اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۹۸۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
نوشتاری از دکتر قمشی مشاور امور آب استاندار/ شهرهای مختلف خوزستان از نظر آب شرب در رنج و عذابند/ چند بار باید گفت که کارون آب اضافه ای برای انتقال ندارد؟! / آیا شایسته می دانید که خوزستان اینچنین شاهد سیل مهاجرت نخبگان باشد؟
در روزهای اخیر در حالی که مردم خوزستان با پدیده گرد و غبار درگیر بودند، خبرهای مربوط به انتقال آب از سرشاخه های کارون و تاکید های فراوان بر آن...
 


شوشان/ دکتر مهدی قمشی 
مشاور امور آب و محیط زیست استاندار خوزستان 

در روزهای اخیر در حالی که مردم خوزستان با پدیده گرد و غبار درگیر بودند، خبرهای مربوط به انتقال آب از سرشاخه های کارون و تاکید های فراوان بر آن، از طرف معاون رئیس جمهور و استاندار اصفهان چون پتک بر سر مردم خوزستان فرود آمد. 

جای تعجب است در حالی که همه مسئولان مشکلات آینده استان های واقع در فلات مرکزی کشور را بخوبی می دانند و پیگیر حل آنها هستند، از مشکلات فعلی مردم خوزستان غافلند. نگارنده مشکلات آب و گرد و غبار استان را بطور مکرر در دولت های مختلف در قالب های یادداشت های علمی، مقالات، سمینارها، نامه به دولت مردان، مطرح نموده ام. 

اکنون نه در کسوت مشاور استاندار خوزستان (که قاعدتاً باید از روش های اداری و مکاتبات رسمی پیگیر موضوع باشد) و نه در کسوت استادی دانشگاه (که باید با ادله علمی و کارشناسی به سراغ موضوع رود) بلکه تنها از منظر یک شهروند می خواهم درد دلی با شما باز نمایم.

 با این حال اعلام می کنم در هر جلسه ای و یا هر نشستی و یا هر مناظره ای که در باره موضوع انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز باشد در موضع مخالفت با آن حاضر به بحث علمی و کارشناسی هستم. بر این نکته نیز تاکید می کنم که گرچه اکنون روی سخنم دولت فعلی است اما مشکلات برشمرده ذیل حاصل نگاه حاکمیت به استان خوزستان بوده و دولت های مختلف گذشته در آن کم و بیش نقش داشته اند. 

کوتاه سخن آنکه من واقعاً مانده ام به چه زبانی باید گفت که شهرهای مختلف استان خوزستان، خود از نظر آب شرب در رنج و عذابند. چگونه باید گفت که مردم خوزستان مدت هاست نمی توانند از آب لوله کشی شهری به منظور شرب استفاده نمایند. چند بار باید گفت و استدلال کرد که کارون آب اضافه ای برای انتقال ندارد و با شرایط فعلی رفته رفته رو به موت می رود. چرا باور نمی کنید که بلیه ی خانمان سوز گرد و غبار، ریشه در نرسیدن آب به کانون های ریزگردها دارد. تا کی باید گفت منابع آلوده کننده، کارون را به فاضلاب نزدیک کرده است. چرا نمی خواهید باور کنید که هورالعظیم مدتهاست از دست رفته است. آیا شایسته می دانید که استان سرافراز خوزستان اینچنین شاهد سیل مهاجرت نخبگان باشد؟

دولتمردان عزیز آگاه باشید، گاو شیرده خوزستان در مجاورت سرمایه های عظیم نفت و گاز و کشاورزی و فولاد و بنادر و سدها شایسته ی بی توجهی نیست. بدانید که مردم غیور این دیار از شما دلگیرند. خوزستان که به بیان بنیان گذار جمهوری اسلامی، دینش را به کشور ادا نموده است، هنوز زیر بار خسارات جنگ دست و پنجه نرم می کند. 

نگویید که از آمار و اطلاعات خبر ندارید، که برایمان پذیرفتنی نیست. آیا نمی دانید در حالی که EC مورد قبول آب شرب باید زیر 1500 میکروموس باشد مقدار متوسط آن در شهر اصفهان حدود 1100 میکروموس و در شهر یزد حدود 500 میکروموس و تهران حدود 600 میکروموس است و در همین زمان مردم اهواز و آبادان و خرمشهر و اکثر شهرهای استان خوزستان باید آب با EC بیش از 2500 میکروموس نوش جان کنند؟ 

نمی دانید که سرانه فضای سبز (مترمربع به ازاء هر نفر که مقدار آن باید حدود 15 تا 20 متر مربع باشد) در حالی که متوسط آن در کشور حدود 13 مترمربع است، در اصفهان 27 مترمربع و در تهران 16 مترمربع و در اهواز 12 مترمربع می باشد؟

آیا واقعاً نمی دانید که بر اساس آمار و اطلاعات سال 1394 شهر اهواز رتبه اول آلودگی هوا در جهان را به خود اختصاص داده در حالی که اصفهان رتبه 66 و تهران رتبه82 بوده اند؟ آمار بیکاری را خبر دارید؟ نمی دانید که بر اساس آمار و اطلاعات سال 94 در حالی که متوسط شاخص بیکاری در کشور 11 درصد بوده این شاخص در خوزستان 27 درصد و در اصفهان 12 درصد و در تهران 17 درصد بوده است؟  با این آمار و اطلاعات به نظر شما کدام استان شایسته توجه و رسیدگی بیشتری را دارد؟ 

لازم نیست وعده های دور به این مردم بدهید و آنان را به از خود گذشتگی بیشتر تشویق نمایید. لطفاً غائله انتقال آب را برای همیشه پایان دهید و بر زخم کهنه این مردم نجیب بیش از این نمک نپاشید.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱۰
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
comment
1
2
comment رحمت بر شیر پاکی که خوردی.خدا حفظت کنه
comment
رحمان بهمنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
comment
0
2
comment درود بر دکتر عزیز که همواره با نگاه تخصصی خود از منافع ملت در برابر زیاده خواهان وطنی دفاع کرده اند.
برایم بسیار تلخ بود که می بینم از این بی مروتی ناچار به نوشتن مرثیه آی برای این دیار شده اید.
بعید می دانم وجود مناظره با شما را داشته باشند،قدرت دارند،وقیحانه می برند،همانطور که تا کنون برده اند.ما را به یک و نیم درصد قرارداد های نفتی دل خوش می کنند.

امیدوارم چشم مسولان نظام حقایق را ببینید و گرنه نه تنها هورالعظیم ،نه تنها کارون، بلکه خوزستان هم از دست خواهد رفت.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
comment
0
3
comment بسیار عالی دکتر قمشی عزیزم. ایشالله دولتمردان دست از سر این کارون بیچاره ما وردارن.
comment
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
comment
0
3
comment احسنت بر این استاد فرهیخته و دلسوز...
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
comment
0
3
comment درود به دکتر قمشی این خوزستانی پاک نیت .امیدواریم که گوش شنوایی باشد.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
comment
0
0
comment سلام وقت بخیر به تمامی کسانی که قصد دارند این کار روانجام بدهند بگویید اگه جرات دارید به روستاهای پایین دست شوشتر بروید وفقط یک استکان اب بخورید نه بیشتر واقعا متاسفم این روستا ها باتانکر اب شرب براشون میاد ورردخانه ای که سالها قبل حتی قایقهای بزرگ ازون رد میشد حالا حتی بچها هم به این طرف وان طرف ان میروند واقعا متاسفم
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
comment
0
0
comment با سلام و ادب
امیداست نگاه دلسوزانه شما را بقیه مسئولین استانی ببینند و همراه
با شما به دفاع از این استان زخم دیده برخیزند.
با لابیهایی که در وزارتخانه هایمان مشاهده میکنیم،با نوشتن یک متن نمیتوان با عزم جدی دولت در خصوص بردن آب از کارون مقابله کرد ولی میتوان حرکتی برای همراهی بقیه مسئولین باشد.
در خاتمه از دکتر و استاد بزرگوارم تشکر میکنم و سلامتی شما رااز خدای مننان خواستارم.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
comment
0
0
comment درود بر پروفسور قمیشی..
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
comment
0
0
comment سلام بر شما استاد گرانقدر
چه کنیم که فریاد رسی نیست.نمایندگانی داریم که متاسفانه به عزل ونصب ها مشغولند فقط.
موقع رای و رای گیری مردم این خطه می شوند مردم غیور ... خونگرم ..فهیم .......
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
comment
0
0
comment مشاوری که سالها است نظراتش مورد بی اعتنائی قرار می گیرد و حضورش در کنار مسئولین سیاسی کار و بی اعتنا به مصالح ملّی، بویژه در مورد انتقال آب کارون هیچ نتیجه ای ندارد، نباید ننگ همراهی با این مسئولین را بپذیرد. مگر اینکه خدای نکرده و با کمال عذر، [...] و [...] باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار