شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
نایب رئیس کمیسیون صادرات اتاق ايران خواستار شد:
زمانی که از خوزستان و صادرات صحبت می‌شود همه گمان می‌کنند که صادرات نفت و این دستگاه عریض و طویل نفت مزیت اساسی استان است. این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود که آیا صادرات نفت در تمام اين سال‌ها توانسته آثار اقتصادی مثبتی برای استان داشته باشد.
نایب رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگاني ايران ضمن ارائه پیشنهاد مبنی بر پایلوت شدن خوزستان در صادرات کشور گفت: دستگاه عریض و طویل نفت تنها سه درصد در اشتغالزایی استان سهم دارد. بنابراین صادرات نفتی مزیت اصلی استان نیست بلکه صادرات غیرنفتي مزیت اصلی این استان است.

دنان موسی‌پور در همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استانزکه امروز، 12 آبان‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که از خوزستان و صادرات صحبت می‌شود همه گمان می‌کنند که صادرات نفت و این دستگاه عریض و طویل نفت مزیت اساسی استان است. این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود که آیا صادرات نفت در تمام اين سال‌ها توانسته آثار اقتصادی مثبتی برای استان داشته باشد.

وی افزود: طبق آمارها دستگاه عریض و طویل نفت تنها سه درصد در اشتغالزایی استان سهم دارد. آیا توجه به نفت و عدم توجه به صادرات کالاهای غیرنفتی توانسته است شهر خرمشهر و یا شهر مسجدسلیمان، اولین دارنده چاه گاز در خاورمیانه را به جایی برساند؟ با وجود اینکه نفت از مزیت‌های اساسی و اصلی استان است اما خوزستان تاکنون از نفت بهره خاصی نبرده است. 

موسی‌پور تصریح کرد: با نگاهی به تاریخچه نفت در کشور و استان در می‌یابیم که هم در آن مقطع زمان که قیمت نفت 80 تا 100 دلار بود، در خوزستان هیچ اتفاق خاصی را به جهت وجود نفت شاهد نبودیم، چه برسد به اکنون که قیمت نفت برای هر بشکه 35 تا 40 دلار است. صادرات کالاهای غیرنفتی مزیت اصلی استان ما است و دوران اتکا به نفت به اتمام رسیده است. 

وی خاطرنشان کرد: ما خوزستانی‌ها بیش از هر جای دیگر باید بدانيم که دوران اتکاء به نفت به پایان رسیده است. اگر از رکود در کشور شاکی هستیم باید ریشه و مشکل رکود اقتصادی استان را جستجو کنیم. قاره اروپا با آن همه توانمندی دچار رکود شد و کشورهایی نظیر کشور یونان علاوه بر مشکلات اقتصادی درگير مشکلات و آسیب‌های اجتماعی شد اما کشورهایی نظیر آلمان که برنامه حمایت از صادرات کالاهای غیرنفتی را داشتند، به رشد و پیشرفت دست یافتند. 

این صادرکننده نمونه خوزستان در سال 95، سند اقتصاد مقاومتی را بالاترین سند کشور دانست و گفت: "حرکت از اقتصاد فعلی به سمت اقتصاد صادرات محور" مهمترین جمله این سند است. اجرا کردن اقتصاد مقاومتی در استان از مطالبات تجار، صادرکنندگان و اتاق‌های بازرگانی خوزستان است. آیا در استانی که ظرفیت‌های صادراتی دارد به جا است که مرز چذابه دقیقاً مشکلات 15 سال پیش را داشته باشد؟ 

موسی‌پور بیان کرد: شهرستان خرمشهر در این استان نفتی هنوز برای تأمین سوخت کشتی‌ها مشکل دارد. هر مدیری که بتواند یک مانع از مسیر صادرات در خوزستان  بردارد، اقتصاد مقاومتی را معنا کرده است. 

وي اظهار كرد: رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بخشنامه کرده است که ارزش افزوده بر مالیات صادرکنندگان به صادرکنندگان برگردد. اما پرونده‌های مربوط به آن در استان خوزستان یک تا دو سال زمان می‌برد. و مسئولی که بتواند این مشکل را حل کند، اقتصاد مقاومتی را معنا کرده است. 

وی با بیان اینکه هيچ كشوري در شرایط رکود، جرائم مالیاتی را از صادرکنندگان و تولیدکنندگان نمی‌گیرد، اظهار کرد: مرز چذابه از امروز یا فردا برای 10 یا 15 روز بسته می‌شود و تجار نمی‌توانند کالاهای خود را ترخیص کنند اما باید توجه داشت که بدست آوردن مشتری سخت است و حفظ مشتری سخت‌تر است و نباید به هر بهانه‌ای از مبادلات تجاری جلوگیری کرد. 

موسي پور گفت: باید در هر ایامی حتی روزهای جمعه، صادرات را داشته باشیم. باید جهانی و منطقه‌ای عمل کنیم. موفق‌ها در تجارت جهانی، برندسازی کرده‌اند و می‌کنند. یک تاجر و صادرکننده و یا تولیدکننده عادی حداقل یک یا دو سال در بازار ممکن است ماندگاری داشته باشد اما یک برند حداقل 30 تا 40 سال در بازار ماندگار است.

وي تصریح کرد: اگر دنبال کارهای جدید هستيم، باید خود را به دانش‌های جدید و به روز مجهز کنیم. ظرفیت خوزستان فقط نفت نیست. وزیر راه و شهرسازی در سفر خود به استان گفت که یک‌سوم حمل و نقل دریایی کشور از بنادر خوزستان انجام می‌شود و این حاکی از ظرفیت و پتانسیل‌های استان است. 

موسي پور افزود: از مسئولین می‌خواهم همانطور که در بحث اقتصاد مقاومتی حدود سه استان پایلوت شدند، خوزستان نيز پایلوت صادرات کشور شود. مسئولین یک یا دو سال خوزستان را پایلوت صادرات کشور کنند و منابع ویژه به این استان تخصیص بدهند و بعد نتیجه آن را ببينند. از سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان و استاندار خوزستان می‌خواهیم که این پیشنهاد ما را پیگیری کنند. 


برچسب ها: خوزستان ، صادرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار