اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان/ شریعتی: باید فناوری نوین را در حوزه نفت و انرژی توسعه بدهیم/ نایب رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگاني ايران: دوران اتکاء به نفت به پایان رسیده است/ حسن زاده: زيرساخت‌هاي صادرات در خوزستان نيازمند كمك‌هاي ملي است/ بحرینی‌مقدم: دستگاه‌ها و بخش دولتی باید تنها تسهیل‌ کننده صادرات باشند/ فرهاد نوری مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت کشور: افزایش 5 درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته
حسن زاده اظهار كرد: زیرساخت‌های صادرات در استان نيازمند کمک‌های ملی است و کشور باید کمک کند، سال گذشته ...
 شریعتی: باید فناوری نوین را در حوزه نفت و انرژی توسعه بدهیم



شوشان: استاندار خوزستان در همایش بزرگداشت روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان خوزستان گفت: دولت تدبیر و امید مسیر سخت و دشوار اما پرافتخاری را طی کرده است.

شریعتی افزود:در صنایع پایین دستی نفت نیز اقدامات بسیاری صورت گرفته است و همچنین وجود بازار بکر عراق باعث رونق صادرات شده است،باید همه در جهت تحقق شعار امسال که اقدام و عمل گام برداریم .باید به خام فروشی پایان بدهیم و صنایع پایین دستی و تکمیلی را توسعه بدهیم و حلقه های ارزش افزوده صادرات را در کشور طی کنیم و اشتغال مولد ایجاد کنیم .

وی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب کشور به شکل تک محصولی از طریق فروش نفت خام اداره می شد،خاطر نشان کرد: با نوسانات قیمت جهانی نفت کشور با مشکلاتی عدیده ای مواجه می شد و حتی در حوزه نفت نیز نقش مهمی در بازار جهانی نداشتیم. همچنین در بیست سال گذشته در راستای تنوع و افزایش صادرات غیرنفتی و نفتی تلاش های مجدانه ای صورت گرفته است.

استاندار تصریح کرد: باید فناوری نوین را در حوزه نفت و انرژی توسعه بدهیم،باید محصولات را به شکل های تک در پتروشیمی صادر کنیم و با توجه به نیروهای جوان تحصیلکرده و وجود دانش فنی روز و جوانان جویای کار و داشتن مواد اولیه  همچنین نیروی ارزان قیمت و قیمت تمام شده انرژی مقرون به صرفه، دیگر دلیلی برای عدم پرداختن به صنایع پایین دستی درکشور و استان وجودندارد.

شریعتی با انتقاد از تغییر مداوم قوانین ناظر بر صادرات گفت:باید این قوانین در کشور تدوین و ثابت نگه داشته شود، نباید با تصمیمات لحظه‌ای و انی  موجبات نارضایتی صادرکنندگان را فراهم کنیم،تصمیمات شتابزده در بسیاری از حمزه های اقتصادی بویژه کشاورزی جبران ناپذیر است.در این زمینه در استان این آمادگی وجود دارد در زمینه ایجاد تسهیلات برای صادرکنندگان اقداماتی موثری برداشته شود.

استاندار تاکید کرد:باید موانع و مشکلات در بخش تولید در استان برداشته شود و موضوعاتی که در کشور مطرح میشود اگر دغدغه ما افزایش صادرات داریم باید قوانین دست و پاگیر را لغو و یا اصلاح کنیم.

وی در پایان ادامه داد: اگر امسال دولت مزین به اجرای اقتصادمقاومتی است باید بر اجرای اقتصاد درون زا و مردمی،تاکید شود و در این مسیر قوانینی که در این راه خلل ایجاد کرده است را اصلاح و لغو کرد. و در این مسیر باید فرآیند قانونی در قوای مجریه و مقننه نیز طی شود.

عدنان موسی‌پور: دوران اتکاء به نفت به پایان رسیده است


 ضمن ارائه پیشنهاد مبنی بر پایلوت شدن خوزستان در صادرات کشور گفت: دستگاه عریض و طویل نفت تنها سه درصد در اشتغالزایی استان سهم دارد. بنابراین صادرات نفتی مزیت اصلی استان نیست بلکه صادرات غیرنفتي مزیت اصلی این استان است.

عدنان موسی‌پور در همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان که امروز، 12 آبان‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که از خوزستان و صادرات صحبت می‌شود همه گمان می‌کنند که صادرات نفت و این دستگاه عریض و طویل نفت مزیت اساسی استان است. این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود که آیا صادرات نفت در تمام اين سال‌ها توانسته آثار اقتصادی مثبتی برای استان داشته باشد.

وی افزود: طبق آمارها دستگاه عریض و طویل نفت تنها سه درصد در اشتغالزایی استان سهم دارد. آیا توجه به نفت و عدم توجه به صادرات کالاهای غیرنفتی توانسته است شهر خرمشهر و یا شهر مسجدسلیمان، اولین دارنده چاه گاز در خاورمیانه را به جایی برساند؟ با وجود اینکه نفت از مزیت‌های اساسی و اصلی استان است اما خوزستان تاکنون از نفت بهره خاصی نبرده است.

موسی‌پور تصریح کرد: با نگاهی به تاریخچه نفت در کشور و استان در می‌یابیم که هم در آن مقطع زمان که قیمت نفت 80 تا 100 دلار بود، در خوزستان هیچ اتفاق خاصی را به جهت وجود نفت شاهد نبودیم، چه برسد به اکنون که قیمت نفت برای هر بشکه 35 تا 40 دلار است. صادرات کالاهای غیرنفتی مزیت اصلی استان ما است و دوران اتکا به نفت به اتمام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: ما خوزستانی‌ها بیش از هر جای دیگر باید بدانيم که دوران اتکاء به نفت به پایان رسیده است. اگر از رکود در کشور شاکی هستیم باید ریشه و مشکل رکود اقتصادی استان را جستجو کنیم. قاره اروپا با آن همه توانمندی دچار رکود شد و کشورهایی نظیر کشور یونان علاوه بر مشکلات اقتصادی درگير مشکلات و آسیب‌های اجتماعی شد اما کشورهایی نظیر آلمان که برنامه حمایت از صادرات کالاهای غیرنفتی را داشتند، به رشد و پیشرفت دست یافتند.

این صادرکننده نمونه خوزستان در سال 95، سند اقتصاد مقاومتی را بالاترین سند کشور دانست و گفت: "حرکت از اقتصاد فعلی به سمت اقتصاد صادرات محور" مهمترین جمله این سند است. اجرا کردن اقتصاد مقاومتی در استان از مطالبات تجار، صادرکنندگان و اتاق‌های بازرگانی خوزستان است. آیا در استانی که ظرفیت‌های صادراتی دارد به جا است که مرز چذابه دقیقاً مشکلات 15 سال پیش را داشته باشد؟

موسی‌پور بیان کرد: شهرستان خرمشهر در این استان نفتی هنوز برای تأمین سوخت کشتی‌ها مشکل دارد. هر مدیری که بتواند یک مانع از مسیر صادرات در خوزستان  بردارد، اقتصاد مقاومتی را معنا کرده است.

وي اظهار كرد: رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بخشنامه کرده است که ارزش افزوده بر مالیات صادرکنندگان به صادرکنندگان برگردد. اما پرونده‌های مربوط به آن در استان خوزستان یک تا دو سال زمان می‌برد. و مسئولی که بتواند این مشکل را حل کند، اقتصاد مقاومتی را معنا کرده است.

وی با بیان اینکه هيچ كشوري در شرایط رکود، جرائم مالیاتی را از صادرکنندگان و تولیدکنندگان نمی‌گیرد، اظهار کرد: مرز چذابه از امروز یا فردا برای 10 یا 15 روز بسته می‌شود و تجار نمی‌توانند کالاهای خود را ترخیص کنند اما باید توجه داشت که بدست آوردن مشتری سخت است و حفظ مشتری سخت‌تر است و نباید به هر بهانه‌ای از مبادلات تجاری جلوگیری کرد.

موسي پور گفت: باید در هر ایامی حتی روزهای جمعه، صادرات را داشته باشیم. باید جهانی و منطقه‌ای عمل کنیم. موفق‌ها در تجارت جهانی، برندسازی کرده‌اند و می‌کنند. یک تاجر و صادرکننده و یا تولیدکننده عادی حداقل یک یا دو سال در بازار ممکن است ماندگاری داشته باشد اما یک برند حداقل 30 تا 40 سال در بازار ماندگار است.

وي تصریح کرد: اگر دنبال کارهای جدید هستيم، باید خود را به دانش‌های جدید و به روز مجهز کنیم. ظرفیت خوزستان فقط نفت نیست. وزیر راه و شهرسازی در سفر خود به استان گفت که یک‌سوم حمل و نقل دریایی کشور از بنادر خوزستان انجام می‌شود و این حاکی از ظرفیت و پتانسیل‌های استان است.

موسي پور افزود: از مسئولین می‌خواهم همانطور که در بحث اقتصاد مقاومتی حدود سه استان پایلوت شدند، خوزستان نيز پایلوت صادرات کشور شود. مسئولین یک یا دو سال خوزستان را پایلوت صادرات کشور کنند و منابع ویژه به این استان تخصیص بدهند و بعد نتیجه آن را ببينند. از سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان و استاندار خوزستان می‌خواهیم که این پیشنهاد ما را پیگیری کنند.

حسن زاده: زيرساخت‌هاي صادرات در خوزستان نيازمند كمك‌هاي ملي است


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: با برگزاری جلسات مستمر و تحمیل فشار از مجموع 700 واحد معرفی شده ستاد تسهیل، بانک‌ها فقط به 70 بنگاه و مجموعا حدود 200 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند.

نورالله حسن‌زاده در همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان که امروز، 12 آبان‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: انتخاب یک روز به عنوان روز ملی صادرات در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران نشانگر اهمیت و توجهی است که نظام به امر صادرات داشته است.

وي افزود: در برنامه اقتصاد مقاومتی 7 پروژه به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول شد که مهم‌ترین آن ها دو پروژه تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی متوسط و کوچک و افزایش صادرات به میزان 10 میلیارد دلار هستند.

حسن زاده تصريح كرد: از این 7 پروژه، برای پروژه‌هايي که قابلیت برش‌های استانی دارند، برش‌های استانی تعیین شده است. مثلا در پروژه افزایش صادرات، افزایش یک میلیارد دلاری صادرات برای خوزستان تعیین شده است و در استان جلسات زیادی جهت این موضوع برگزار شد تا روان‌سازی صادرات در استان صورت بگیرد.

وي‌ در خصوص ویژگی‌های محصولات صادرات محور عنوان کرد: تولیدی قابلیت صادرات دارد که رقابت‌پذیر و توأم با کاهش هزینه باشد. افزایش و توسعه صادرات به دو بخش روان‌سازی صادرات و زیرساخت‌های صادرات بازمی‌گردد.

حسن زاده با اشاره به بازدید روز گذشته خود از صنایع پتروشیمی ماهشهر به همراه معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: در این بازدید مسئولین این صنایع معتقد بودند که با گذشت 10 تا 12 سال از عمر صنایع پتروشیمی و همچنین جدیدتر بودن تکنولوژی‌های این صنعت نسبت به بقیه صنایع، نیاز به بازسازي، نوسازی و افزودن تکنولوژی‌های جدید در صنایع پتروشیمی وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ادامه داد: در بقیه صنایع در وضعیت بدتری قرار داریم زیرا بايد بازسازی و نوسازی خطوط تولید جهت کاهش هزینه‌ها انجام شود. آیا در سال‌های طولانی تحریم، واحدهای تولیدی قادر به بازسازی و نوسازی خطوط تولید خود بودند؟

وي‌ با بیان اینکه جهت افزودن یک میلیارد دلار به صادرات استان باید به صادرکنندگان کمک کنیم، عنوان کرد: بخشی از این کمک‌ها به سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت بازمی‌گردد اما در همين بخش و در خصوص موضوع جوائز صادراتی نتوانستیم کاری کنیم.

حسن زاده بیان کرد: اگر چه در راستاي بحث تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط جلسات بسیاری با حضور نمایندگان بانک‌ها برگزار شد اما با گذشت بیش از 7 ماه از سال و با تمام فشارهایی که تحمیل شد، کل پرداختی‌ها به بنگاه‌های تولیدی حدود 200 میلیارد تومان بود. 

وی ادامه داد: 700 واحد تولیدی استان را جهت دریافت تسهیلات احياگر به بانک‌ها معرفی کردیم اما در نهایت 70 واحد تولیدی موفق به دریافت این تسهیلات شدند. بخشنامه تأمین مالی شامل تکمیل طرح‌های تولیدی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد و همچنین تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بود که متأسفانه بانک‌های استان به هیچکدام از این دو مورد توجه نشان ندادند و باید فکری به حال این موضوع کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار کرد: ما کمبود منابع داريم و از مجموع 500 تا 600 دستگاه کامیوني که روزانه از هر یک از مرزهای شلمچه و چذابه صادر می‌شود، شاید 10 تا 15 درصد کامیون‌ها، مربوط به استان باشد.

حسن زاده اظهار كرد: زیرساخت‌های صادرات در استان نيازمند کمک‌های ملی است و کشور باید کمک کند، سال گذشته استاندار خوزستان از اعتبارات ملی 15 تا 16 میلیارد تومان برای مرزهای تجاری کمک گرفت اما ناکافی بود.

وي‌ با اشاره به بازدیدی که اخيرا استاندار بصره از برخی شهرک‌های صنعتی استان داشت، تصریح کرد: استاندار بصره هنگام بازدید از واحدهای قطعه‌سازی شهرک صنعتی شماره 3 اهواز از وضعیت ما بسیار تعجب کرد و گفت که اصلاً از توانمندی‌های استان اطلاع نداشتم و چرا خوزستان توانمندی‌های خود در بخش‌های مختلف را با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در معرض دید مردم و مسئولین عراق قرار نمی‌دهد.

حسن زاده با بیان اینکه بايد سازمان توسعه تجارت به خوزستان جهت شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی در کشورهای دیگر کمک کند، خاطرنشان کرد: امسال نمایشگاه نفت از نمایشگاه حفاری تفکیک شده است و هر دو نمایشگاه جداگانه به فاصله چند ماه برگزار می‌شود. این امر هزینه‌ای برای تولیدکنندگان استان در بردارد. واقعاً امکان نداشت که هر دو نمایشگاه همزمان برگزار شود؟

وی با بیان اینکه باید نمایشگاه‌های تخصصی توانمندی‌های استان در خارج از کشور برگزار شود، گفت: در این زمینه کمک‌هایی پیش‌بینی شده که عملیاتی نشده است. امیدواریم برای سال آتی این کمک‌ها ارائه شوند.

حسن زاده بيان كرد: مقرر شده بود جهت احداث فروشگاه دائمی استان در کشور عراق زميني به ما اختصاص دهند که اين امر به علت مشکلات کشور عراق اجرایی نشد و امیدواریم با پیگیری‌های استانداران بصره و خوزستان هر چه زودتر در این زمینه به سرانجام برسیم.

وي‌ تصریح کرد: امیدوارم با توجه به اهمیت و جایگاه صادرات غیرنفتی در اقتصاد ملی تمامی مسئولین کشوری و استانی با رفع مشکلات این حوزه به صادرکنندگان کمک کنند و با برداشتن موانع درونی و بیرونی ارقام پیش‌بینی شده در خصوص صادرات را محقق سازند.

بحرینی‌مقدم: دستگاه‌ها و بخش دولتی باید تنها تسهیل‌ کننده صادرات باشند

 
معاون امور اقتصادي استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه صادرات امری تک‌محوری و تک‌مسئولیتی نیست، گفت: با توجه به ظرفیت‌های مختلف در خوزستان، آمار صادرات در این استان قابل توجه و متناسب با اين ظرفيت‌ها نيست.

بحرینی‌مقدم در همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان که در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه صادرات بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: عوامل متعدد، شرایط و دستگاه‌های مختلفی درگیر امر صادرات هستند و باید در مرحله اول واكاوي در امر صادرات باشيم تا بدانیم صادرات استان در چه وضعیتی قرار دارد و آیا صادرات در استان دارای سند راهبردی و یا پیشنهادات مدونی از جانب تشکل‌های بخش خصوصی است یا خیر؟.

وی با بیان اینکه دستگاه‌ها و بخش دولتی باید تنها تسهیل‌ کننده صادرات باشند، تصریح کرد: نقش صادرات عمدتاً بر عهده بخش خصوصی است و بخش دولتی قطعا در کنار بخش خصوصی خواهد بود اما ریشه و اساس صادرات باید در بخش خصوصی باشد و بخش دولتی تنها تسهیل‌کننده سیاستگذاري‌های صادرات باشد. 

بحرینی‌مقدم خاطرنشان کرد: با وجود تمام ظرفیت‌های خوزستان، آمار صادرات در این استان عدد قابل توجهی نیست و از صادرکنندگان استان انتظار می‌رود با تعامل و همفکری راهکارهای مناسب و کوتاه‌مدتي جهت تسهیل صادرات بدهند تا این پیشنهادات مورد تصویب قرار گرفته و اجرا شود.

وی با بیان اینکه در امر تولید وضعیت فعلی ما مناسب نیست، عنوان کرد: عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا تولید ما چنین وضعیتی داشته باشند. اگر تولید را تقویت و حمایت کنیم، قطعاً می‌توانیم انتظار نتیجه مناسبی را از بخش صادرات داشته باشیم.

معاون امور اقتصادی خوزستان با تأکید بر اینکه سند راهبردي توسعه صادرات به بازبینی و ارزیابی مجدد نیاز دارد، گفت: باید برنامه ششم توسعه، برنامه اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های محلی در این سند مدنظر قرار بگیرد. سند راهبردی چیزی نیست که در مرکز کشور راجع به آن تصمیماتی اخذ و سپس به استان‌ها جهت اجرا ابلاغ شود.

بحرینی‌مقدم با اشاره به رشد صادرات کشور در چند سال اخیر به 36 میلیارد دلار در سال اظهار کرد: کشور مالزی با 50 میلیون نفر جمعیت و ظرفیت‌های بسیار پایین سالانه صادراتی به ارزش بیش از 200 میلیارد دلار دارد. تقويت وضعیت پولی، مالی و مشوق هاي صادراتي قاعدتاً کمک حال صادرکنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود و باید بخش عمده‌ای از مشکلات در استان، توسط بخش خصوصی حل شود.

وی با بیان اینکه انتظار داشتیم از 40 شرکت نمونه صادرات در کشور حداقل سهمی به خوزستان اختصاص یابد، تصریح کرد: در مسیر صادرات، راه درازی در پیش داریم. متأسفانه قوانین و مقررات دست و پاگیری داریم که گاهاً موازی و متناقض با هم هستند و بخش خصوصی به عنوان اجراكننده این مقررات باید محور اصلاحات و کارشناسی‌ها قرار بگیرد.

بحرینی‌مقدم ادامه داد: اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های بخش خصوصی باید پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه کنند. همچنین بازار 3.5 میلیون نفری بصره باید به عنوان یک فرصت مدنظر قرار بگیرد و در این زمینه از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها استفاده شود.

وی با اشاره به فضایی که برجام در کشور ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: اکنون فضای بسیار مناسب و مساعدی پیش روی اقتصاد کشور قرار دارد و نیاز است که غایت استفاده را از آن بکنیم. باید تلاش مضاعفی شود و با توجه به ظرفیت‌ها صادرات افزایش یابد.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان با بیان اینکه نقد سازنده باعث پیشرفت است، عنوان کرد: باید با حس همکاری و تعامل در زمینه‌های مختلف، دستگاه‌های استان با یک باور مشترک و همدلی نسبت به برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان اقدام کنند و این امر از اهم وظایف همه ما است. 

بحرینی‌مقدم با تأکید بر اهمیت نقش اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی استان در ارائه پیشنهادات و اطلاعات به منظور افزایش صادرات بیان کرد: ان‌شاءالله با اجتناب از شعارزدگی مشکلات و معضلات استان به صورت علمی و کارشناسی دیده شود و اینده روشنی برای اقتصاد، تولید و صادرات استان رقم بخورد.

فرهاد نوری: افزایش 5 درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته


مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت کشور با بیان این‌که همه استان‌های دیگر در بخش صادرات چشم به خوزستان دارند، گفت: در حال حاضر بار صادرات بسیاری از استان‌های کشور را خوزستان بر دوش می‌کشد. بنابراین دولت وظیفه خطیری نسبت به این استان دارد.

فرهاد نوری در همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان، که امروز 12 آبان‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی با پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت خارجی و برگزاری شورای عالی صادرات به ریاست معاون اول رئیس جمهور بسته مشوق‌های صادراتی را به تصویب رساند.

وي افزود: سازمان توسعه تجارت نیز شیوه‌نامه‌ها و جزئیات این مصوبه را تدوین کرده است و اکنون منتظر تزریق بودجه از سازمان برنامه و بودجه کشور هستیم.

نوري تصريح كرد: كار تبادل قراردادهای عاملیت اين مصوبه هم انجام شده است و ان‌شاءالله به محض تزریق بودجه این مشوق‌ها تخصیص می‌یابد. البته فعلاً همچنان در کش و قوس دریافت این بودجه هستیم.
وی در خصوص اقدامات سازمان توسعه تجارت در راستای تسهیل قوانین صادرات تصریح کرد: اکنون موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان را به جد پیگیری می‌کنیم.

 دستورالعمل قبلی این موضوع شامل 16 بند و بسیار سختگیرانه بود و ما این دستورالعمل را در شش بند خلاصه و به وزارت اقتصاد دارايي پیشنهاد كرديم.

نوری ادامه داد: در حال رایزنی با سازمان امور مالیاتی جهت استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان هستیم و وزیر صنعت، معدن وتجارت نيز شخصاً‌ پیگیر این موضوع است.

وي گفت: حتی اگر در دستورالعمل شش بند پیشنهادی ما پذیرفته نشود، باز هم خروجی این موضوع ساده‌تر از چیزی است که سازمان امور مالیاتی در آغاز پیگیری می‌کرد. البته اقدام این سازمان نیز برای اين موضوع قابل تقدیر است. ان‌شاءالله تا قبل از شروع سال جدید مصوبه جدید با نگاه روان‌سازی شده، ابلاغ خواهد شد.

نوري با اشاره به پیگیری وزیر صنعت از ارائه تسهیلات به صادرکنندگان خاطرنشان کرد: اواخر سال گذشته با پیگیری‌هایی که انجام شد مبلغ ناچیزی در حدود 20 میلیارد تومان به بانک توسعه جهت اعطای تسهیلات به بنگاه‌ها تخصیص یافت که نهایتاً بنگاه‌هایی که در این بانک دارای پرونده بودند، قادر به دریافت تسهیلات شدند. البته این رقم بسیار کوچک و ناچیز بود و ان‌شاءالله امسال به میزان بیشتری کمک‌هزینه سود تسهیلات بانکی در حوزه صادرات ارايه خواهد شد.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت کشور با بیان اینکه صادرات کشور در 7 ماهه امسال 24.6 میلیارد دلار بوده است، عنوان کرد: میزان صادرات کشور در این مدت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به میزان 5 درصد رشد یافته است.

وي افزود: باید میزان صادرات در ماه‌های باقیمانده سال جاری افزایش یابد تا هدف‌گذاری‌های اولیه محقق شود. همچنين تراز بازرگانی کشور در هفت ماهه امسال مثبت بوده و میزان صادرات از واردات پیشی گرفته است.

نوری با اشاره به بسته شدن مرزها برای مبادلات تجاری در ایام اربعین بیان کرد: این موضوع و مشکلات مشابه در سازمان توسعه تجارت مطرح است و ان‌شاءالله این مشکلات رصد و در حد توان به آنها پرداخته خواهد شد.

وي اظهار كرد: سازمان توسعه تجارت کشور تلاش دارد تا با تمام قوا در زمینه تسهیل و روان‌سازی قوانین صادرات گام بردارد و مشکلات بودجه‌ای بسیاری وجود دارد اما این مشکلات دلیل بر عدم تلاش و توقف تلاش‌ها نیست.

نوري گفت: مسیر صادرات، مسیری رو به جلو است اما سرعت حرکت در این مسیر کند است. مسائل مطرح شده توسط بخش خصوصی در این همایش به جا بود و اتاق‌های بازرگانی با انسجام و اتحاد بیشتری به توسعه صادرات کمک کنند و ان‌شاءالله مباحث داخلی اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های خصوصی نيز ساماندهی شود.

وي با اشاره به وجود تناقض در مشاوره‌های اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های خصوصی به سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: متأسفانه گاهی در یک بخش چهار یا پنج الگوی متفاوت از سوی اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های خصوصی به سازمان توسعه تجارت خارجی پیشنهاد می‌شود که اعتماد به صحت و سقم این مشاوره‌ها دشوار است. مشاوره‌های متناقضی به دست این سازمان می‌رسد و ان‌شاءالله این مشاوره‌ها به یک رویه واحد و برتر برسد.

در این همایش از 12 صادرکننده نمونه و سه صادرکننده فعال خوزستان با ارائه لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد.































نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار