شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷

روز گذشته دبیر ستاد مرکزی و مرکز ملی اطلاع‌رسانی داروها و سموم جزئیاتی را درباره انواع مسمومیت اعلام کرد و نسبت به مسمومیت کودکان در منزل با مواد شیمیایی به خانواده‌ها هشدار داد. این در حالی است که بارها و بارها از خروجی رسانه‌ها انواع مسمومیت‌ها، از مسمومیت با متادون و قرص برنج گرفته تا مسمومیت با داروها، غذا و سموم منتشر شده و آگاهی به افراد جامعه انتقال یافته است، تا جایی که آبان سال گذشته حسین حسنیان مقدم، عضو هیات علمی بیمارستان لقمان حکیم مسمومیت با مواد مخدر را در راس مسمومیت با داروهای غیرقانونی در ایران اعلام کرد و گفت: داروهایی که ممکن است استفاده درمانی داشته باشند، مثل متادون و ترامادول یا موادی که استفاده درمانی ندارند و به شکل زیر زمینی تولید شده مثل هروئین، تریاک و... شامل این موارد می‌شوند. مخدر دیگری هم که زیاد و به شکل دارویی در بازار وجود دارد، کدئین نام دارد و در قالب قرص‌های استومینوفن کدئین است و می‌‌تواند برای شخص ایجاد وابستگی کند. با وجود این، جان کودکان نیز همیشه در خطر است؛ چرا که افراد معتادی که قصد ترک با متادون را دارند به علت نگهداری آن در خانه زمینه مرگ کودکان را فراهم می‌کنند. از این رو همیشه تاکید می‌شود که باید مراقب مسموم شدن کودکان با مواد مخدر و انواع شوینده‌ها بود، چون آنها هیچ درک و شناختی نسبت به این مواد ندارند و وظیفه خانواده‌هاست تا این مواد را از دسترس کودکان دور نگه دارند.

مسمومیت در مردان ۴ برابر زنان

«اغلب مسمومان به سرب افرادی بودند که با مصرف تریاک آلوده به سرب دچار مسمومیت شده بودند. در این زمینه باید توجه کرد که قاچاقچیان مواد مخدر با هدف افزودن وزن محموله خود به صورت دستی به آن سرب اضافه می‌کنند و معتادان به تریاک با مصرف ماده آلوده با سرب، مسموم می‌‌شوند.»


این اظهارنظر روز گذشته توسط دبیر ستاد مرکزی و مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم انجام شد. در تعریف مسمومیت آمده است که مسمومیت به مجموعه‌‌ای از اختلالات بدن گفته می‌شود که در اثر جذب ماده ‌ای بیگانه که به آن سمی گفته می‌‌شود، بروز می‌‌کند. با وجود این، نباید به فردی که دچار مسمومیت شده مایعات بدهید، چرا که اگر مایعات درست مصرف نشوند، ممکن است باعث جذب بیشتر دارو یا ماده شیمیایی شده و منجر به تشدید مسمومیت شوند.


به گفته یسنا بهمنش، ۸۰ درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت در مردان و ۲۰ درصد آن در زنان رخ می‌دهد. البته تفکیک جنسی مسمومانی که به بیمارستان‌‌های مرجع مسمومیت‌ مراجعه می‌‌کنند، از الگوی مشابهی در کل کشور تبعیت نمی‌کند. به عنوان مثال در بیمارستان لقمان حکیم تهران یا بیمارستان امام رضای مشهد، درصد مسمومان مرد از زن بیشتر است. او ادامه داد: این در حالی است که در مسمومانی که به بیمارستان‌‌های استان اصفهان مراجعه کردند، می‌بینیم که درصد زنان بالاتر است. از سوی دیگر سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است که مرگ ناشی از مسمومیت در مردان چهار برابر زنان است و عمدتا مسمومیت‌‌های مردان با مواد خطرناک‌تر رخ داده است. بعد از آن رتبه بعدی مسمومیت در نوجوانان و در نهایت به افراد بالای ۴۰ سال و همچنین زیر ۱۲ سال می‌رسد. بهمنش افزود: همچنین از میان مشاغل مختلف جامعه، بیشترین شیوع مسمومیت در زنان خانه‌دار دیده می‌‌شود و نکته مهم این است که ۸۹ درصد از موارد مسمومیت، در منزل بروز می‌‌کنند و این موضوع ضرورت ایمن‌سازی منازل را نشان می‌دهد.


او گفت: خانواده‌هایی که فرزند زیر پنج سال دارند، باید توجه کنند که یک دانش‌آموز ۱۰ ساله به سادگی از کنار ظرف حاوی واکس کفش، باتری مینیاتوری موجود در موبایل اسباب‌بازی، بسته‌بندی دارو یا جعبه مقوایی خمیر دندان می‌گذرد؛ در حالی که یک کودک دو ساله پر جنب‌وجوش که در حال چرخیدن در منزل و کشف ناشناخته‌هاست، تمامی این موارد برایش شگفت‌انگیز است و بدون شک برای شناسایی آنها، تمامی این اجسام را به دهان خواهد برد. بهمنش به خانواده‌ها توصیه کرد که باید منزل را از دید کوچک‌ترین فرد خانواده نگاه کنید. به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات خوبی در جهت پیشگیری از مسمومیت با مواد شوینده خانگی توسط سازمان غذا و دارو انجام شده است، افزود: به عنوان مثال اکنون صدور مجوز مواد شوینده خطرناک منوط به دارا بودن درب مقاوم به باز شدن در برابر کودک و همچنین عدم استفاده از مواد خوشبوکننده در این محصولات است.


برچسب ها: تریاک آلوده
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار