اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
مدیر کل اوقاف خوزستان:
طباطبایی: باید گفت که درآمد امامزادگان آنچنان نیست که بتواند پاسخگوی این گونه فعالیت‌ها باشد و اگر کمک‌های سازمان و اعتبارات دولتی نباشد کار پیش نخواهد رفت.
شوشان: حجت‌الاسلام سیدمحمد طباطبایی مدیر کل اوقاف خوزستان در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد:. همزمان با روز اول ربیع‌الاول در پنج‌شنبه ۱۱ آذر عطرافشانی و غبارروبی از بقاع متبرکه استان انجام می‌شود. همچنین همه رؤسای ادارات اوقاف استان خوزستان پیش از خطبه‌های نماز جمعه درباره وقف و حسنات آن سخنرانی خواهند کرد.



وی افزود: همایش یاوران وقف شنبه ۱۳ آذرماه در آستان علی‌بن مهزیار اهوازی برگزار خواهد شد و در این مراسم از هیئت امنای بقاع متبرکه و فعالان این عرصه و همچنین رتبه‌آوران مسابقات قرآنی در سطح استان و کشور تجلیل می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه هدف از برگزاری دهه وقف بیان وضعیت موقوفات استان است، گفت: موقوفات بسیار گسترده‌ای در خوزستان وجود دارد که با احیای هر کدام از آن‌ها برخی از مشکلات مردم برطرف می‌شود، در این میان وظیفه ما آن است که حق و حقوق موقوفات را از متصرفان حقیقی و حقوقی بازگیریم.

 اما در این میان با موانعی مواجه هستیم که برخی در این زمینه تمکین نمی‌کنند. درآمد موقوفات برای مردم هزینه می‌شود و باید نسبت به پرداخت این حق و حقوق تلاش کرد. اوقاف به متصرف و موقوف‌علیه ظلم نمی‌کند بلکه می‌خواهد که حقوق موقوفه را بگیرد.

وی توضیح داد: وضعیت موقوفات گذشته باید روشن شود چرا که موقوفات گسترده‌ای داریم که اگر احیا شوند می‌توانند مشکلات مردم را برطرف کنند.

حجت الاسلام طباطبایی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: آقا فرمودند کسانی که موقوفات را در تصرف دارند باید از آن پرهیز کنند.



وی با تاکید بر اینکه درآمد موقوفات باید برای مردم هزینه شود خاطرنشان کرد: از محل موقوفات صدها مورد کمک به نیازمندان انجام می شود و هر چقدر درآمد موقوفه‌ها افزایش پیدا کند کمک رسانی نیز بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: در این زمینه وظیفه ائمه جمعه و جماعات این است که مردم را با احکام وقف آشنا کنند تا مردم بدانند که تصرف در موقوفه خسارت دنیا و آخرت را در پی دارد.

وی با بیان اینکه امسال 237 سند برای موقوفات خوزستان گرفته شده توضیح داد: امیدواریم اسناد موقوفات تا پایان امسال از مرز 400 سند بگذرد.

بیشترین تعداد موقوفات سند دار مربوط به شهرستان بهبهان است.
حجت الاسلام طباطبایی با بیان اینکه اعتبارات امسال این اداره کل 24 میلیارد ریال است بیان کرد: با اعتبارات تخصیصی در بقاع شاخص خوزستان از جمله علی بن مهزیار اهوازی، سبزقبا، دانیال نبی، امام زاده حیدر، سلطان ابراهیم، امام زاده عبداله،بابازاهد و... مشغول فعالیت های عمرانی هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان همچنین درباره فعالیت‌های عمرانی در بقاع متبرکه استان گفت: اعتبارات مطلوبی در سال گذشته و جاری از سازمان مدیریت و برنامه و بودجه دریافت شد که در پی آن در همه بقاع شاخص استان فعالیت‌های عمرانی صورت می‌گیرد، شاید این روند کند باشد اما در حال انجام است.


باید گفت که درآمد امامزادگان آنچنان نیست که بتواند پاسخگوی این گونه فعالیت‌ها باشد و اگر کمک‌های سازمان و اعتبارات دولتی نباشد کار پیش نخواهد رفت. اوقاف خوزستان در سال ۹۵ بیش از دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای کمک به مساجد و حسینیه‌ها اختصاص داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه امسال استان خوزستان با همراهی استان‌های یزد، اصفهان، مازندان، هرمزگان در چذابه موکب اوقاف را راه اندازی کردند اظهار کرد: حدود سه میلیارد و 800 میلیون ریال در 22 روز در این موکب با تامین هزینه غذای گرم و پذیرایی از زائران اربعین حسینی هزینه شد.

طباطبایی درباره اقدامات صورت گرفته در موقوفه نظام گفت: بر اساس صحبت‌هایی که بیان شده قرار است که این موقوفه تبدیل به احسن شود یعنی در قبال زمین‌های آن در نقطه دیگر به ما زمین داده شده تا بتوانیم احیای نیت واقف را داشته باشیم. دستگاه‌های بسیاری در رامشیر به ما بدهکار هستند و عمده مطالبات ما از دستگاه‌های دولتی همچون آموزش و پرورش، نفت، راه، آب و برق است. ما در حد توان خود با مردم همکاری می‌کنیم اما باید از دستگاه‌های دولتی حق و حقوق موقوفه گرفته شود.

معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان نیز در این نشست با تاکید بر احیای موقوفه‌ها گفت: اگر موقوفه نظام السلطنه مافی احیا شود قادر به تأمین تمام هزینه تحصیل ایتام خوزستان از ابتدایی تا دبیرستان هستیم.

حجت الاسلام فائز فائزی افزود: با احیای موقوفه اقدام به اشتغالزایی و سرمایه گذاری های مختلف می کنیم تا ارزش افزوده برای موقوفه ها بیشتر شود.

وی بیان کرد: به دنبال این هستیم بقاع در خوزستان احیا و تکمیل شوند و از این طریق بتوان اشتغال زایی ایجاد کنیم در حال مطالعه طرح های تکمیلی آنها هستیم.

فائزی گفت: اگر از طریق بقاع متبرکه بتوانیم اشتغال پایدار ایجاد کنیم با توجه به اینکه بیشتر بقاع ما در روستاها هستند می‌تواند مهاجرت روستاییان به شهر را نیز کاهش دهد.










نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار