شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰

سه شنبه 11 آبان ماه 95، نشست بررسی چالش های بیمارستانی و تصمیم گیری نهایی در خصوص راه اندازی بیمارستان شهید دکتر بقایی٢ با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر ایرج نظری معاون درمان دانشگاه، دکتر سید احمد حسینی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، دکتر میثم معزی مدیر امور بیمارستانهای دانشگاه و رؤسای مراکز آموزشی و درمانی تابعه در محل سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

دکتر ایدنی در این نشست با بیان کمبود شدید تخت در بیمارستان های استان، بیان داشت: بنا بر استاندارد جهانی مقرر شده است به ازای هر 100 نفر، 7 تخت بیمارستانی در نظر گرفته شود که با در نظر گرفتن این استاندارد در حال حاضر در بیمارستان های تابعه دانشگاه کمبود ٢٥٠٠ تخت بیمارستانی داریم و اگر کل بیمارستان های استان را در نظر بگیریم، متاسفانه این آمار بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در بیمارستان ها با سه گروه از بیماران مواجه هستیم، گروه اول بیمارانی هستند که نیاز به ارائه خدمات درمانی در طولانی مدت دارند، گروه دوم شامل بیمارانی هستند که به دلیل عدم هماهنگی میان بخشی در ارائه خدمات در بیمارستان ها حضور دارند و گروه سوم شامل بیمارانی هستند که با تقاضاهای القایی در بیمارستان حضور دارند. بنابراین جهت کاهش تراکم بیماران در بیمارستان ها لازم است مداخلاتی صورت گرفته و علاوه بر حذف تقاضاهای القایی بیماران و یا همراهان بیماران، روند ارائه خدمت درون بخشی بیمارستان ها به خوبی و با سرعت بیشتر انجام شود تا بیماران در اسرع وقت، خدمات درمانی خود را دریافت کرده و دیگر نیازی به حضور طولانی مدت در بیمارستان نداشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: با این روش، تراکم بیماران در بیمارستان و زمان بستری کاهش یافته و عملاً نیروهای درمانی می توانند فرصت و امکانات بیشتری در اختیار بیمارانی که نیاز به ارائه خدمات بیشتر درمانی دارند، قرار دهند.

ایدنی تصریح کرد: ان شاء الله با احداث بیمارستان 2000 تختخوابی، تکمیل بیمارستان های الوار گرمسیری اندیمشک، 200 تختخوابی باغملک، بیمارستان جایگزین ابوذر، سوانح و سوختگی پاداد اهواز و بیمارستان سوسنگرد چالش تخت های بیمارستانی تا حدی بسیار زیادی مرتفع خواهد شد ولی تا بهره برداری از این پروژه ها، لازم است از فضاهای بلا استفاده مرکز درمانی به نفع رفع مشکل کمبود تخت در بیمارستان ها، استفاده نمائیم.

وی ضمن تشکر از زحمات فراوان دکتر شاه ولی و دکتر حسینی در انعقاد تفاهم نامه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جهت راه اندازی بیمارستان شهید دکتر مجید بقایی 2، عنوان کرد: با راه اندازی این پروژه که بزودی انجام می گردد، 400 تخت بیمارستانی به ظرفیت بیمارستان های استان خوزستان افزوده خواهد شد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور اظهار داشت: مشکل بعدی که در بیمارستان های کشور و بخصوص استان وجود دارد، نسبت پایین پرستار به تخت بیمارستانی است که با استاندارد ملی این نسبت ١ به ٥ بوده و در حال حاضر به ٢ به ٥ در حال افزایش است، ولی متاسفانه در استان خوزستان با توجه به کمبود شدید نیروی پرستار، این نسبت 66/. است که این چالش مهم نیاز به اصلاح دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با رایزنی هایی که با وزارت بهداشت انجام شده و تلاش های معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، مجوز استخدام 350 نفر جهت اشتغال بکار در بیمارستان شهید دکتر بقایی٢ اخذ شده است و این در حالی است که متقاضیان استخدامی در رشته های پشتیبانی و بهداشتی بسیار زیاد بوده ولی متاسفانه متقاضیان رشته های پرستاری و درمانی خیلی اندک بوده و این یک تهدید بیرونی تلقی می شود.

ایدنی در پایان با اشاره به نزدیک شدن به زمان نخستین بارش های باران در خوزستان، اظهار داشت: در حال حاضر یکی از نگرانی‌های جدی ما، کمبود شدید تخت بیمارستانی و اوج مراجعه احتمالی بیماران دارای مشکلات تنفسی به بیمارستان ها پس از اولین بارندگی‌های پاییزی و همچنین بیماران دچار آنفلوانزای فصلی می باشد و تداخل با ایام اربعین حسینی باعث شده است این نگرانی به وجود آید که در زمان بارش باران و با تجمع زیاد زائران، ممکن است خدای ناکرده فاجعه‌ای انسانی شکل گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار