اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۲۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
تحليلي بر رابطه شهروند- استاندار در خوزستان

آرش يان چشمه
مدير سازمان مردم نهاد دانشمندان كوچك

طي روزهاي گذشته تصويري توسط يكي از كاربران شبكه اينستاگرام به اشتراك گذاشته شد كه طي آن غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان نشستي را با بسيجيان حوزه مقاومت شهيد رجايي برگزار كرده بود. اينكه استاندار استاني جلسه و نشستي را با مجموعه اي دولتي يا غيردولتي،خصوصي يا عام برگزار كند في نفسه نه موضوعي تازه است و نه امر غريبي بشمار ميرود!



اما آنچه باعث شد كه با مشاهده آن تصوير،تحليلي بر ارتباط دو سويه ميان شهروندان خوزستاني با استاندار استان خوزستان به رشته تحرير درآورده شود،لبخنديست كه بر چهره حاضرين در عكس خودنمايي مي كند!

هنگاميكه عكس مورد اشاره را با تصاوير منتشر شده از ساير نشستها،هم انديشي ها،جلسات و بازديدهاي گوناگون و كاملا متفاوت شريعتي قياس نماييم درمي يابيم نقطه مشترك همه آنها لبخنديست كه بر لبان همه ديدار شوندگان نقش بسته است. و زماني پي به ميزان ارزش چنين اتفاقي ميبريم كه بياد آوريم افراد موجود در آن تصاوير نه افراد دولتي و زيرمجموعه او هستند و نه بعضا همفكران سياسي اش.

از آن كودك دبستاني در شادگان گرفته كه استاندار خوزستان را در قامت يكي از همكلاسي هاي خود روي نيمكت كلاس درس يافت تا آن كشاورز سالخورده در لالي كه نماينده عالي دولت جمهوري اسلامي را كنار زمين كشاورزي اش مشاهده كرد.

از آن ساكن ملاشيه كه به واسطه استاندار شدن شريعتي با وزير نفت دولت تدبير و اميد دست داد تا آن شهروند ساكن منبع آب كه شب هنگام آخوندي وزير راه،مسكن و شهرسازي را درب خانه اش ديد. از اعضاي شركت هاي خصوصي دانش بنيان خوزستان گرفته كه در عرض ٢٤ ساعت از تقاضاي ملاقاتشان توانستند خود را در اتاق استاندار خوزستان ببينند تا سرمايه گذاران هُلندي كه آمده بودند با نماينده دولت روحاني در خوزستان رايزني هاي اوليه را جهت سرمايه گذاري به انجام رسانند.

و آنچه هم كه در آخرين تصوير ديده شد، لبخند رضايت بسيجياني بود كه دسترسي به استاندار اصلاح طلب برايشان آسان تر از سلف اصولگرايش بود. آنها هم همان لبخندي را به لب داشتند كه اعضاي شوراي هماهنگي احزاب اصلاح طلب خوزستان در ديدار با شريعتي دوربين ها ثبت كرده بودند.

با نگاهي گذرا بر مباحث روانشناختي درمي يابيم كه گاها مقوله احساس موضوعي خاص،بر خود آن موضوع نقشي بمراتب تاثيرگذارتر از نمود عيني و بيروني آن دارد،براي مثال در بحث امنيت اگر آمار نشان دهنده امنيتي پايدار در سرزميني باشد اما ساكنين آن محدوده از احساس ناامني دروني رنج ببرند،اثري بمراتب فراتر از نمود عيني آن خواهد داشت و لطمات روحي آن موثرتر از آمار و ارقام ارائه شده در روان مردم خواهد بود.

 در بحث رضايتمندي نيز بايد اذعان كرد كه آمار رضايتمندي و احساس رضايتمندي  مي تواند دو فاكتور كاملا مجزا براي ارزيابي ها مورد بررسي قرار بگيرد، و آنچه امروز در جامعه خوزستاني مي گذرد تا حدودي دلالت بر احساس رضايتمندي شهروندان پس از روي كار آمدن شريعتي بعنوان استاندار دولت تدبير و اميد در خوزستان است. 

علل بوجود آمدن اين فاكتور اساسي تحت عنوان بروز احساس رضايتمندي نيز فقط به يك شاهراه ختم مي شود: وقت گذاري شگرف شريعتي براي حضور در همه شهرستانها و روستاههاي استان و سپس رايزني هاي موثر با دولتمردان و وزراي طراز اول براي اخذ اعتبار و فعال نمودن پروژه هاي مورد نياز خوزستانيها. 

برچسب ها: آرش يان چشمه
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
comment
0
0
comment از شما دو مقاله منتشر شده است متاسفم که اینقد سطحی برداشت میکنید و [...]می کنید.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
comment
0
0
comment باسلام
اول باید دید این نشست چه میزان کاربردی وانتقادی وپیرامون مشکلات بود وخروجی آن چه بود
ثانیا بسیار از این نشستها راشاهدیم وبازدید های فراوانی از مسولان در خاطر داریم اماحاصل آن چیست
ثالثا واقعا این گونه نشستها ولبخندها باتمام ارج نهی به آن ملاک ومناط فعال بودن دولتمردان است یا باید منتظر ماند ومابه ازائ ان رادید
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار