اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
در هیات شمشیربازی خوزستان چه می گذرد؟
برای خود من هم این موضوع جالب و عجیب بود و زمانی که وارد مسابقات شدیم، استرس کُشنده‌ای داشتم. ..
تیم شمشیربازی بانوان خوزستان در مسابقات قهرمانی کشور در دو بخش انفرادی و تیمی با شرایطی عجیب و بازیکنانی که کمتر از دو ماه در این رشته سابقه داشتند، شرکت کرد و در انتها نیز به رتبه‌های نازلی دست پیدا کرد.
 
پیکارهای قهرمانی شمشیربازی بانوان کشور در رشته اپه از سیزدهم آبان‎ماه در سالن شهید افراسیابی تهران آغاز شد و چهاردهم آبان‎ماه پس از انجام 171 بازی به پایان رسید. اما نکته تامل‎برانگیز در خصوص ورزشکاران خوزستانی این مسابقات،‌ حضور تیم استان با چهار شمشیربازی بود که هر یک دو ماه از ورودشان به این رشته ورزشی می‎گذشت و موضوع جالب‌تر از آن این که مسوولیت فنی تیم نیز به یکی از همین چهار نفر سپرده شده بود!
 
منیژه موسی‎خانیان، مولود موسی‌خانیان، نیلوفر داستان و زهرا رنگزن، چهار شمشیربازی بودند که در قالب تیم استان خوزستان پا به رقابت‌ها گذاشته بودند و مسوولیت سرمربی‎گری تیم نیز به نیلوفر داستان سپرده شده بود. در نهایت نیز در بین 51 شمشیرباز شرکت‎کننده در پیکارها، منیژه موسی‎خانیان رتبه چهل‎وهفتم، نیلوفر داستان رتبه چهل‎وهشتم، زهرا رنگزن رتبه پنجاهم و مولود موسی‎خانیان در رده پنجاه‎ویکم قرار گرفتند. ضمن این که در بخش تیمی نیز خوزستان در بین 14 تیم، سیزدهم شد.
 
اما سوالی که در این بین وجود دارد این است که چرا یک تیم ورزشی در بالاترین سطح از مسابقات کشوری باید با چنین نفرات بی‎تجربه‌ای حاضر شود آن هم در شرایطی که هیچ‎گونه مسابقه انتخابی در استان جهت گزینش این افراد برگزار نشده است.
 
فرض را بر آن می‌گیریم که این نفرات جهت کسب تجربه برای آینده به این مسابقات اعزام شده بودند ولی فاجعه آن جایی است که مسوولیت فنی تیم به یکی از این نفرات داده می‎شود و از سوی هیات خوزستان فیلم‌های آموزشی در اختیار این ورزشکار می‎گذارند و به او می‎گویند تا از روی این فیلم‌ها تیم را رهبری کند.
 
نیلوفر داستان، سرمربی ـ بازیکن تیم خوزستان در این پیکارها در گفت‎وگو با ایسنا منطقه خوزستان در خصوص شرایط حاکم بر این تیم در مسابقات قهرمانی کشور، اظهار کرد:‌ هیچ امکاناتی برای ما جهت حضور در این مسابقات فراهم نشده بود و ما نیز همه تازه‌کار بودیم. همه ما دو ماه است که وارد رشته شمشیربازی شده‎ایم و همه ما نیز فلوره، کار می‎کردیم و برای این مسابقات تنها 10 جلسه با اسلحه اپه کار کردیم.
 
وی ادامه داد:‌ در این مسابقات با وضعیتی که داشتیم با شمشیربازانی رقابت کردیم که همگی سال‌ها تجربه بازی و حضور در مسابقات کشوری را داشتند ولی ما کلا دو ماه بود که شمشیربازی را شروع کرده بودیم. خود من با مهسا پوررحمت مسابقه دادم و پس از مسابقات در خصوص او در اینترنت جستجو کردم و فهمیدم شمشیرباز معروفی است و عضو تیم‌ملی نیز هست و تازه فهمیدم رقابت با او چه افتخار بزرگی است!
 
داستان در پاسخ به این سوال که با این شرایط چرا مربی‎گری تیم به وی سپرده شد و آیا چنین چیزی برای استان‎های دیگر نیز رخ می‎دهد که مسوولیت فنی تیم به فردی با دو ماه سابقه بازیکنی داده شود؟ گفت: ‌برای خود من هم این موضوع جالب و عجیب بود و زمانی که وارد مسابقات شدیم، استرس کُشنده‌ای داشتم. مقصر  این موضوع رییس هیات است که حاضر نیست خرج کند و مربی بالای سر تیم بیاورد. این موضوع برای استان‎های دیگر به هیچ وجه اتفاق نمی‎افتد.
 
وی ادامه داد: کل تیم ما در این مسابقات یک ماسک سالم داشت و امکانات زیر صفر بود. تمام بازیکنان ما پس از این مسابقات روحیه خود را باختند و می‎گفتند با این بازی‌هایی که کردیم، آبروی‌مان رفت. با وجود این، ‌معتقدم با چنین وضعیت و امکاناتی که ما به مسابقات اعزام شدیم، خیلی خوب بازی کردیم.
 
وی افزود: ما در این مسابقات چهار نفر بودم ولی سه شمشیر داشتیم و شرایط بسیار بدی بود. خوزستان انگار نمی‎خواهد برای این رشته خرج کند و من بسیار از این موضوع ناراحتم. ما تازه وقتی وارد مسابقات شدیم، فهمیدیم مسابقات چه سطح بالایی دارد و حساب کار دست‌مان آمد.
 
سرمربی ـ ‌بازیکن تیم شمشیربازی خوزستان در مسابقات قهرمانی کشور در خصوص ویدیوهای آموزشی که از سوی هیات استان در اختیار او قرار داده شده بود تا از روی آن ویدیوها، بازیکنان را هدایت کند نیز گفت:‌ فیلم‎های زیادی در اختیار ما قرار دادند و ما نیز هیچ مربی نداشتیم. من تازه کار بودم و تنها راهکار این بود که از روی این ویدیوهای آموزشی نکاتی را فرا گیرم. خود من هر سوالی داشتم مرتب از آقای قارونی (دبیر هیات) که پیشکسوت این رشته است، می‌پرسیدم. اصل قضیه مشکل دارد که برای ما مربی نمی‎گیرند و کار به اینجا کشیده می‎شود.
 
وی عنوان کرد:‌ در میانه مسابقات بودیم که ما از شرایط گله کردیم و با هیات تماس گرفتیم و تازه به ما می‎گویند "باشد، فکری به حالتان می‌کنیم!"
 
داستان تصریح کرد: ‌اگرچه ما برای کسب تجربه رفته بودیم و واقعا هم تجربه بدی نبود ولی وقتی با چنین وضعیتی وارد مسابقات می‎شویم و بین 51 نفر، آخر می‎شوی، حس بدی به انسان دست می‎دهد و واقعا افسرده و سرخورده می‎شویم. ممکن است به خاطر این صحبت‌ها با من نیز برخورد شود ولی این واقعیت‎ها باید گفته شود تا کسی به فکر بیافتد. نمی‎توان با حرف همه چیز را خوب جلوه داد. در این مسابقات کم‎تجربه‌ترین ورزشکار حاضر، دو سال سابقه ورزشی داشت ولی ما در 10 روز تلاش کردیم تا تیم را آماده کنیم.
 
به گزارش ایسنا، سید لطیف قارونی، دبیر هیات شمشیربازی خوزستان نیز اظهار کرد: هدف ما از حضور در این رقابت‎ها آمادگی جهت حضور در مسابقات جایزه بزرگ و همچنین بازی دوستانه با عراق بود.
 
وی ادامه داد: قبول دارم بازیکنان ما بی‎تجربه بودند ولی ما واقعا امکانات هم نداشتیم. خانم رنگزن به خاطر خرابی ماسکش، 20 امتیاز منفی گرفت. باوجود این، مطمئنم این شمشیربازان با کسب تجربه در سال آینده به سطح فنی بسیار خوبی خواهند رسید. در این مسابقات قرار بود به جای دو تن از شمشیربازان، دو ورزشکار باتجربه‎مان شرکت کنند که یکی از آن‎ها به دلیل این‎که فوتبالیست نیز هست، نتوانست در مسابقات شرکت کند و دیگری هم در لحظه آخر انصراف داد و به ناچار دو شمشیرباز دیگر و بی‎تجربه را جایگزین کردیم.
 
دبیر هیات شمشیربازی خوزستان درخصوص سپردن مربی‎گری تیم بانوان به نیلوفر داستان نیز خاطرنشان‌کرد: ما مجبور به این کار بودیم و چاره‎ای نداشتیم، چرا که مربی بانوان در استان نداریم. اگر هم بخواهیم از خارج از استان مربی بیاوریم، باید ماهی سه میلیون تومان هزینه بابت او بدهیم که از توان مالی هیات خارج است. بنابراین مجبور شدیم نوارهای آموزشی‎ای را در اختیار خانم داستان قرار بدهیم تا بتواند تیم را رهبری کند.
 
وی بیان کرد: با تمام این‎ها صحبت‎هایی را با خانم اسحاقی (مدرس بین‎المللی) از اصفهان انجام دادیم و  قرار بر این شده و قبول کرده است که بیاید مدتی تیم خوزستان را تمرین دهد. ضمن این‎که برای همین بازیکنان بی‎تجربه نیز یک سری کلاس‎های مربی‎گری در خرمشهر برای اواخر آذرماه تدارک دیده‎ایم که امیدواریم عملی شوند و شاهد پیشرفت بانوان در آینده باشیم.
 
به گزارش ایسنا، قطعا حضور یک تیم شمشیربازی با چنین شرایطی در بالاترین سطح مسابقات کشوری، زیبنده استانی که بالغ بر 60 سال در این رشته ورزشی سابقه دارد، نیست. قطعا شمشیربازی خوزستان نیاز به حمایتی فراتر از این‎ها دارد تا بتواند در کشور آبروداری کند. شاید برگزاری یک شورای سیاست‎گذاری با شرکت پیشکسوتان شمشیربازی و روسای هیات​های شهرستان​ها بتواند به همراه تزریق کمی پول، راهکاری مفید جهت تحول در این رشته باشد تا شمشیربازی استان به جایی که لیاقتش را دارد، برسد. این استان پتانسیل بالایی در شمشیربازی دارد و نباید از 60 سال سابقه این رشته در استان به راحتی گذشت و فراموش کرد که اولین پیست شمشیربازی کشور در خوزستان بوده است.

برچسب ها: شمشیرباز ، خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار