شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
شوشان: جلسه ی تودیع معاون مشارکتهای اقتصادی و معارفه سرپرست سازمان جدید التاسیس سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری با حضور سید خلف موسوی شهردار اهواز،  علی ناصری نایب رییس و عضو شورای اسلامی شهر، هدایت ممبینی عضو شورای اسلامی شهر و شاهولی مدیر کل حوزه دفتر شهردار برگزار شد.

ماموریت شهردار اهواز به سازمان سرمایه گذاری جهت ارائه بسته تشویقی سرمایه گذاران

در ابتدای این جلسه سیدخلف موسوی ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) وشهادت دومین شهید مدافع حرم شهرداری اهواز محمد کیهانی و با اشاره به ساختار جدید شهرداری اهواز گفت: براساس ابلاغیه جدید وزارت کشور، معاونت های شهرداری از هشت به شش معاونت تقلیل یافته و معاونت مشارکتهای اقتصادی به سازمان سرمایه گذاری  و مشارکتهای مردمی تغییر یافته است.

شهردار اهواز به اهمیت مشارکتهای مردمی در توسعه ی شهر اشاره کرد و اظهار داشت: ساختن یک شهر صرفاً شامل پروژه های عمرانی از قبیل احداث بزرگراهها، خیابانها یا توسعه ی فضای سبز و غیره نمی شود، بلکه عمده ترین کار حوزه ی یک شهر، به شهروندان و نحوه ی مشارکت آنان در ساخت شهر بازمی گردد.



وی افزود: امروزه از نظر اقتصادی، مولفه ی جدیدی به آبادانی شهرها اضافه شده و آن عبارت از رفتار شهروندان نسبت به شهرشان است. پرسش مهم این است که آیا اهالی یک شهر حاضرند سرمایه های خود را در شهرشان به جریان بیاندازند؟ و سرمایه گذاران خارجی تمایل به سرمایه گذاری در شهر دارند؟

موسوی با ارائه تاریخچه ای از چگونگی توسعه ی شهرها اظهارداشت: از ابتدای قرن بیستم تاکنون شهرهای بسیاری در دنیا توسط سرمایه گذاران خارجی از کشورهای دیگر مانند دوبی توسعه یافتند که بسیاری از ساختمانها، برج ها و زیرساختهای آن توسط شرکتهای بزرگ سرمایه گذاری و چند ملیتی بوجود آمده و مشابه این مساله را در چین، هنگ کنگ و سایر کشورهای شرق آسیا و یا ترکیه شاهد هستیم. بنابراین نقش مشارکت و سرمایه گذاری مردمی در رشد شهرها و کلانشهرها، نقشی بی بدیل است.

وی تاکید کرد: کسی که گمان می کند بدون سرمایه گذاری می توان شهر را توسعه داد، قطعاً به بیراهه رفته است. اگر شهرداری ها، در شهر امکاناتی از قبیل خیابانها و فضای سبز و غیره را فراهم کنند اما خبری از ساختمانهای بزرگ، امکانات سیاحتی، خدماتی، درمانی و تفریحی نباشد این شهر  پیشرفتی نکرده است.

شهردار اهواز به میزان سرمایه گذاری در سایر کلانشهرهای کشور پرداخت و گفت: پس از تهران، مشهد پذیرای بیشترین میزان سرمایه گذاری است تا جاییکه میزان سرمایه گذاری از بودجه ی کل شهرداری مشهد بیشتر است و از کشورهای مختلف در این شهر سرمایه گذاری می کنند و همین امر باعث رونق مشهد شده است و این پیشرفت نه تنها در زیرساختها بلکه در سایر حوزه ها از قبیل حمل و نقل و غیره شده است.

موسوی با انتقاد از برخی اظهار نظرهای نسنجیده در خصوص شرایط استان و اهواز گفت: خوزستان و اهواز استعدادهای زیادی جهت جذب سرمایه گذار دارد، اما گاهی برخی با رفتارها و صحبتهای خود، چهره ی غیرواقعی و نامناسبی از استان ارائه می دهند و سرمایه گذاران را از مشارکت و سرمایه گذاری منصرف می کنند، پس نباید چهره ی نامناسبی از شهر خود ارائه دهند. باید به گونه ای شرایط را جلوه دهیم که سرمایه گذاران به مشارکت ترغیب شوند.


وی با هشدار در خصوص پیامدهای ناشی از عدم تحرک کافی در زمینه ی سرمایه گذاری در شهر گفت: در صورت عدم مشارکت جدی سرمایه گذاران در شهر، با استانی توسعه نیافته که تنها مرکز استخراج نفت و چند کارخانه ی صنعتی است، روبرو هستیم.

شهردار اهواز در ادامه به اقدامات انجام شده در این دوره ی مدیریت شهری در زمینه ی سرمایه گذاری بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: در این دوره تلاشهای گسترده ای در زمینه ی مشارکت با بخش خصوصی صورت گرفت و بسیاری از سرمایه گذاران، انبوه سازان، شرکتهای معتبر، ستاد فرمان امام خمینی(ره)، بانکها و سایر نهادهای مرتبط دعوت و تشویق به کار شدند و پروژه های بزرگی در مرحله ی مطالعه یا قرارداد، قرار دارند که از آن جمله می توان به احداث هتل پنج ستاره در کیانپارس و با مشارکت ستاد فرمان امام خمینی (ره) اشاره کرد.

وی به محدودیتهای موجود جهت جذب سرمایه گذاران اشاره و تصریح کرد: علیرغم تمام  مشکلات کوشیدیم فضای مناسبی را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم آوریم، هرچند ما راضی به اقدامات انجام شده نیستیم و باید تحرک بیشتری در این زمینه داشته باشیم و باید شرایط ویژه ای را برای سرمایه گذاران فراهم نماییم.

سیدخلف موسوی، سرپرست جدید سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری اهواز را مامور تنظیم و ارائه ی بسته ی ویژه تشویقی جهت سرمایه گذاران به شورای شهر نمود و از شورا نیز درخواست کرد که جهت تصویب این بسته ی حمایتی همکاری لازم را داشته باشند.

وی در تشریح این بسته ی حمایتی گفت: باید با استفاده از راهکارههای قانونی، تسهیلات ویژه ای را از قبیل تخفیف، تقسیط در عوارض و پروانه ی ساخت و موارد دیگر را لحاظ نمود تا بخش خصوصی با فراغ بال، به مشارکت در ساخت و توسعه ی شهر بپردازد.

شهردار اهواز مجدداً به ظرفیتهای موجود در اهواز جهت سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: حداقل 30تا 40 درصد ظرفیت خالی در حوزه ی خدمات  جهت سرمایه گذاری در شهر وجود دارد مثلا در زمینه احداث بازارهای متمرکز(هایپرها) پتانسیل مناسبی در شهر وجود دارد که سبب افزایش اشتغالزایی نیز می شود یا در حوزه گردشگری استعدادهای نهفته ی مناسبی موجود است.


سید خلف موسوی در ادامه ضمن تشکر از خدمات عباس دغاغله معاون پیشین مشارکتهای اقتصادی شهرداری وی را مدیری توانمند، قانونگرا و  با سابقه ی بالا توصیف کرد و گفت: از خدمات وی در حوزه های مدیریتی استفاده خواهیم کرد و امروز قصد دارم تا فرید ممبینی را که از نیروهای متخصص و متعهد است به عنوان سرپرست سازمان جدیدالتاسیس سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری اهواز معرفی کنم. با تبدیل معاونت به سازمان، اختیارات سازمان گسترش می یابد و امیدوارم با بهره گیری از پتانسیل ها و فرصتها و همچنین با تعامل صحیح با سرمایه گذاران و سایر نهادهای مرتبط، جهت توسعه ی مشارکت بخش خصوصی در راستای پیشرفت اهواز استفاده ی بهینه صورت گیرد.

وی در پایان گفت: مطالبی که گفته شد نه تنها شعار نیست بلکه شدنی است و اگر خواستار پیشرفت شهرمان هستیم باید همه ارگانها، شهرداری را در امر خطیر جذب سرمایه گذار یاری نمایند.

در ادامه ناصری نایب رییس شورای اسلامی شهر اهواز نیز ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت رقیه(س) و همچنین شهادت دومین شهید مدافع حرم شهرداری اهواز حاج محمد کیهانی ضمن تشکر از زحمات معاون سابق مشارکتهای اقتصادی، انتصاب سرپرست جدید سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری اهواز را تبریک گفت و ضمن اعلام آمادگی شورای شهر جهت همکاری در زمینه ی جذب سرمایه گذاران، بر لزوم ارائه آموزشهای لازم به پرسنل سازمان جهت جذب سرمایه گذار تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد: با تبدیل معاونت مشارکتها به سازمان سرمایه گذاری، مشکلات و محدودیتهای قانونی رفع شده و امکان پیشرفت هر چه بیشتر در این زمینه فراهم آید.

در این جلسه همچنین دغاغله، معاون اسبق مشارکتهای اقتصادی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد خود، از شهردار اهواز و کلیه ی همکاران تقدیر و برای سرپرست جدید سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری اهواز آرزوی موفقیت کرد.

در پایان جلسه، ممبینی سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری اهواز نیز در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از اعتماد شهردار اهواز و نیز تقدیر از زحمات معاون اسبق مشارکتهای اقتصادی، ابراز امیدواری کرد با همکاری همه ی ارگانهای شهرداری، تحول بزرگی در زمینه ی سرمایه گذاری در شهر اهواز پدید آید.
برچسب ها: شهرداری ، اهواز ، موسوی ،
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار