اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳
منصور محرابی فرد

مردی که نیم قرن از عمر خود را به مبارزه با امپریالیسم صرف کرد  و هرگز از پای ننشت و تا آخرین لحظه بر عقاید خود باز ماند.

فیدل برای نقشش در سرنگونی حکومت فلوخنسیو باتیستا در سال ۱۹۵۳ به زندان افتاد. بعد از آزادی از زندان به مکزیک رفت و سپس به همراه حدود صد نفر از یارانش با قایق به کوبا بازگشت. اما در بدو ورود مورد پاتک قرار گرفت و بسیاری از دوستانش کشته شدند و او همراه با ده نفر به روستاها پناه برد و پس از دو سال توانست پیروزمندانه به هاوانا پایتخت کوبا وارد شود.

کاسترو ه مرور زمان کوبا را به بلوک شرق سوق داد و حکومتی مارکسیستی را در کوبا بنا نهاد که لحظه مرگش برقرار بود و در سال 2008 به خاطر بیماری قدرت را به  برادرش رائول تفویض کرد.

او جوانترین رهبر امریکای لاتین بود که توانست از 634 سوء قصد سازمان سیا جان سالم بدر ببرد و انقلاب کوبا را حفاظت کند. او رهبر بلامنازع علیه امپریالیسم بود که هرگز به سازش تن نداد.

با همه تلاش بارام اوباما برای ملاقات با او در طول هشت سال هرگز کاسترو به این ملاقات تن نداد و در یادداشتی در یکی از روزنامه‌های کوبا،‌ خصومت ده‌ها ساله واشینگتن با کوبا را به او و مردم کشورش یادآوری کرد.

او پرچم دار مبارزه در امریکای لاتین بود و همراه با همرزمان مبارزش چه گوارا و رائول کاسترو تا آخرین لحظه زندگی به سازش تن نداد.

او هم قسم با چه گوارا در راه مبارزه با سرمایه داری خشن در امریکای لاتین مبارزه کرد و هم زمان در عرصه جهانی به عنوان یک مبارز و مخالف با امپریالیسم به ایراد سخنرانی در مجامع بین المللی پرداخت. 

کوبا کشوری کوچک در امریکای لاتین بود که در عرصه سیاست به عنوان یک مخالف در برابر ایالات متحده امریکا قد علم کرد و در برابر توطئه ها و حملات تروریستی امریکا ایستادگی نمود. با ظهور پروستاریکا در بلوک شرق و فروپاشی اردوگاه چپ کاسترو مجددا تن به سازش نداد و یک تنه پرچم مبارزه ضد امپریالیستی را به دوش کشید.

اکنون او به دنبال هم رزم و یار دیرینه اش ال چه گورا رفته است و بر اساس آئین کشورش و به گفته خانوده اش جسد او سوزانده خواهد شد.

تاریخ مبارزات ضد استعماری نام او را برای همیشه بر پیشانی خود ثبت خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار