شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
جمعی از شاعران صاحب نام کشور با حضور بر مزار قیصر امین پور در گتوند به شعرخوانی پرداختند.
 جمعی از شاعران صاحب نام کشور با حضور بر مزار قیصر امین پور در گتوند به شعرخوانی پرداختند.

در این محفل شعرخوانی که پنجشنبه به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن شعر شهرستان گتوند در آرامگاه این شاعر صاحب نام کشور برگزار شد جمعی از شعرا و نویسندگان کشور از جمله جواد محقق ،فریدون عموزاده خلیلی ، اسماعیل امینی ، زیبا اشراقی و دیگر شعرای استان خوزستان و شهرستان گتوند شرکت داشتند.

معاون بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در حاشیه این آیین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:ویژگی متفاوت اشعار قیصر امین پور با دیگر شعرای ایران در سهل و ممتنع بودن اشعار وی است.

جواد محقق افزود:اشعار قیصر از نظر قالب تفاوت عمده ای با شعرهای دیگر شعرا ندارند اما یک ویژگی که در کار قیصر او را با دیگر شعرا متمایز می سازد شعر سهل و ممتنع گفتن آن است. معاون بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان افزود: اشعارقیصرهیچ پیچیدگی ندارد اما گفتن آن برای دیگران خیلی ساده نیست و به همین دلیل است که شعر قیصر را می خوانند ولی وقتی می خواهند مشابه آن راخلق کنند از عهده آن بر نمی آیند.

محقق ادامه داد: این نمونه شعرها به دلیل همان ویژگی است که در شعر او وجود دارد و به نظر ساده می آید ،اما در واقع سرشار از صنایع لفظی و معنوی ودیگر ملزوماتی است که در شعر هر شاعر بزرگی وجود دارد.

نویسنده، شاعر و روزنامه نگار معاصر ایران به دیگر ویژگی اشعار قیصر امین پور اشاره کرد و افزود: اقبالی که جامعه شعر خوان و مخاطب ادبیات منظوم ما به شعر قیصر کرده، خود یکی از بهترین دلایلی است که نشان می دهد آن زیبایی ها را در شعر این شاعر بزرگ با تمام وجودش حس می کند.

این شاعر و نویسنده با بیان اینکه در سالهای اخیر که دوران فطرت شعر بوده و معمولا مجموعه های شعر از اقبال چندانی برخوردار نمی شدند، قیصر و یکی دو نام بیشتر نیستند که بیشترین اقبال از شعرهایش از سوی مخاطبان هم از سنین مختلف و هم از گروههای متفاوت اتفاق افتاده وبه خاطر زنده ماندن و تداوم زبان فارسی در عرصه ادبیات امروز جای شکر دارد.

محقق در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص حضور کمرنگ برخی از اساتید و شعرای کشور در آیین بزرگداشت این شاعر گرانقدر افزود: متاسفانه با وجود رسانه ها،شبکه های مجازی متعدد و دیگر فضاهای تبلیغاتی متولیان این امر در تبلیغ و اطلاع رسانی آیین های گرامیداشت قیصر امین پور ضعیف عمل کردند و اگر اطلاع رسانی از قبل صورت می گرفت هم در زادگاهش و هم در دیگر مناطق کشور استقبال بیشتر می شد. 

شاعران شرکت کننده در این محفل که بر مزار قیصر امین پور در گتوند برگزار شد اشعار خود را با موضوع قیصر شاعر انقلاب و دفاع مقدس برای حاضران سرودند. در پایان این مراسم شاعران و نویسندگان شرکت کننده در این آیین با اهدای گل و قرائت فاتحه یاد و خاطره قیصر را گرامی داشتند.

تنفس صبح و در کوچه آفتاب (1363)، آینه های ناگهان (1372)، گل ها همه آفتابگردانند (1380) و دستور زبان عشق (1386) از مجموعه های شعر این شاعر برای بزرگسالان هستند.

همچنین توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم (برای نوجوانان) (1365)، سنت و نوآوری در شعر معاصر (1383) و شعر و کودکی (1386)، از دیگر آثار او هستند.

قیصر امین پور در سال 1367 از موسسه گسترش هنر، جایزه ویژه نیمایوشیج موسوم به مرغ آمین بلورین را دریافت کرد، وی همچنین در سال 1378 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه های 60 و 70 برگزیده شد.

قیصر امین پور متولد گتوند در استان خوزستان بر اثرسانحه تصادف رانندگی پس از سالها تحمل درد و رنج در هشتم آبان ماه سال 1386 درگذشت و در زادگاهش گتوند در شمال خوزستان به خاک سپرده شد.





نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار