری این‌که پیش از انقلاب علی‌رغم اوج وابستگی به غرب که حتی لایحه کاپیتولاسیون را به تصویب رساندند و در روزهای اخیر سالگرد آن را داشتیم (چهارم آبان سال 1343)، همچنین با وجود آزادی‌های آن‌چنانی، جایگاه علم در کشور درست معلوم نبود، تصریح کرد: امروز با پایبندی دانشگاه‌ها و دانشجویان به اسلام و علی‌رغم دشمنی دشمنان نظام جایگاه علم بالاتر از گذشته قرار گرفته است، هرچند نظر مقام معظم رهبری فراتر از آن است و فرموده‌اند که جمهوری اسلامی باید ظرف چهار یا پنج دهه به مرجع علمی جهان تبدیل شود (دیدار مقام معظم رهبری با نخبگان جوان کشور 17/7/92).
 
محدودیت‌ها در داخل و خارج از کشور برای مرجعیت علمی
 
مدیرکل اطلاعات خوزستان تصریح کرد: برای تحقق این مهم با دو، سه محدودیت در داخل و خارج از کشور مواجه هستیم؛ در داخل کشور، افراط‌ و تفریط مانع دستیابی به جایگاه مرجعیت علمی در جهان برای ما خواهد شد؛ همچنین در بُعد جهانی و بیگانگان، دشمنان جمهوری اسلامی در 2 حوزه برای علم مانع‌تراشی می‌کنند. نخست در ارتباط با مدل جمهوری اسلامی است که با این موضوع مشکل دارند و حتی در سال‌های گذشته پیغام داده‌اند که مانند بسیاری از کشورهای دیگر یا جمهوری باشید یا اسلامی، هم جمهوری و هم اسلامی نمی‌شود.
 
باقرزاده با اشاره به تقسیم‌بندی واحدهای سیاسی دنیا در سه دسته در مقاله‌ای از سوی ساموئل هانتینگتون نظریه‌پرداز غربی، ادامه داد: در این دسته‌بندی دسته اول آمریکا، دسته دوم شامل پنج کشور روسیه، چین، ایران، فرانسه و انگلستان و دسته سوم دیگر واحدهای سیاسی را در برمی‌گرفت؛ او در این مقاله عنوان کرده بود که ایران را در دسته دوم و کنار کشورهای چین و روسیه قرار داده‌ام، نه به‌خاطر قدرت اقتصادی‌اش بلکه به‌خاطر قدرت ایدئولوژیکی‌اش که در آینده تنه به تنه لیبرال‌دموکراسی می‌زند.
 
مشکل دشمنان نظام با مدل جمهوری اسلامی و افزایش تولید علم
 
وی اضافه کرد: آقای هانتینگتون سپس اظهار می‌کند که نزاع‌های منطقه‌ای و جهانی فعلی کنار می‌رود و یک نزاع جهانی برپا می‌شود که در این نزاع پرچم لیبرال‌دموکراسی به دست آمریکا و پرچم اسلام به دست ایران قرار می‌گیرد؛ آن‌ها با مدل جمهوری اسلامی و در حوزه دیگر با افزایش تولید علم مشکل دارند، به‌طوری‌که در سال‌های اخیر بی‌شرمانه و قرون‌وسطایی، جنگ را به حوزه علم کشاندند و دانشمندان علمی ما را ترور کردند که البته پس از مدت کوتاهی با هماهنگی حاکمیت، وزارت اطلاعات و دیگر دستگاه‌ها توانستیم از این گردنه عبور کنیم.
 
مدیرکل اطلاعات خوزستان با بیان این‌که کشور با چنین وضعیتی مواجه است، گفت: مقام معظم رهبری که مسئولیتی فراتر از دیگران دارد، هم به غنای اندیشه اسلامی و هم به دانشگاهیان و دانشجویان اعتماد دارد و با این ملاحظه که در داخل کشور دچار افراط‌وتفریط نباشیم و همچنین همه بیگانگان را رصد کنیم، می‌توانیم به جایگاه متصور در چشم‌انداز 20 ساله کشور دست یابیم.
 
تعریف رویکردهای اداره‌کل اطلاعات خوزستان متناسب با تهدیدات
 
باقرزاده همچنین به رویکردهای اداره‌کل اطلاعات استان اشاره کرد و گفت: متناسب با تهدیداتی که برای استان وجود دارد، رویکردها تعریف می‌شوند؛ در گذشته امنیت به مناطق خاصی محدود بود، بازیگران محدود و مشخصی هم در عرصه امنیت ایفای نقش می‌کردند، در نتیجه متولیان امنیت راحت‌تر، امنیت را برای جامعه به ارمغان می‌آوردند. اکنون امنیت به حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و در مجموع خصوصی و بین‌المللی منتقل شده است و همه این عرصه‌ها سهامدار امنیت پایدار جوامع بشری هستند.
 
وی تصریح کرد: امروز متولیان امنیت باید با همه این عرصه‌ها و حوزه‌ها تعامل داشته باشند تا بتوانند امنیت پایدار جامعه را به ارمغان بیاورند؛ نمی‌شود که گروهی بدون توجه به ملاحظات امنیتی کار سیاسی یا فرهنگی کنند و یا آن‌که گروهی در خلال کارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، کارهای انتظامی و امنیتی انجام دهند. در این صورت یک به‌هم‌ریختگی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی بروز می‌کند و راهکار آن ایجاد تعامل است.
 
باید ملاحظات امنیت در حوزه‌های مختلف تعریف شود
 
مدیرکل اطلاعات خوزستان با بیان این‌که باید ملاحظات امنیت را در عرصه‌های مختلف تعریف کنیم، افزود: کارکردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باید امنیت را نیز در دل خود داشته باشد و امنیت را هم تولید کند؛ در دنیا نیز به همین نحو است و به‌عبارت‌دیگر در حوزه اقتصاد به‌طور مثال سازنده یک سوئیچ مخابراتی باید پیوست امنیتی آن را نیز تولید کند و نمی‌تواند یک قطعه را وارد بازار کند که پلیس را با چالش مواجه کند. درواقع این‌گونه نباشد که کسی تولید اقتصادی داشته باشد اما از سوی دیگر مسائل امنیتی جامعه به هم بریزد.
 
باقرزاده با تصریح بر این‌که بنا داریم در این دوره از عمر نظام جمهوری اسلامی یک امنیت نرم برای جامعه و شهروندان به ارمغان آوریم، رویکردها در بحث سخت را معطوف به دشمنان دانست و گفت: مبارزه بی‌امان با تروریسم بین‌الملل و جاسوسی در عرصه‌های مختلف در این حوزه تعریف می‌شود؛ به‌طوری‌که حتی در صنعت برای مثال به‌دنبال آن هستند که فناوری‌های بومی را از ما بگیرند و به کشورهای خود ببرند و تولید کنند. این عرصه در خوزستان حساس و استراتژیک بوده و نگاه اداره‌کل در حوزه سخت متوجه این عرصه‌ها شده است.
 
چهره سخت نظام، در مقابله با دشمنان
 
وی با بیان این‌که همه دنیا ناامن شده اما خداوند متعال جمهوری اسلامی را تاکنون جزیره امن قرار داده است، این موضوع را مایه ناراحتی شدید دشمنان نظام دانست و با اشاره به اقدامات و هوشیاری این اداره‌کل در خنثی‌سازی تهدیدات آن‌ها، خاطرنشان کرد: دشمنان بسیار تلاش می‌کنند که به امنیت جمهوری اسلامی صدمه بزنند اما در مقابل اقدامات سختی که بنا دارند انجام دهند چهره سخت نظام را در برابر آن‌ها قرار داده‌ایم.
 
مدیرکل اطلاعات خوزستان تصریح کرد: البته اقداماتی که این اداره‌کل انجام می‌دهد برای حفظ آرامش جامعه معمولاً به افکار عمومی منتقل نمی‌شود و تنها در موارد معدودی که شاید موفق شوند اقدامی را انجام دهند به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم؛ هرچند ناگزیر به برخورد با مصادیق تخلف در حوزه‌های امنیتی هستیم که یا حق مردم و یا حق نظام در آن‌ها تضییع می‌شود، اما هم‌زمان در حال انجام اقدامات راهبردی هستیم که چرا این افراد به سمت انجام اقدامات تروریستی روی می‌آورند.
 
راه‌اندازی شاخه جنوب‌غرب دانشگاه اطلاعات در اهواز
 
باقرزاده خاطرنشان کرد: در این حوزه 2 کار اساسی را دنبال می‌کنیم؛ اول آن‌که شاخه جنوب‌غرب دانشگاه اطلاعات و امنیت کشور را مهرماه در اهواز، در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت اطلاعاتی راه‌اندازی کردیم که به‌طور رسمی با حضور وزیر افتتاح خواهد شد. یکی از اقدامات در راستای حرکت پژوهشی و تحقیقاتی، راه‌اندازی این شاخه از دانشگاه اطلاعات است که تحصیل در جامعه اطلاعاتی استان هدفمند و متناسب با نیازمندی‌های جامعه شود.
 
وی با بیان این‌که در این دوره رشته مدیریت اطلاعاتی راه‌اندازی شده است و در دوره‌های آینده رشته‌های دیگری مانند مهندسی فناوری اطلاعات، اطلاعات مخابرات، بیوتروریسم و علوم جرم‌شناسی نیز مدنظر قرار دارند، گفت: از ظرفیت اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های خوزستان برای این شاخه جنوبی استفاده می‌کنیم؛ همچنین در اداره‌کل یک مؤسسه پژوهشی و راهبردی در ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی کشور و استان، فعال است.
 
دانشگاه در حوزه برنامه برای حل مسائل امنیتی استان کمک کند
 
مدیرکل اطلاعات خوزستان یکی دیگر از کارکردها و اقدامات در این حوزه را تحلیل محتوایی عنوان کرد و توضیح داد: درزمینهٔ اقدامات امنیتی که در استان صورت می‌گیرد، یک تحلیل محتوایی انجام می‌شود که به‌طور مثال مشخص شد قریب به‌اتفاق افرادی که در اقدامات امنیتی استان حضور داشته‌اند، فاقد سابقه و همچنین اکثر این افراد دارای والدین بی‌سواد بوده‌اند. مسائل امنیتی استان سپس از روی تحلیل محتوایی کشف می‌شوند.
 
باقرزاده با بیان این‌که مشکلات اقتصادی و معیشتی ریشه برخی مسائل استان است، اظهار داشت: پس از تحلیل محتوایی و کشف مسائل امنیتی استان، برای حل آن‌ها در اداره‌کل برنامه نوشته می‌شود. البته آن‌دسته از مسائلی که معطوف به حوزه فرهنگی و اقتصادی است، به‌دلیل محدودیت برنامه‌وبودجه آهنگ کُندی دارد و دانشگاه‌ها می‌توانند حداقل در حوزه برنامه، استان را یاری دهند.
 
دانشگاه؛ از مؤلفه‌های مهم امنیت نرم جمهوری اسلامی
 
وی تصریح کرد: آنچه معطوف به حوزه امنیت است، بازیگران خارجی هستند که به لطف خداوند و عنایت حضرت ولی‌عصر (عج)، وحدت و انسجام مسئولان استان و ایثارگری همه نیروها، در حوزه برخورد سخت با دشمنان وضعیت خوبی داریم؛ به‌طوری‌که عموماً از اقدامات آن‌ها پیشگیری شده و اگر جایی ناگزیر شدیم، مقابله شایسته‌ای انجام داده‌ایم. در حوزه سخت اقدامات راهبردی را در 2 بخش تعریف کرده‌ایم، نخست تعامل با حوزه‌های مختلف (اعم از مسئولان و اقوام) و مهم‌تر از آن، شناسایی علل این مسائل و تدوین برنامه برای حل آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.
 
مدیرکل اطلاعات خوزستان افزود: این راهبرد موجب شد که مشکلات امنیتی به‌صورت جدی کاهش پیدا کند؛ معتقدم بسیاری از مشکلات استان ریشه‌ای نیست و اگر بتوانیم پیشنهاد‌های مطرح در این نشست را در حوزه اجرا عملیاتی کنیم، بسیاری از مشکلات استان را دیگر شاهد نخواهیم بود، اما در حوزه نرم که بیشتر معطوف به مسائل داخلی است، رویکردها متناسب با حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، صیانتی و نرم است.
 
دیپلماسی عمومی غرب برای به دام انداختن اساتید و دانشجویان
 
باقرزاده دانشگاه‌ها را از مؤلفه‌های مهم امنیت نرم جمهوری اسلامی خواند و تأکید کرد: به همین دلیل بود که دشمنان نظام، جنگ را به حوزه علم نیز کشاندند زیرا می‌دانستند که این مسأله به جمهوری اسلامی در داخل و منطقه قدرت می‌دهد و دانشمندان را هدف حمله قرار دادند؛ اکنون همه متوجه هستند که دانشگاه‌ها از مراکز مهم قدرت نظام است.
 
وی با بیان این‌که اکنون وزیر اطلاعات، معاونان وزیر و بسیاری از کارشناسان وزارت خود اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها هستند، ادامه داد: بااین‌وجود به‌دلیل پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در حوزه علوم و فناوری به‌خصوص در محصولات حساس و استراتژیک، رویکرد غرب و به‌ویژه آمریکا معطوف به دیپلماسی عمومی برای به‌دام انداختن نخبگان، اساتید و دانشجویان است.
 
مدیرکل اطلاعات خوزستان با اشاره به این‌که دشمن بدش نمی‌آید محیط دانشگاه امنیتی شود، اضافه کرد: در این زمینه دعوت‌نامه بعضی شرکت‌ها، مراکز دانشگاهی، مؤسسات و انجمن‌های علمی پژوهشی به‌خصوص از کشورهای آمریکا و کانادا برای متخصصان و نخبگان کشور قابل‌ملاحظه است.
 
باقرزاده گفت: اغلب تحت عناوینی همچون عضویت در انجمن‌های علمی، ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی، دعوت به سمینارها و کنفرانس‌ها، دیدار از وب‌سایت‌های خارجی، اشتراک در مجلات، درخواست مقاله جهت انتشار در برخی نشریات، معرفی محصولات و فرصت‌های مطالعاتی مبادرت به برقراری تماس و در ادامه ارتباط حضوری در کشورهای ثالث، مصاحبه و شکل‌گیری پروسه همکاری‌ می‌کنند؛ این در حالی است که شدیدترین تحریم‌ها را در حوزه علمی وضع کرده اما این اقدامات را نیز به‌صورت جدی دنبال می‌کنند.
 
2 توصیه مهم برای نخبگان و متخصصان کشور
 
وی با توضیح نحوه نفوذ دشمنان در این حوزه، تصریح کرد: ما نمی‌گوییم نخبگان و متخصصان در همه این روندهای ارتباطی شرکت نکنند اما باید به 2 موضوع توجه داشته باشند؛ نخست آن‌که توجیه پیش از سفر را مدنظر قرار دهند و دیگری این‌که در بازگشت هرگونه اتفاقی را که حین سفر افتاده است، در داخل مدیریت و مطرح کنند که از خسارت‌های احتمالی بعدی آن جلوگیری شود. هرگز نگفته‌ایم چون این تهدیدات وجود دارد، ورود نکنید؛ ان‌شاءالله درون سیستم نیز این مسأله بررسی خواهد شد که سازوکاری برای آن اندیشیده شود.
 
باقرزاده افزود: البته جامعه علمی و دانشگاهی استان نباید از این موضوع نگران باشد که با یک عنصر خارجی ارتباط و تعامل علمی داشته باشد، بلکه باید حواسشان باشد؛ اما این‌که از کار کردن برای جمهوری اسلامی یا ظرفیت خارجی‌ها در این حوزه‌ها نگران باشند، چنین نگاهی در اداره‌کل اطلاعات استان وجود ندارد و اگر سوءبرداشت شده، باید اصلاح شود.
 
می‌خواهند ناگزیر شویم مسائل سیاسی در دانشگاه را تعدیل کنیم
 
مدیرکل اطلاعات خوزستان با تأکید بر این‌که دانشگاه محل قدرت نظام و از سوی دیگر دارای حساسیت است و باید یک فضای باز داشته باشد، گفت: آن‌ها عمداً می‌خواهند ناگزیر شویم که دانشگاه و مسائل سیاسی در دانشگاه را تعدیل کنیم، به همین دلیل به نام دانشجو و دانشگاه وبلاگ ایجاد می‌کنند تا افراد زیادی عضو شوند که این مسائل را باید مدیریت کنیم.
 
باقرزاده با بیان این‌که دشمنان نظام حتی در پوشش مختلف سعی می‌کنند در اعتراضات صنفی انحراف ایجاد شود، گفت: آن‌ها به‌دنبال این هستند که از هر حرکت مردمی بهره‌برداری سوء نمایند و به دنبال فاصله انداخت میان مردم و حاکمیت هستند.
 
از حاکمیت متولیان دانشگاه‌ها دفاع می‌کنیم
 
وی همچنین با بیان این‌که اعتقاد داریم شأن دانشگاه ایجاب می‌کند که فقط متولیان آن مدیریت دانشگاه را انجام دهند و کسی به حوزه مدیریت دانشگاه وارد نشود، تصریح کرد: حتی ما و دیگر نهادها هم نباید به مدیریت دانشگاه ورود کنند، دانشگاه محل ادراک است؛ سیر جنبش‌های دانشجویی در کشور را مطالعه کرده‌ام، اگر احساسات و عواطف دانشجویان در دانشگاه بروز و ظهور پیدا نکند، کجا می‌خواهد بروز پیدا کند؟ اما مدیریت آن باید در دانشگاه باشد.
 
مدیرکل اطلاعات خوزستان خطاب به مسئولان و رؤسای دانشگاه‌ها که خود را حاکم دانشگاه‌ها بدانید، تأکید کرد: ما از حاکمیت شما در دانشگاه‌ها دفاع می‌کنیم اما خود متولیان هم باید به این امر عنایت داشته و اجازه ندهند کسی به این عرصه ورود کند. در حوزه مسائل فرهنگی کارکردها را در دانشگاه‌ها گسترش دهید، به‌خصوص در 2 سال اخیر گرایش به مسائل فرا مادی در دانشگاه‌های کشور آغاز شده که باید تقویت شود.
 
پیگیری مطالبات مسئولان دانشگاهی، علمی و فناوری استان
 
باقرزاده با تصریح بر این‌که وزارت اطلاعات محدود به شرع و قانون و پاسخگویی به مردم و مسئولان، در میان دستگاه‌های اطلاعاتی دنیا بی‌نظیر است، اظهار داشت: هیچ دستگاه اطلاعاتی در دنیا وجود ندارد که محدود به شرع باشد، در حالی‌که اولویت در وزارت اطلاعات حاکمیت شرع مقدس است.
 
وی همچنین با اعلام آمادگی برای پیگیری مطالبات و دغدغه‌های مسئولان دانشگاهی، علمی و فناوری استان و ابلاغ این مسائل به مرکز برای تصمیم‌گیری و اتخاذ راهکارهای لازم، خاطرنشان کرد: این نظام بر مدار حق می‌چرخد و اگر کم‌کاری وجود دارد، بخشی از آن از جانب خودمان است، اگر به دانشگاه‌های استان به‌عنوان ردیف اول نگاه نمی‌شود باید رویه و جایگاه استان را تغییر داده و ارتقا دهیم.
 
مدیرکل اطلاعات خوزستان همچنین با تأیید اظهارات یکی از مسئولان دانشگاهی استان که مردم باید حق اعتراض داشته باشند، تصریح کرد: به نظر ما اکنون چنین روندی در استان وجود دارد؛ ما از فعالیت سیاسی لذت می‌بریم و در حالی‌که شاید بعضی موارد تخلف در ستادهای کاندیداهای انتخابات اخیر مجلس وجود داشت، اما حتی یک جلسه آن‌ها به درخواست اداره‌کل اطلاعات لغو یا تعطیل نشد و از سپهر سیاسی فعالیت دفاع کردیم، به‌طوری‌که طی 2 سال گذشته حتی یک نفر به جرم فعالیت سیاسی به زندان فرستاده نشد.
 
وجود بیشترین ارتباط با نخبگان اجتماعی
 
باقرزاده خاطرنشان کرد: در حوزه مسائل اجتماعی که عنوان شد نباید سختگیری شود، بیشترین ارتباط با نخبگان اجتماعی وجود دارد؛ این مسأله در راستای تعامل با اقوام و گروه‌های مختلف است اما ملاحظات و خطوط قرمزی نیز وجود دارد؛ ما با این موضوع که اگر مردم به‌اشتباه گمان می‌کنند حقی دارند، بازهم اجازه دهیم مطالب خود را مطرح کنند و با استدلال و بیان آن‌ها را توجیه کنیم موافق هستیم اما انتظار داریم این مسائل روشن‌تر مطرح شود که بتوانیم مشکلات را حل کنیم.
 
وی با بیان این‌که ادعا نداریم صفر تا 100 عملکرد اداره‌کل اطلاعات درست است، گفت: تلاش ما بر این است که کارها را درست انجام دهیم، برای درست کردن و خدمت آمده‌ایم و آماده دریافت هر نوع انتقاد و پیشنهاد از سوی مسئولان و جامعه دانشگاهی و علمی هستیم و هیچ شأنی به‌جز خدمت به نظام و مردم برای خود قائل نیستیم.
 
ورود اداره‌کل اطلاعات خوزستان به مسأله آب
 
مدیرکل اطلاعات خوزستان همچنین با اشاره به این‌که این اداره در پیگیری مشکلات حوزه آب نیز ورود کرده است، اظهار کرد: با توجه به عضویت وزیر اطلاعات در شورای عالی آب، طی نامه‌ای به وزیر عنوان کردم که نباید بحث آب را به مردم واگذار کنیم، بلکه حکومت بررسی کند که آب باید به چه نحوی میان مردم تقسیم شود، نه آن‌که نزاع بر سر این مسأله شکل بگیرد زیرا یکی از بحران‌های جدی این دوره، موضوع آب است.
 
باقرزاده بیان کرد: فراتر از مسائل سیاسی، بنا داریم که خادم این نظام و دولت باشیم اما بنا  نداریم به نفع یا علیه جریان خاصی عمل کنیم؛ در بهبهان فردی که عامل مسأله پیش‌آمده برای یکی از مسئولان دانشگاه بود، شناسایی شده است اما چون هیچ‌گونه ارتباطی با گروهک‌های ضدانقلاب ندارد، این‌گونه تدبیر کردیم که از طریق پلیس آگاهی پیگیری شود زیرا باید یک حدود و صغوری نیز مشخص کنیم و بازداشتگاه را برای مسائل و مشکلات سیاسی و صنفی قرار ندهیم.
 
وی با بیان این‌که باید حدود کار انتظامی و امنیتی رعایت شود، گفت: معتقدیم که برخورد اصناف با مسائل حوزه خودشان، نتیجه بهتری می‌تواند در برداشته باشد، شاید برخورد ما کارآمدتر باشد اما اگر همه حوزه‌ها را به آن وارد کنیم، کارآمدی خود را از دست می‌دهد.
 
مدیرکل اطلاعات خوزستان همچنین در خصوص مسائل و نگرانی‌های مطرح‌شده درباره بومی‌گزینی، اظهار داشت: اتخاذ سیاست بومی‌گزینی به این دلیل بود که هم شخصیت‌های نخبه مرکزیت کشور نمی‌آمدند که در این مناطق حاشیه خدمت کنند و هم جوانان این منطقه محروم می‌شدند؛ در این راستا سیاست بومی‌گزینی اعمال شد که البته آسیب‌هایی نیز به‌همراه دارد اما راه اصلاح نیز دارد.
 
باقرزاده خاطرنشان کرد: می‌تواند هم بومی‌گزینی انجام و هم راه رقابت افراد بومی در سطح کشور ایجاد شود که هم کیفیت دانشگاه‌ها افزایش یافته و هم نگاه ملی در مناطق مختلف تقویت شود.
 
موضوع ریزگردها را پیگیری می‌کنیم
 
باقرزاده همچنین درباره درخواست مطرح‌شده در این نشست برای ورود اداره‌کل اطلاعات به موضوع ریزگردها و وضعیت مرکز تحقیقات ریزگردها، گفت: 14 مصوبه دولت معطوف به نگهداری جمعیت و پیش‌بینی ریزگردها است و این امر قابل‌پیگیری است که آیا مبحث تحقیقات نیز در میان آن‌ها وجود دارد یا خیر؛ این موضوع را حتماً پیگیری می‌کنیم.
 
 در این نشست مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، رؤسای دانشگاه‌ها، مسئولان علمی، فرهنگی و فناوری استان ضمن تقدیر از عملکرد و آرامش ایجاد شده در استان توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در استان خوزستان به بیان دیدگاه‌ها، مطالبات و دغدغه‌های خود پرداختند.
 
تأکید بر لزوم ایجاد دانشگاه باورمند در نظام جمهوری اسلامی، عدم همخوانی دانش‌آموختگان استان با نیازهای بازار کار و از سوی دیگر حجم فشار دانش‌آموختگان غیر مرتبط، عدم تعریف مأموریت‌های دانشگاه‌ها بر اساس آمایش و نیازهای استان و لزوم بازنگری در آن، توسعه‌نیافتگی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، دخالت گروه‌ها و نهادهای بیرونی در مدیریت دانشگاه، عدم بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده دانشگاهی استان ناشی از جنگ تحمیلی، مشکلات مالی شدید دانشگاه‌ها و مقاومت مقامات محلی در تجمیع واحدها، فشارها در عزل‌ونصب‌های درون‌دانشگاهی، لزوم مشارکت همه دانشگاه‌ها در تدوین نقشه جامع علمی استان، حمایت بیشتر از تعامل و ارتباط دانشگاه و صنعت، افزایش ظرفیت کارورزی و کارآموزی بیمارستان‌ها برای رفع مشکل کمبود نیروی پرستاری و بهیاری، لزوم چاره‌اندیشی دانشگاه برای مشکل معیشت در استان با شکل‌گیری آموزش‌های مبتنی بر مهارت و نگاه یکسان به تشکل‌های دانشجویی حامی و مخالف دولت از اهم موارد مطرح در این نشست بود.
 
همچنین توجه به لزوم بازگشت به یک وحدت و وفاق عمومی خارج از جناح‌بندی‌های سیاسی، ضرورت نگاه ویژه دولت برای جبران آسیب‌های جنگ تحمیلی، توجه به مشکلات اقتصادی جوانان برای کاهش دغدغه‌های امنیتی، در اولویت‌ قرار دادن مسائل اجتماعی و اقتصادی نسبت به مسائل سیاسی، فراهم‌کردن زمینه نقش‌آفرینی تشکل‌های دانشگاهی در تصمیم‌سازی کلان، توجه به نقش تأثیرگذار و طلایه‌داری دانشگاه، توجه ویژه به محرومیت‌زدایی برای تأمین امنیت پایدار، تجدیدنظر یا تعدیل در سیاست بومی‌گزینی با توجه به آسیب‌های آن، تأثیر منفی تنگناهای مالی دانشگاه‌ها بر زیست اجتماعی و به‌تبع آن آموزش‌وپرورش، چالش حذف بعضی اقوام با برچسب‌ امنیتی از سوی نهادهای سیاسی و لزوم ورود اداره‌کل اطلاعات به‌عنوان متولی امنیت و لزوم تغییر نگاه در آموزش‌وپرورش در حاکم شدن نظام طبقاتی و دور شدن از آرمان‌های انقلابی از دیگر دغدغه‌ها و مطالبات مسئولان ارشد دانشگاهی و علمی استان بود.
 
جایگاه نامطلوب علم و فناوری در نگاه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و لزوم تعیین تکلیف آن، چالش جایگزینی اجتماعات نخبگانی با افزایش ظرفیت دوره‌های شبانه دانشگاه‌ها، لزوم ارتقاء کیفیت دانشگاه‌های استان با همکاری و مشارکت صنایع و سازمان‌ها، اجرایی شدن مصوبه اختصاص یک درصد پژوهشی دستگاه‌های اجرایی به عقد قرارداد با دانشگاه‌های استان و همچنین مصوبه هیأت وزیران، عدم وجود اراده لازم برای کنترل و مدیریت ریزگردها و لزوم ورود این اداره‌کل برای حل مشکل، لزوم شناخته شدن مرکز تحقیقات ریزگردها به‌عنوان یک مرکز درجه یک با حمایت اعتباری دولت، تضییع حق دانشگاه در واگذاری میدان‌های نفتی با وجود کار روی 31 میدان نفتی تنها در یک گروه، ایجاد بستر آزاداندیشی برای جوانان در دانشگاه و اعطای حق خطا به دانشجو، لزوم اعمال حق بدی آب‌وهوا برای اعضای هیأت‌علمی و توجه به پایین آمدن متوسط سرانه (تولید ناخالص داخلی) در خوزستان طی 13 سال گذشته و لزوم اتخاذ یک راهکار اساسی برای آن، از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار