شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
 دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های مذهبی گفت: با تشکیل فراکسیون اقوام در مجلس شورای اسلامی موافق نیستم.

حجت الاسلام علی یونسی در نشست با فعالان سیاسی اجتماعی عرب در سالن شهید رجایی استانداری در پاسخ به پرسش یکی از حاضران اظهار کرد: مخالف تشکیل فراکسیون اقوام در مجلس هستم.

یونسی تصریح کرد: عده ای از ابتدا به دنبال این بودند که هدف دولت از توجه به اقوام را تبلیغاتی و انتخاباتی جلوه داده و دولت را تخریب کنند.

وی همچنین در خصوص تبعیض در استخدام ها در خوزستان گفت: درباره انتصاب ها به اندازه کافی اطلاع رسانی شده و آمارها و جزئیات آن را به طور کامل گردآوری کرده ام و دلیل آنها را نیز می دانیم.

یونسی تصریح کرد: این تبعیض به دلیل مسائل درون استانی است و ناشی از سیاست جمهوری اسلامی و سیاست های کلان نبوده زیرا قانون استخدامی برای همه استان ها یکسان است اما وقتی در خوزستان اجرا می شود با تبعیض همراه است و برخی قومیت ها فقط وابستگان و فامیل خود را به کار می گمارند.

وی با بیان اینکه تبعیض با احساس تبعیض متفاوت است افزود: احساس تبعیض بسیار خطرناک است که نمونه آن داستان برادران یوسف پیامبر (ع) و نتیجه تلخ آن است.

وی در پاسخ به انتقادهایی که نسبت به نگاه امنیتی به عرب های خوزستان مطرح شد، تصریح کرد: نگاه امنیتی نسبت به هیچ قومیتی نباید وجود داشته باشد و نگاه امنیتی باید نسبت به ضد انقلاب باشد نه به ساکنان این استان.

وی با تاکید بر اینکه در خوزستان باید تبعیض مثبت نسبت به عرب ها بوجود بیاید تا مسائل گذشته جبران شود افزود: درباره فرصت های شغلی که در گذشته به دیگر اقوام واگذار شده نمی توانیم کاری انجام دهیم اما برای فرصت های جدید اشتغال، دولت باید سهم عرب ها را در نظر بگیرد و این مساله با پیگیری جدی فعالان این قوم محقق می شود.

وی با اشاره به نشستی که در سفر اول رئیس جمهوری به خوزستان به دعوت شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و با حضور علوی وزیر اطلاعات و جمعی از فعالان سیاسی اجتماعی عرب تشکیل شد گفت: مطالباتی که در این نشست مطرح شد به ویژه در زمینه تبعیض در انتصابات، مستندسازی و به شورای امنیت ملی ارائه شد که در شرف تصویب است و بعد از ابلاغ، مقامات خوزستانی مکلف به اعمال آن هستند.

 *محرومیت؛ مشکل عمومی خوزستان

دستیار ویژه رئیس جمهوری مشکلات خوزستان را شامل 2 بخش دانست و گفت: بخشی از این مشکلات از جمله محرومیت، بدی آب و هوا و توسعه نیافتگی مربوط به همه مردم این استان است و به قوم خاصی ربط ندارد و همه را رنج می دهد.

وی اضافه کرد: محرومیت مشکل عمومی خوزستان است و نباید آن را به عرب و عجم مرتبط کرد که برای حل آن یک عزم ملی و زمان طولانی نیاز است.

یونسی تنها راه حل محرومیت این استان را تامین امنیت منطقه برای جلب سرمایه های بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی دولت از تمکن کافی برای سرمایه گذاری کلان برخوردار نیست به طوری که اکنون حقوق کارمندان خود را نیز به سختی می پردازد بنابراین باید بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این استان وارد شود به طور مثال عرب های ایرانی تبار ساکن کشورهای حوزه خلیج فارس بیایند و در خوزستان سرمایه گذاری کنند.

وی اضافه کرد: با وجودی که امنیت در ایران از کشورهای اطراف بیشتر است اما هنوز احساس ناامنی در این کشور وجود دارد.

یونسی با بیان اینکه برای محو کردن چهره خشن فقر و بیکاری، زمان طولانی و سرمایه گذاری کلان لازم است تاکید کرد: دولت در حال تلاش برای رفع محرومیت در کشور از جمله در خوزستان است و در این راه نماینده های مجلس هم باید تلاش کنند تا سهم خوزستان از منابع ملی و بودجه کشور افزایش پیدا کند.

 *دعوت به آرامش و صبوری

یونسی با اظهار گله مندی از نحوه انتقاد برخی از حاضران گفت: متاسفانه آستانه تحمل برخی از حاضران بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه تصویب قانون برای اقوام و اقدام علیه تبعیض قومیتی با پیگیری های من صورت گرفته است افزود: وظیفه خود می دانم که از حقوق اقوام دفاع کنم و فعالان سیاسی اجتماعی عرب باید اقدام دولت را به جای تخریب حمایت کنند.

یونسی اضافه کرد: حتی در زمان دولت قبل که به نوعی در تبعید بودیم، باز هم از حقوق اقوام دفاع کردم و از محسن رضایی و شمخانی خواستم که سمت استانداری در دولت احمدی نژاد را بپذیرند تا بخشی از مشکلات اقوام حل شود.

وی با بیان اینکه دلیل عصبانیت فعالان سیاسی عرب را درک می کنم اظهار کرد: من با مشکلات شما آشنا هستم و همدردی می کنم و دلیل دعوت از فعالان برای این نشست این است که می خواهم یاور شما باشم و برای حل مشکلات از شما کمک می خواهیم.

یونسی اظهار کرد: فضای ملتهب این جلسه و دردهایی که بیان شد را به فال نیک می گیرم؛ ما از شما حمایت و درایت و صبوری می خواهیم و شما را به حفظ آرامش دعوت می کنیم زیرا بدون آرامش ممکن است تا آنچه را داریم از دست بدهیم.

وی در پاسخ به مطالبه روحانی بزرگ صابئین مندایی گفت: در سال های گذشته متوجه مشکلات شما شده و برای رفع آنها تلاش کردم و قرار بود این مشکلات حل شود.

یونسی افزود: رسیدگی به مطالبات مورد نظر مندایی ها بسیار آسان و با هماهنگی با شهرداری قابل انجام است.

 *وقتی وجدان عمومی آسیب می بیند

حجت الاسلام عبدالزهرا فیاضی از فعالان سیاسی و مدرس حوزه در این نشست گفت: نمی خواهیم که اقوام در مقابل یکدیگر قرار گیرند و هدف این است که اقوام همراه باشند و سهم مساوی در جامعه داشته باشند.

وی یکی از راه های ایجاد آرامش در جامعه را رفع تبعیض و بی عدالتی دانست و افزود: بهترین راه، تقویت نظام عدالت محوری است.

یعقوب شلیش پور یکی دیگر از فعالان سیاسی اجتماعی نیز در این نشست گفت: از تبعات محرومیت و رفتارهای تبعیض آمیز در جامعه، آسیب رسیدن به وجدان عمومی است که می تواند مانع همبستگی و وفاق اجتماعی شود و در نتیجه آن بحران جدی در اعتماد عمومی، شکاف اجتماعی و شکاف طبقاتی خواهد بود.

وی تاکید کرد: بسیاری از شکاف های طبقاتی درخوزستان ناشی از تصمیم سازی های کوته نظرانه است که ریشه در مسائل اقتصادی و اجتماعی دارد.

شلیش پور با بیان اینکه قوانین جمهوری اسلامی ظرفیت پاسخگویی به اکثر مطالبات را دارد، اظهار کرد: تقویت گفتمان معتدل نخبگان عرب نباید به شعار انتخاباتی تبدیل شود بلکه باید به عنوان یک استراتژی مدنظر باشد.

ناجی غزاوی دیگر فعال سیاسی حاضر در این نشست نیز با اشاره به نقش عرب های خوزستان در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، از وجود نگاه امنیتی نسبت به این قوم انتقاد کرد و گفت: نباید نگاه امنیتی به اقوام در جامعه حاکم باشد.

وی افزود: خوزستان مهد تشیع است و همه مردم عرب خوزستان در برپایی عزای حسینی به ویژه اربعین مشارکت می کنند و خانواده های ما حتی کفش زائران اربعین را تمیز می کنند.

 *محلی برای تعمید در کارون

گنزورا چحیلی روحانی بزرگ صابئین مندایی همچنین خواستار اختصاص محلی در ساحل کارون برای اعمال مذهبی این اقلیت مذهبی شد و گفت: غسل تعمید در آب جاری در دین مندایی اهمیت ویژه ای دارد و سال هاست درخواست کرده ایم محل مناسبی به این کار اختصاص داده شود اما این امر محقق نشده که این مساله نوعی تبعیض است.

وی با بیان اینکه اجازه نصب تابلو در محل تجمع صابئین مندائی داده نشده است افزود: انجمن مندائیان رسمیت ندارد این در حالیست که صابئین مندائی از قدیمی ترین ساکنان خوزستان هستند که سابقه آنها در این استان به بیش از 2 هزار سال می رسد.

گنزورا چحیلی اظهار کرد: قوم مندائی می خواهند اسامی خاصی برای فرزندان خود انتخاب کنند که نه مبتذل است و نه خارجی، اما اجازه این کار داده نمی شود و ما ناچار می شویم برخلاف میل، اسامی دیگری انتخاب کنیم.

وی در ادامه به مشکلات زیست محیطی خوزستان نیز اشاره کرد و گفت: چندین سال است که با معضل گرد و خاک مواجه هستیم و مسئولان به این مساله توجهی نشان ندادند اما دیدیم که وقتی گرد و خاک به تهران رسید چه جنجالی بوجود آمد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار