اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۸۰۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
غفلت میراث فرهنگی خوزستان/ زیباترین قلعه تاریخی عصر صفوی در حال تخریب است/ ساخت وسازهای غیر قانونی دروسط این قلعه بنوار لالی / میراث فرهنگی از ادامه ساخت و ساز منازل مسکونی جلوگیری کند
قلعه تاریخی بنوار لالی که در فهرست آثار میراث فرهنگی به ثبت رسیده متاسفانه به دلیل ساخت و سازهای غیر قانونی درحال نابودی می باشد
شوشان/ هوشنگ فرجی : یک گروه بیست نفره متشکل از تاریخ شناسان و دانشجویان دیرینه شناسی استان اصفهان تحت نام کارگروه پژوهشکده قوم بختیاری به منظو ربررسی اسناد موجود بخشی از تاریخ و هویت این قوم با حضور در قلعه حکومتی بنوار بختیاری که مربوط به دوره صفویه می باشد شناسایی گردید.



دکتر عیسی شجاعی برجویی مدیر کارگروه این پژوهشکده با اعلام این موضوع که شناسایی تاریخ بختیاری وصیانت از آثاری که در برگیرنده هویت تاریخی و فرهنگی بخشی از وظایف این پژوهشکده می باشد گفت: قلعه حکومتی بنوار هفت و چهار که در فهرست آثار میراث فرهنگی به ثبت رسیده متاسفانه به دلیل ساخت و سازهای غیر قانونی در وسط این قلعه، درحال نابودی می باشد که نیاز است سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان توجه بیشتری در جهت حفظ و حراست و جلوگیری از ادامه ساخت و ساز منازل مسکونی به عمل آورد.

امین بابادی عکاشه کارشناس باستان شناسی نیز با اعلام این مطلب که این اثر در ۳۰ کیلومتری غرب شهرستان لالی قرار دارد و در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ به شماره ثبت ۹۹۶۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است گفت: کاربری این بنا صرف نظر از بانیان و سازندگان آن با توجه به شکل ظاهری،اداری تشریفاتی است.

نوع طاقچه ها و اتاق های تو در تو و همچنین تعدد درب های اطراف نشان دهنده این است که این مکان یک مرکز اداری بوده جهت نامه نگاری بین خوانین با هم و همچنین با حکومت مرکزی.

وجود یک سالن نسبتا وسیع به طول و عرض تقریبی ۲۵ در ۷ تداعی کننده یک مکان تشریفاتی جهت پذیرایی از میهمانان دولتی و افراد مهم است.



غالب مصالح به کار رفته در بنا سنگ و ساروج و به مقدار کمی هم آجر وجود دارد. سقف و طاق از آجرهایی تشکیل شده که تداعی کننده نوع معماری ساسانیان است. همچنین تالار پذیرایی مشابه آپاداناهای هخامنشی در شوش و پاسارگاد می باشد.

فضاهایی تحت عنوان اجاق با کاربری گرم کننده درون بنا که آثار آن ها در دل دیوار دیده می شود نیز جلب توجه می کند. وجود دیوار دفاعی و برجک هایی با فاصله نامنظم در اظلاع بنا به نظریه نظامی بودن و حالت تدافعی این مکان قوت می بخشد.

با دیدی وسیع تر در اطراف محوطه مذکور شاهد بناها و خانه های مسکونی سنگی هستیم که مفهوم شهر نیز می تواند بر اینجا سایه افکند. وجود سنگ چین هایی که سنگر را نشان می دهند نیز در نقاط مرتفع اطراف قلعه جلب توجه می کند.




برچسب ها: بنوار ، قلعه ، لالی
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۸
comment
comment
امین بابادی عکاشه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
comment
0
0
comment عرض سلام و خسته نباشی خدمت شما استاد فرجی عزیز
و تشکر از تمام استادان گرامی کارگروه تحقیقاتی
آرزوی سلامتی و موفقیت دارم
comment
شوشان خوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
comment
0
0
comment جهت اطلاع مدیرکل فرهیخته میراث فرهنگی خوزستان!!

این چندمین اثر در حال تخریب است؟؟
comment
میراث بان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
comment
0
0
comment شوشان عزیز هفته ای نیست که تخریب اثار باستانی استان خوزستان تیتر روزنامه ها نباشد اگر واقعا برایتان مهم است چرا مصاحبه ای با استاندار ترتیب نمیدهید واز او سوال شود که چرا این همه بابت این حوزه هزینه میدهد ولی حاضر به تغییرات کلی در این حوزه نیست خوزستان تا کی باید تاوان مسائل سیاسی و حمایت های حزبی را بدهد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
comment
0
0
comment شوشان که همواره بر تعهد و سلامت رسانه ای زبانزد بوده وهست لطفآ موضوع تخریب آثار تاریخی و پاسخگو نبودن مدیران میراث فرهنگی را ازطریق استاندار خوزستان پیگیری نماید.



دوستدار میراث خوزستان
comment
بخت یار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
comment
0
0
comment وقتی بی ثباتی در اداره کلی بیداد کند و هر روز تودیع و معارفه باشد و [...]بازی و [...]گرایی بیداد کند نخبگان و کارشناسان به کنار رانده شوند و اداره بدست نیروهای خدمات قراردادی اداره شود بایستی اثار باستانی هم تخریب شوند فعلا که مشاوره اشتباه این حوزه را به نابودی کشانده است فعلا هزینه های جاری ارجح بر اعتبارات عمرانیست و کلیه پروژه ها خوابیده است
comment
کول فرح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
comment
0
0
comment قابل توجه نمایندگان استان که هیچ توجهی به میراث فرهنگی استان ندارند امیدوارم با رایزنی با مسولان کشوری بتوانند تغییری در این حوزه پدید اورند و همچنین قابل توجه کسانی که از وضعیت موجود حمایت میکنند و با اینکار باعث میشوند که سرمایه های معنوی استان که همان اثار باستانی هستند از بین بروند و باید جوابگوی ایندگان باشند
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
comment
0
0
comment بنظر میرسد که میراث فرهنگی خوزستان قدرت و توان پاسخگویی را ندارد. ماه ها هم هست که روابط عمومی منفعلی داره و ۳ بار در دو ماه روابط عمومی را تغییر داده است.
comment
عیسی شجاعی برجوئی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
comment
0
0
comment با سلام استاد فرجی زحمت کشیدید شما در واقع یکی از برجسته ترین افرادی هستید که با انتشار اخبار صحیح و به موقع عملا از داشته های تاریخی بختیاری صیانت میکنید سپاس از تلاشهایتان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار