اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
تحلیلی بر وضعیت خوزستان در اولین بارش باران / علت یابی کاهش آمار بیماران تنفسی در خوزستان
در اولین بارش پاییزی شاهد کمترین اخبار و خبر خاصی از مراجعه کنندگان ناشی از تنگی نَفَس هستیم

شوشان / صادق سامانی

امروز اولین روز بارانی خوزستان بود هوای نسبتا دلچسب و مطبوع که همه شهروندان را خوشحال و شادان کرد والبته در این بین شهر اهواز همیشه در چنین روزهایی شاهد استرس و نگرانی مردم و مسولان از بروز تنگی نفس بعد از اولین بارندگی ها بود.

 تقریبا بیش از سه سال است مساله خطرناک و کشنده ای بنام "تنگی نفس" در اوایل پاییز و خصوصا زمان اولین بارندگی در استان خوزستان رواج پیدا کرده و تا چندی پیش علت مشخصی از چگونگی بوجود آمدن این معضل، روشن و مشخص نبود و هر دستگاه و سازمانی به ذکر نظرات و دلایل خود میپرداخت.

از جمله علت ها و موارد مهمی که مطرح بود وجود درختان کنوکارپوس در سطح استان و خصوصا شهر اهواز بود که تقریبا بیش از 60 درصد درختان سطح شهر را شامل میشود، وجود  این درختان و گرده افشانی پس از اولین باران، یکی از مهمترین و شایع ترین دلایل بوجود آمدن تنگی نفس در استان بود و سازمان محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی به اتفاق بر این نظریه پافشاری کردند و مصوب کردند که هَرَس این درختان قبل از شروع بارندگی و جلوگیری از گرده افشانی در هوا باید شروع شود.

یکی از نکات خوب و مثبت این مصوبه در حمایت و دنبال کردن هَرَس درختان را ورود دکتر شریعتی به این موضوع میتوان قلمداد کرد، وارد شدن استاندار به این موضوع حساس و پیگیری اجرای هَرَس درختان از نکات قابل توجه و نتیجه بخش این مصوبه باید دانست، ایجاد جلسات و کارگروهای ویژه و جلسات زیاد شورای سلامت استان، و جدیت در حل این ناهنجاری،در چند ماه گذشته به اوج خود رسیده بود و مناظره و گفتگو های مختلفی پیرامون هَرَس کردن درختان سطح شهر بوجود آمد از آنجا که استان خوزستان با گرد و غبار و آلودگی هوا در چهار فصل سال همراه بود و مخالفین طرح نظر داشتند که تنگی نَفَس در اولین بارندگی سال از منشاء آلودگی هوا و گرد و غبار است ولی موافقین طرح هم با تایید تاثیر گذار بودن آلودگی  آب و هوا و گرد و غبار، وجود این درختان را مزید بر علت میدانستند.

حال در اولین روز بارانی شهر اهواز، شاهد کمترین  اخبار و خبر خاصی از مراجعه کنندگان ناشی از تنگی نَفَس هستیم و اگر این  کاهش آماری تعداد مراجعه کنندگان را دقیق پیگیری کنیم میتوان  عوامل زیر را در حل این موضوع در نظر گرفت؛

1.اولویت قرار دادن موضوع و پیگیری چگونگی بوجود آمدن این معضل، توسط دستگاه های مربوطه و تاکید دولت اعتدال بر حل این موضوع.

2.تاکید و حمایت استاندار خوزستان از این طرح و تصویب هَرَس درختان کنوکارپوس بعنوان منشاء اصلی بوجود آمدن این معضل از نکات مهم این مساله است به گونه ای که با آینده گری و چشم انداز مناسب و جلسات مختلف، از اولویت ها و اهداف اصلی دولتمردان استانی قرار گرفت و بنظر میرسد بیشترین حجم فعالیت را صرف کرده است.

3. ورود نهادها و سازمان های مختلف از جمله صدا و سیما،شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه شهید چمران، و ایجاد گفتگوها و مناظره های مختلف پیرامون شفاف سازی و چگونگی بوجود آمدن این پدیده توسط کارشناسان مربوطه.

 بعنوان یک شهروند و با توجه به رصد کردن این موضوع، میتوان گفت که نظرات کارشناسان و موافقان طرح هَرَس درختان کنوکارپوس بیشتر به واقعیت نزدیک است و همت و تلاش و امیدواری استاندار در نتیجه بخش بودن این طرح را میتوان تحسین کرد و امیدواریم شاهد کمترین مراجعه کننده به مراکز درمانی کلیه فصول سال باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار