دشت «شیمبار» در سال ۱۳۷۹به اداره محیطزیست سپرده شد تا از طبیعت بکر آن محافظت شود. اما احتمال صدور مجوز ساخت جاده در تنگه «سنان» که قسمتی از این منطقه تحت حفاظت است، آن هم توسط اداره کل محیطزیست خوزستان، حال و روز این منطقه را دچار تنش کرده
سمیه تیاری اندیکاـ خبرنگار همشهری
دشت «شیمبار» در سال ۱۳۷۹به اداره محیطزیست سپرده شد تا از طبیعت بکر آن محافظت شود. اما احتمال صدور مجوز ساخت جاده در تنگه «سنان» که قسمتی از این منطقه تحت حفاظت است، آن هم توسط اداره کل محیطزیست خوزستان، حال و روز این منطقه را دچار تنش کرده است…
دشت «شیمبار» در سال ۱۳۷۹به اداره محیطزیست سپرده شد تا از طبیعت بکر آن محافظت شود. اما احتمال صدور مجوز ساخت جاده در تنگه «سنان» که قسمتی از این منطقه تحت حفاظت است، آن هم توسط اداره کل محیطزیست خوزستان، حال و روز این منطقه را دچار تنش کرده است.
فعالان محیطزیست و اداره کل حفاظت محیطزیست خوزستان که به طور معمول باید در کنار هم مقابل تخریب طبیعت بایستند، به نظر میآید در ایستگاه شیمبار راهشان از هم جدا شده است. چراغ سبزی که این اداره به دست خوردگی در شیمبار داده است، گویای این موضوع است.
بزرگترین تاکستان طبیعی ایران
شیمبار یا شیرینبهار، جلگهای گرمسیری در شمال خوزستان و تقریباً نزدیک به نقطه صفر مرزی بین استان خوزستان و چهارمحالوبختیاری است.
شیمبار که منطقه ای حفاظت شده و شامل دشت و تالاب است ۵۴ هزار هکتار مساحت دارد. طبیعت تنگه سنان نیز که پوشیده است از درختان سرسبز بلوط و گونههای جانوری ویژه این منطقه از جمله پلنگ، خرس قهوهای، بز کوهی و کبک، سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را برای دیدن این منطقه راهی شهرستان اندیکا میکند.
شیمبار را کوههایی در آغوش گرفتهاند که در ادامه رشته کوههای زاگرس هستند. اما خبر جاده سازی در این منطقه میتواند خواب آرام شیمبار را آشفته کند.
مسئولان، حفظ شیمبار را سرسری نگیرند
یکی از دوستداران طبیعت به همشهری میگوید: شیمبار، یکی از مناطق چهارگانه تحت حفاظت اداره محیطزیست است که انتظار داریم از آن به خوبی نگهداری شود. ما هم به عنوان دوستداران طبیعت حاضر به هرگونه همکاری برای مراقبت از این منطقه هستیم.
«رضا شهباززاده» زیباییهای این منطقه را تحسینبرانگیز میخواند و میگوید: غیرممکن است کسی به اینجا بیاید و با خاطره خوش نرود. من که هر بار به دیدن تالاب شیمبار و تنگه سنان میروم، جان میگیرم و از این که استان ما چنین منطقه بکری دارد، سرشار از انرژی مثبت می شوم.
وی میگوید: این همه بر حفاظت از محیطزیست تأکید میشود و قوانین مختلفی هم برای آن وجود دارد، اما نمیدانم چرا موقع عمل که میرسد، حفاظت از طبیعت به راحتی به حاشیه میرود و مسئولان آن را سرسری میگیرند.
khznn18722
مجوز ساخت جاده
رئیس پاسگاه محیطبانی شهرستان اندیکا با تأکید بر لزوم حفاظت از محیطزیست منطقه شیمبار به همشهری میگوید: در تنگه سنان که جزوی از منطقه حفاظت شده شیمبار است، از چند سال پیش تصمیم به ساخت جاده گرفته شد.
«وحید شالویی» میافزاید: نخستین بازرسی از این منطقه بکر توسط ما انجام شد که صدور مجوز مورد تایید قرار نگرفت و برای همین پرونده به تهران رفت.
شالویی میگوید: سال گذشته کارشناس از تهران آمد و در نهایت مجوزی صادر شد که اختیار را به اداره کل محیطزیست خوزستان تفویض کرد.
وی اضافه میکند: محیطزیست خوزستان به تازگی مجوز ساخت جاده در منطقه حفاظت شده شیمبار را داده است. اگرچه پیش از این در برابر این موضوع ایستادگی میکرد و حاضر به دادن مجوز نبود.
ساخت جاده برای عشایر منطقه
رئیس پاسگاه محیطبانی اندیکا با اشاره به این که ساکنان منطقه شیمبار همگی عشایر هستند و روستایی وجود ندارد، میگوید: نه برق هست، نه گاز و نه هیچ نوع خدمات دیگر که باعث شود مردم برای ماندن در اینجا تشویق شوند. البته اهالی نیازهایی دارند که باید برآورده شود، اما باید راه حل دیگری برای رفع نیازها پیدا میشد؛ مثلا اهالی جابهجا میشدند. نه اینکه رأی به جادهسازی داده شود.
شالویی اضافه میکند: به این بهانه که زمستان بارندگی اتفاق میافتد و مقداری از مسیر زیر آب فرو میرود، جادهسازی قابل توجیه نیست.
وی به ساخت و ساز غیرمجاز در این منطقه اشاره میکند و میگوید: متخلفان از همین عشایر هستند که نسبت به زمینهای منطقه ادعای مالکیت پیدا کردهاند.
رئیس پاسگاه محیطبانی اندیکا میافزاید: در این منطقه چرای دامهای عشایر هم بدون پروانه انجام میشود که به طبیعت منطقه آسیب میزند.
هنوز مجوز نداده ایم
اما معاون محیطزیست طبیعی اداره کل حفاظت محیطزیست خوزستان با رد صدور مجوز ساخت جاده در منطقه شیمبار به همشهری میگوید: هنوز مجوزی صادر نشده است، اما سازمان محیطزیست کشور در این مورد تصمیم گیری را به اداره کل حفاظت محیطزیست خوزستان سپرده و به آن تفویض اختیار کرده است تا این اداره بررسی کند آیا قطع درختان آسیبی به محیطزیست وارد میکند یا نه.
«سید عادل مولا» میافزاید: تا زمانی که مجوز صادر نشده باشد، کار اجرایی آغاز نخواهد شد. بر همین اساس اداره امور عشایر باید طرح و نقشه را به ما بدهد تا بازدید لازم را انجام دهیم. اگر از طرف ما تائید شد، بعد مجوز اجرایی ارائه میکنیم.
مولا با اشاره به اینکه هنوز بررسیها کامل نشده است، تأکید میکند: تاکنون بازدید و دیدار از منطقه برای این موضوع نداشته ایم.
معاون محیطزیست طبیعی اداره کل حفاظت محیطزیست خوزستان میگوید: جاده سازی، یکی از الزامات است که باید برای عشایر انجام شود، اما اگر قرار باشد این پروژه باعث تخریب محیطزیست شود، ما چنین اجازهای نمیدهیم.
در حال بررسی
مولا ادامه میدهد: جاده سازی صددرصد به محیطزیست آسیب میزند، اما بازدیدهای کارشناسان ما نشان میدهد که این جاده در زمستان آب میگیرد و رفت و آمد عشایر را دشوار میکند. همین سبب شد که امور عشایر در خدمات رسانی به عشایر پیشنهاد ساخت این جاده را بدهد. ما هم فعلا در حال بررسی این پیشنهاد هستیم.