شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
مهدی شیخ انصاری 
کارشناس ارشد علوم سیاسی 

این روزها مردم و عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و مسئولان در تکاپوی برگزاری مراسم بزرگ اربعین حسینی هستند. هر کسی که با توان و فعالیتی که دارد  برای برگزاری این حماسه بزرگ اسلامی از خود مایه می گذارد تا مراسم بزرگ اربعین حسینی  با شکوه برپا شود.

مراسم اربعین حسینی که به یاد چهلمین روز شهادت حضرت سیدالشهدا و یاران باوفایش و مظلومیت اهل بیت (ع) برپا می شود در روایات از معصومین (ع) جایگاهی خاص و مهم دارد و در این روز زیارت حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) و خواندن زیارت اربعین که از توسط حضرت امام صادق (ع) روایت شده است مورد تاکید قرار گرفته است.

جابر ابن عبدالله انصاری اولین زائر حضرت سیدالشهدا (ع) می باشد که در دوران اختناق و سیاهی حکومت یزید ابن معاویه و دولت بنی امیه به زیارت مزار نورانی حضرت سیدالشهدا (ع) از مدینه به کربلا حرکت کرد و در روز اربعین به کنار مزار نورانی حضرت امام حسین (ع) رسید و این مضجع شریف را زیارت کرد.

سنت پیاده روی اربعین و زیارت حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) یک سنتی دیرینه و با قدمتی تاریخی است که عاشقان حسینی در اربعین با پای پیاده از نجف به کربلا به زیارت حرم نورانی حضرت سیدالشهدا می شتابند و عرض ادب و سلام و عزاداری می کنند.

پس از فروپاشی رژیم بعث عراق و باز شدن مسیر کربلا به روی عاشقان حسینی سنت پیاده روی اربعین با استقبال روزافزون مردم کشورمان و سایر کشورها روبرو شده است و در سالهای اخیر با تمهیداتی که مسئولان و عاشقان حسینی در نظر گرفته اند شاهدیم که میلیونها نفر از سراسر ایران و دنیا به زیارت حرم نورانی امام حسین (ع) می شتابند.

اما با نگاهی به این حرکت بزرگ در می یابیم که مهمترین پیام حرکت پیاده روی اربعین عشق و محبتی است که حضرت امام حسین (ع) در دلها افکنده است و نوری است که هرگز در دل مومنان خاموش نمی شود و موجب شده است پیر و جوان ، کودک و نوجوان با هر وضعیت جسمی ، سالم باشد یا بیمار در حرکت پیاده روی اربعین شرکت کنند.

نگاه دومی که از حرکت بزرگ اربعین می توان برداشت کرد این است که تمامی مسلمانان چه شیعه و چه غیر شیعه در این مراسم مهم شرکت می کنند و برای برپایی سنت زیارت اربعین تلاش و کوشش می کنند و دیگر ادیان الهی نیز در این حرکت الهی مشارکت دارند و این خود موجب وحدت و یکپارچگی می شود و سبب اتحاد مسلمانان و سایر ادیان الهی در مقابل توطئه های خصمانه بدخواهان و دشمنان خواهد بود.

نگاه سومی که از مراسم اربعین می توان داشت این است  وجود امنیت در مرزهای کشورمان و  اقتدار بزرگ ایران اسلامی است و این نیست جز فداکاری و ایثارگری رزمندگان و مجاهدان به ویژه شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم .این اقتدار  موجب شده است امنیت حتی تا آن سوی مرزها ایجاد شود تا زائران اربعین حسینی با آسایش به زیارت رفته و با سلامتی به میهمن اسلامی بازگردند.

حضور میلیونی و گسترده عاشقان حسینی در اربعین  حسینی که حرم حضرت سیداشهدا (ع) را مانند نگینی در بر می گیرند خود نشان دهنده ی عظمت اسلام و تشیع در جهان است که نشان می دهد که عاشقان  حسینی علیرغم توطئه ها و تهدیدات دشمنان آماده جانفشانی و دفاع از اعتقادات بزرگ خود و تاسی کردن از فرهنگ عاشورا هستند و این فرهنگ والاست که موجب پیروزی مجاهدان در ایران ، لبنان ، عراق ،سوریه و یمن شده است 

در اجرا و فراهم کردن امکانات لازم برای برگزاری این حرکت بزرگ الهی ، اسلامی و مردمی توجهاتی که برای ایجاد زیر ساخت ها ، راهها و اماکن اقامتی و دیگر امکانات  ملزوم می شود نه تنها موجب آسایش حرکت زوار می شود بلکه سبب توسعه و رفع محرومیت های مناطق مرزی خواهد شد و رونق و شکوفایی این مناطق مهم و استراتژیک خواهد بود.

امید است این حرکت بزرگ اسلامی و مردمی که نشان از ارادت و علاقه به ساخت مقدس حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) می باشد  مورد قبول احدیت و وجود نازنین حضرت سیدالشهدا (ع) و حضرت مهدی موعود (عج) قرار گیرد.


برچسب ها: مهدی شیخ انصاری
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار