اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
همایش بزرگداشت اولین برگزار کننده شبیه خوانی خوزستان برپا شد
همایش بزرگداشت شیخ غافل به عنوان اولین برگزار کننده شبیه خوانی یا نمایش میدانی در تالار نیایش شوش با حضور مسئولان استانی برگزار شد.


شوشان: همایش بزرگداشت شیخ غافل به عنوان اولین برگزار کننده شبیه خوانی یا نمایش میدانی در تالار نیایش شوش با حضور مسئولان استانی برگزار شد.

شیخ غافل آل کثیر از اهالی منطقه بیت چریم در بخش مرکزی شهرستان شوش، 230 سال پیش طی سفری که به زیارت عتبات داشت، در شهر حله با شبیه خوانی آشنا می شود و تصمیم میگیرد چنین نمایشی را در منطقه خود برپا کند.

ریش سفیدان طبق شنیده ها می گویند یک سال بعد از سفر شیخ غافل، مراسم در منطقه بیت چریم برگزار شد و به مرور مرکز تجمع بسیاری از علاقمندان به شبیه خوانی شد و آوازه آن به تمام شهر و روستاهای خوزستان رسید.

حال که بیش از 2 قرن از آن زمان می گذرد، شماری از فعالان میراث فرهنگی با هماهنگی قاسم منصور آل کثیر دبیر این همایش، مراسم بزرگداشتی را برای این شخصیت مذهبی هنری برگزار کردند.

دبیر این همایش در گفت وگو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: متاسفانه در حوزه مردم شناسی یا انسان شناسی شهرستان شوش کمترین پژوهش ها صورت گرفته و مسئولان مربوطه میراث فرهنگی در این زمینه شناخت کافی نسبت به فرهنگ عمومی این منطقه ندارند.

آل کثیر افزود: به همین منظور در نظر گرفتیم به صورت خودجوش با کمک گرفتن از دوستداران میراث فرهنگی و فعالان مذهبی چنین همایشی را با هدف معرفی بیش از پیش شخصیت های ارزشی منطقه برگزار کنیم.

وی همچنین گفت: امیدوارم مسولان پژوهشی میراث فرهنگی ارتباطشان با میدان نحقیق شهرستان خود را افزایش دهند تا با شخصیت های برجسته این شهرستان بیشتر آشنا شوند.

آل کثیر به نمایش خیابانی شبیه خوانی منطقه شوش پرداخت و گفت: از ویژگی‌های این فعالیت هنری - مذهبی این است كه تمام بازیگران در آن دوره هیچ كدام پیشینه‌یی در كارهای هنری نداشتند. حتی كودكان كم سن و سال هم در این مراسم نقش‌های مهمی ایفا و در مقابل چشم صدها و شاید هزاران نفر نقش خود را طوری اجرا می‌كنند كه اشك را بر دیدگان تماشاگران جاری می‌كنند. در گذشته، چند شب جلوتر از روز عاشورا مردم خود را به محل برگزاری مراسم می‌رساندند تا جایی برای خود در این مراسم پیدا كنند و تا صبح روز عاشورا منتظر می‌ماندند. این مراسم از ساعت شش صبح آغاز می‌شد و تا غروب همان روز ادامه داشت.

مراسم عاشورا به دلیل مشاركت گسترده‌یی كه اقشار بسیار متفاوتی از مردم از گروه‌هایی با سرمایه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متفاوت در آن دارند یكی از بهترین موقعیت‌ها را برای مطالعات مردم نگارانه یعنی نزدیك شدن كامل و مشاركت بسیار نزدیك در محیط شهری با كنشگران اجتماعی و فرآیندهای كنش شهری به وجود می‌آورد كه به ندرت می‌توان در نظام‌های اجتماعی به دست آورد. برای رسیدن به موقعیت‌هایی نظیر عاشورا یا دقیق‌تر بگوییم دهه اول محرم كه یك فرآیند طولانی مدت از مشاركت گسترده و عمیق اجتماعی است، می‌توانیم بسیار در فرهنگ‌های دیگر و حتی در فرهنگ خودمان جست‌وجو كنیم.

سطح «درام اجتماعی» در این مراسم به حدی بالاست كه در زندگی روزمره جز در موقعیت‌های بسیار بحرانی و آن هم به مدتی بسیار كوتاه نمی‌توان به آن دست یافت. از این رو یكی از بخش‌های میراث فرهنگی بسیار پر ارزش ما این مراسم و تكرار سالانه آنهاست كه در طول برگزاری خود امكان مطالعات گسترده‌یی را در سطوح مختلف و فرهنگ‌های گوناگون این سرزمین كه تكثر بی‌پایانی از لحاظ فرهنگی دارد، فراهم می‌كند.

 در این مراسم مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان، رئیس شورای مشورتی سازمان های مردم نهاد، رییس اداره کار شهرستان شوش و ... حضور داشتند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار