اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۸۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
مناظره دبیر حزب مردمسالاری خوزستان و سفیر اسبق ایران در استرالیا / تورج فتاحی : اقدامات روسیه کمتر از خیانت کودتای ۲۸ مرداد نیست/ دستاوردهای برجام ملموس است / دولت های برآمده از اصلاحات نسبت به اصولگرایان پاکترند/ قدیری ابیانه : برجام دستاوردی نداشته است/ با آمریکا نمیشود مذاکره کرد / خاتمی خودش خلافی نکرد اما دولتش تخلف کرد
مناظره ای بین تورج فتاحی دبیر حزب مردمسالاری خوزستان با قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در استرالیا در دانشگاه رامین اهواز برگزار شد.



شوشان: به مناسبت 13 آبان ، مناظره ای بین تورج فتاحی دبیر حزب مردمسالاری خوزستان با قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در استرالیا  در دانشگاه رامین اهواز برگزار شد. در این مناظره در مورد موضوعات مختلفی از جمله تسخیر سفارت آمریکا در ایرنان و چرایی آن ، رابطه ایران با روسیه ، مذاکرات هسته ای و ... مطرح شد و در بخش هایی از آن نیز به مقایسه دولت های اصلاحات و یا منتسب به اصلاحات با دولت های برآمده از اصولگرایان پرداخته شد. تورج فتاحی در این مناظره معتقد است که دولت های اصلاحات و یا منتسب به اصلاحات در مقایسه با دولت های اصولگرایان ، پاکترند و  اگر اصولگرایان کوچکترین تخلفی از خاتمی رییس دولت اصلاحات سراغ داشتند تاکنون بارها آن را تکرار می کردند. 

طرح سوال از سوی مجری برنامه

در این مناظره ، دکتر عباس عبدشاهی استاد دانشگاه رامین به عنوان کارشناس و مجری مناظره ، در ابتدای این مناظره ضمن خوشامدگویی به طرفین مناظره و دانشجویان و سایرین حضار شرکت کننده ، با طرح این سئوال که چرا در روز ۱۳ آبان فقط سفارت آمریکا تسخیر شد و سفارت های شوروی ،فرانسه ،انگلیس ودیگر کشورها را اشغال نشد، مناظره را آغاز کرد.

فتاحی: باید به زمان خود آن واقعه برگشت 

دبیر حزب مردمسالاری خوزستان در جواب این سئوال در ابتدا ضمن بیان زمینه های تاریخی پیدایش استکبار  واستعمار در جوامع دنیا و اهداف سوء آنان در چپاول هر چه بیشتر ملت ها وکشورها ، گفت: اینکه چرا سفارت آمریکا تسخیر شد و دیگر سفارتخانه ها اشغال نشدند، اعتقادم این است ، هنگامی  که می خواهیم  در مورد موضوعی مربوط به چهار دهه قبل صحبت کنیم باید به زمان خود آن واقعه برگشت و زمینه های آن را بررسی کرد تا تحلیلی درست در این باب ارائه شود. چند نفر از پیشروان این اقدام از جمله خانم ابتکار، آقای اصغر زاده ، میر دامادی ، عبدی ودیگران در مصاحبه هایی که از آنان انتشار یافت ،پاسخ های قابل تاملی به این سئوال دادند که چرا این اقدام را کردند و روشنگری زیادی در این پاسخها وجود دارد که من برای نزدیکتر شدن شما به واقعیت به این منبع ارجاع تان می دهم.

ذهنیت شکل گرفته در نخبگان و مردم

تورج فتاحی در ادامه گفت: ما اگر در اینجا بخواهیم بگوییم که چرا از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتیم و از دیوار انگلیس یا شوروی ویا دیگر کشورها بالا نرفتیم باید برگردیم به آن ذهنیتی که درآن موقع قبل از انقلاب داشتیم. ما جامعه قبل از انقلاب را اگر از لحاظ تاریخی بررسی کنیم یک ذهنیت ضد امپریالیستی در اکثرکشورهای آن زمان وجود داشت و نوعی غرب ستیزی در محدوده فکری و ذهنی هم نخبگان وهم عوام رخنه کرده بود. مصادف شدن همچین تفکراتی با مقوله انقلاب طبیعی بود که یک جریانهای اینچنینی شکل بگیرد و منجر به این شود که امروز از آن با نام اشغال سفارت یاد کنیم.

قدیری ابیانه:  ۲۵ سال ملت ایران گرفتار دیکتاتوری شد

دکتر قدیری ابیانه در پاسخ به سئوال مطرح شده در مناظره گفت: بر طبق گفته آقای فتاحی که معتقدند در پاسخ به این جواب باید به عقب برگشت ، من میخواهم به خیلی عقب تر برگردم . مصدق با  حمایت مردم نفت را ملی کرد و این مبارزه ادامه داشت وشاه از مملکت فرار کرد وآمریکا با کودتا شاه را برگرداند و ۲۵ سال ملت ما گرفتار یک دیکتاتوری پس از آن شدواین درحالی بود که نه تنها مصدق به آمریکا اعتماد داشت بلکه امیدوار به پشتیبانی آنها نیز بود که دیدیم اینچنین نشد وشاه با حمایت آمریکا دوباره به قدرت تکیه داد.

تحرکات آمریکایی ها در روزهای قبل از ۲۲ بهمن 

سفیر سابق ایران در ادامه جواب به اینکه چرا فقط سفارت آمریکا اشغال شد، گفت: در آن ایام که انقلاب به پیروزی رسید شاه به آمریکا می رود و این نگرانی وجود داشت که که آمریکا دوباره به فکر کودتای دیگری برای بازگرداندن شاه به مملکت باشد و بااین تفاوت که استکبار اینبار حواسش کاملا جمع شده و اگر برگردد میلیون ها نفر را قتل عام میکند. مصداق این مسئله تحرکات آمریکایی ها در روزهای قبل از ۲۲ بهمن است که مشاور امنیتی کاخ سفید به شاه میگوید هرکاری که لازم است برای حفظ خود انجام دهید واگر امام به مردم نفرموده بودند که در روز ۲۲بهمن به خیابان ها بریزند چه بسا در بازگرداندن دیکتاتوری شاه به مملکت موفق می شدند.

اطمینان از منشاء توطئه بودن سفارت 

قدیری ابیانه در ادامه گفت: دانشجویان با پیش بینی این مسئله و اطمینان از منشاء توطئه بودن سفارت دست به این کار زدند . ما با آمریکایی ها در ابتدای پیروزی انقلاب رابطه داشتیم و در آن زمان حرف های قشنگی هم می زدند که ما می خواهیم گذشته را جبران کنیم و در سازندگی کشور همکاری کنیم ولی وقتی که سفارت تسخیر شد و مدارک محرمانه آنجا بدست دانشجویان افتاد خلاف این مدعا ثابت شد و اسناد بسیار مهمی از توطئه های آنان در ضربه زدن به انقلاب وکشور کشف شد و آبروی آمریکا در دنیا با این کشف دانشجویان رفت وابهت آمریکا در دنیا شکسته شد.

سپس در ادامه مناظره ، دکتر عبدشاهی از دبیر حزب مردمسالاری خوزستان پرسید که اشغال سفارت آمریکا و مبارزه با آمریکا به عنوان نماد استکبار از دید شما به عنوان نماینده یک تفکر سیاسی چه هزینه ها ومنافعی برای کشور وملت ایران داشته است؟

فتاحی: نمیتوانیم تنها به آمریکا به عنوان نماد استکبار و استعمار نگاه کنیم 

دبیر حزب مردمسالاری خوزستان گفت: اگر در بستر وسیع تر تاریخی به این ماجرا نگاه کنیم نمیتوانیم تنها به آمریکا به عنوان نماد استکبار واستعمار نسبت به کشور خود نگاه کنیم . دیگر کشورهایی همچون شوروی ، انگلیس ، چین و…هم به فراخور منافع ملی خود درطول تاریخ گذشته ایران همچین نقشهایی داشته اند و مثال بارز این قضیه در مورد روسیه میتوان به تحمیل قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای در گذشته و هچنین در طی دوره اعمال تحریم ظالمانه نسبت به ایران در چند سال اخیر وعدم استفاده از حق وتوی خود در سازمان ملل در لغو این تحریم ها اشاره کرد.

اقدامات روسیه کمتر از خیانت کودتای ۲۸ مرداد نیست

 فتاحی در ادامه گفت: این اقدامات روسیه در حق ملت ایران که کمتر از آن هم سخن به میان می آید، کمتر از خیانت کودتای ۲۸ مرداد نیست و اگر میخواهیم یک قیاس در این زمینه داشته باشیم باید یک قیاس کاملا بیطرفانه داشته باشیم و نه اینکه در یک مقطع کوچک یک عکس را برداریم و در مورد آن قضاوت کنیم بلکه در این امر مهم باید مجموعه ای را کنار همدیگر قرار دهیم و بعد قضاوت کنیم. بنابراین اگر زمانی کشورهایی همچون روسیه منافع آنها اقتضا کند هیچ کمتر از آمریکا در خیانت به کشور وملت ایران نخواهند بود که روسیه همانطور که خدمت تان عرض کردم درمورد مسئله هسته ای و در زمینه پنج قطعنامه که بر ما تحمیل شد با امتناع از حق وتو به روشنی این گفته راثابت کرد که در مورد سوریه بنا بر اقتضای منافعش با حق وتو مانع صدور قطعنامه برضد سوریه می شود.

فتاحی: مذاکرات هسته ای نشان داد که ایران می تواند به عنوان کشوری مستقل مسائل را حل و فصل کند

دبیر حزب مردمسالاری خوزستان سپس در پاسخ به سئوال مجری مناظره در مورد هزینه های تسخیر سفارت برای ملت ، گفت: منافع و هزینه هایی که در این مسئله اتفاق افتاد به نظر من اگر به شکل کاملا حسابگرانه و به دور از احساسات و مبتنی بر محاسبات بخواهیم در نظر بگیریم کار ساده ای است.  به نظر من بر اساس آن شرایطی که وجود داشت و اتفاقاتی که صورت گرفت می توانست شرایط به این شکل امروز نباشد و دلیل خیلی ساده آن هم مذاکرات هسته ای  است که در آن مذاکرات ما توانستیم با کشوری که خوی استکباری دارد به عنوان یک کشور مستقل که حافظ منافع ملی خود هست به مذاکره بنشینیم و صحبت کنیم و بسیاری از مسائل و مشکلات که در اثر این تحریم های ظالمانه به کشور تحمیل شده بود حل وفصل کنیم و کم کم از این تله ای که تحریم ها برای منافع ملی ما ایجاد کرده بود هوشمندانه رها یابیم.

قدیری ابیانه : هر کشوری به دنبال منافع ملی خود هست 

در ادامه قدیری ابیانه گفت: طبیعتا هر کشوری به دنبال منافع ملی خود هست و ماهم به دنبال این منافع ملی هستیم ولی ما در تعریف منافع ملی یک مشروعیت رانیز برای آن قائلیم . ما اگر در عراق و سوریه وارد شدیم نه برای کشور گشایی و نه برای سلطه برملتهای آنهاست بلکه برای نجات آنهاست که در ادامه این هدف ارزشی ، منافع ملی ما هم تامین می شود. ما اگر دراین منطق داعش و استکبار را زمین گیر نکنیم چه بسا به سراغ خود ما می آیند و جنایاتی را که در کشورهای دیگر انجام داده اند چه بسا که در کشور ماهم مرتکب شوند.

آیا باید بگوییم مرگ بر روسیه و چین ؟!

سفیر سابق وزارت خارجه در ادامه گفت: شما از یکطرف می گویید دوست همیشگی و دشمن همیشگی نداریم و از طرف دیگر می گویید شوروی یک زمانی آمده و ایران را اشغال کرده و حالا ما بیاییم به آمریکا نزدیک شویم. روسیه و چین اگر در شورای امنیت بر ضد ما رآی دادند کار خطایی کردند و ما این مسئله را نمی بخشیم ولی الان دارند چه می کنند؟ آمریکا در این زمانه اگر بخواهد قطعنامه ای بدهد همین دو کشور مانع آن می شود و این برای ما ارزش دارد و به نظر شما ما در این شرایط با مدنظر قرار دادن سوابق گذشته این کشورها بیاییم و بگوییم مرگ بر روسیه و چین و بر ضد منافع ملی خود عمل کنیم؟! در زمانی که اینها همسو با منافع ما هستند؟!

 با آمریکا نمیشود مذاکره کرد 

قدیری ابیانه با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: مذاکرات هسته ای از سال ۹۲ شروع شد و آقایان در شعارهای انتخاباتی خود گفتند که اگر برویم و به دشمن لبخند بزنیم قطعا میتوانیم دشمنی ها را به دوستی تبدیل کنیم و عده ای از مردم را به این طریق فریب دادند. اینجا بود که ضرورت نرمش قهرمانانه پیش آمد و مقام معظم رهبری فرمودند که حالا که میخواهید مذاکره کنید بروید تا معلوم شود که روی آمریکا نمی شود حساب کرد. آمریکا به هیچ تعهدی وفا نکرد و این تجربه مثبت برای شان بدست آمد که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با آمریکا نمیشود مذاکره کرد.

روسیه به دنبال منافع خودش است و دلش برای ایران و سوریه نمی سوزد

 در ادامه مناظره تورج فتاحی گفت: همانطور که حضور ما در سوریه برای منافع ملی مفید می باشد و هیچکس منکر نقش سربازان و دلاوران ما در دفاع از این منافع نیست آیا روسیه که در سوریه نیز می باشد هم پیمان واقعی ماست؟ آیا به صرف اینکه داعش وارد ایران نشود روسیه ناوگان خود را مستقر کرده یا منافع خودش اقتضا می کند؟ آیا با توجه به این حضور بر اساس منافع روسیه در کشور سوریه ، می توانیم این پیشبینی را بکنیم که اگر زمانی منافع پوتین اقتضا بکند بی درنگ  بشار اسد قربانی می کند. پس با توجه به این شواهد می توانیم نتیجه بگیریم که روسیه نه دلش به حال ما می سوزد نه ملت سوریه بلکه برای منافع خود دست پا میزند. پس نمی تواند دوست ما باشد و اینک ما باید اعتراف کنیم که اگر الان روسیه دوست ماست ، زمانی هم میت واند دشمن ما باشد و در مورد آمریکا هم همینگونه است.

دستاوردهای برجام ملموس است

دبیر حزب مردمسالاری خوزستان با بیان این مطلب که مذاکرات هسته ای به هیچ عنوان در سال ۹۲ شروع نشد و بر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری این مذاکرات از دولت قبل ود ر کشور عمان شروع شده بود ، گفت: حال سئوال اصلی اینست که آیا تغیراتی که در اثر این مذاکرات برای کشور پدید آمد آیا به ضرر ما تمام شد یا برعکس نفع ما را به دنبال داشت؟در سال ۹۲ تورم ۴۵ درصد داشتیم آیا الان همان را داریم ؟ اینک رشد اقتصادی فاجعه بار _۶/۵- را همچنان آیا داریم ؟ مسلما که نداریم . آیا پول های سرگردان که معلوم نیست از کجا می آیند و به کجا می روند داریم؟ دکل گمشده داریم ؟ بابک زنجانی داریم؟ ۳۰۰۰ میلیارد اختلاس داریم ؟ امروز نفت ما میرود پول می شود و دیگر به کالاهای بجنل چینی تبدیل نمی شود. دستاوردهای مذاکرات برجام بسیار ملموس است و نیاز به توضیح ندارد.

برجام دستاوردی نداشته است

در ادامه این مناظره ، قدیری ابیانه در پاسخ به سئوال مجری در مورد سودمند بودن یا نبودن مذاکرات هسته ای گفت: من هیچ وقت نگفتم روسیه دوست ماست بلکه من می گویم روسیه منافع ای اتخاذ کرده که با منافع ما یکی است. روسیه اگر سلاح و موشک اس۳۰۰ به ما داده می خواهد اسلحه اش را بفروشد و تازه آمریکا هم مخالف این داد و ستد بود. و اما دراینجا که می گویید وضع ملت پس از برجام خوب شد بله من هم می گویم وضع بعضی ها خیلی خوب شد مثل رئیس بانک ملت که ماهی ۶۰۰ میلیون می گرفت! یعنی پنج برابر حقوق رئیس جمهور آمریکا ! پس از برجام آیا بیکاری متوقف شده ؟ کارخانجات رونق دوباره گرفتند؟ مسلما که نه . این مسائل حل نشد. تورم اگر کاهش پیدا کرد به خاطر عدم تقاضا بوده چرا که مردم قدرت خرید ندارند.

سئوال بعدی که مجری برنامه از دبیر مردمسالاری خوزستان  پرسید این بود که اولین شرط استکبار ستیزی اینست که خود را قوی کنیم. یعنی برای رسیدن به این هدف باید مدیریت داخلی خود را قوی کنیم. شما دولت قبلی و دولت مطبوع خود را دراین مقایسه چطور می بینید؟

از وضعیت فلاکت بار خارج شده ایم 

فتاحی دبیر حزب مردمسالاری خوزستان گفت: در جواب آقای ابیانه که گفتند باید بگویم من نگفتم وضعیت مردک پس از برجام خیلی خوب شده بلکه گفتم در حال تثبیت شدن است و از وضعیت فلاکت بار خارج شده ایم. یعنی از تورم ۴۶ درصد به ۱۰ درصد و حتی ۹درصد هم رسید.  یعنی سرعت گرانی اجناس کم شده است.

اگر تخلفی از دولت خاتمی سراغ داشتید تاکنون هزاران بار گفته بودید

وی افزود: یک نکته را که اینجا در جواب سخن دیگر  آقای ابیانه باید بگویم اینست که اگر یک قیاس منصفانه ای داشته باشیم بین دولت هایی که به نام اصولگرایی سرکار آمدند با دولت های که به نام اصلاحات یا منتسب به اصلاحات هستند می بینیم که دولت های اصلاحات و یا منتسب به اصلاحات بسیار پاک بوده اند که مثال بارز آن دولت خاتمی است. اگر شما توانسته بودید کوچکترین تخلف از آنها بدست آورید مطمئنا تا الان هزاران بار جار زده بودید ولی بروید همین دولت اصولگرای گذشته را ببینید و ملاحظه کنید مقدار فراوان پرونده های فساد شان را که در قوه قضاییه باز شده است.

خاتمی خودش خلافی نکرد اما دولتش تخلف کرد

قدیری ابیانه در ادامه مناظره و در پاسخ به بعضی از مسائل مطرح شده ،گفت: آقای خاتمی خودش هیچ خلافی نداشت ولی بزرگترین خلاف در دولت ایشان صورت گرفت و آن هم قرارداد کرسنت بود که حدود ۲۰ میلیارد دلار برای ایران زیان بالا آورده است.

در ادامه فتاحی در جواب سخنان ابیانه گفت: در مورد قضیه کرسنت آقای ابیانه به جای مراجعه به مستندات ،از مطالب روزنامه هایی چون کیهان استفاده می کنند. قرارداد کرسنت در مورد گازهایی بود که در حوزه مشترک ایران و امارات بلا استفاده می سوختند و برای مهار این قضیه قراردادی بین ایران و امارات برای ساماندهی به این گازهای سرگردان بسته شد ولی گویا قیمت فروش این گازها در دولت قبلی منصفانه تشخیص داده نشد و آنها این قرارداد را یکطرفه لغو کردند و طبق یکی از بندهای قرارداد هرکشوری که این قرارداد را یکطرفه لغو کند باید جریمه ای پرداخت کند و اینطور شد که ما درقضیه کرسنت متحمل ضررهایی شدیم.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
میراث خوزستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
comment
0
0
comment پاک بودن همیشه نشان مدیریت خوب نیست اینکه زمان خاتمی اختلاسی رخ نداد درست ولی این را نمیشه به تمام اصلاح طلبان ربط داد الان در یکی از ادارات فرهنگی خوزستان یکی از اصلاح طلبان شناسنامه دار بر سر کار است و بسیار پاک چون بیشتر ساعات اداری در اتاق مدیریت در حال خواب است واصلا کاری نمیکند که بخواهد تخلفی صورت بگیرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار