اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان خبر داد:
معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان از ثبت ۷۰۸ مورد از مبتلایان به ایدز در شهرهای تحت پوشش این دانشکده در جنوب غرب خوزستان(آبادان، خرمشهر و شادگان) خبر داد.

به گزارش مهر، شهرام ترحمی ظهر امروز شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته درمان و پیشگیری از بیماری ایدز در محل این معاونت برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دنیا بالغ بر ۳۵ میلیون نفر مبتلا به بیماری HIV وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۶ میلیون نفر از بیماری خود مطلع هستند.

وی ادامه داد: در کشور نیز از زمان ظهور این بیماری در سال ۶۸ تا کنون، ۳۲ هزار ۶۷۰ نفر به HIV مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۴ هزار و ۳۶۱ نفر در حال حاضر به حیات خود ادامه می‌دهند، همچنین ۸۴ درصد از تعداد مبتلایان به این بیماری  مذکر و ۱۶ درصد باقی نیز مونث هستند.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی آبادان تصریح کرد: در حال حاضر تخمین زده‌ می‌شود بالغ بر ۷۵ هزار نفر در کشور به ویروس HIV مبتلا باشند که تنها ۳۰ درصد از این تعداد از بیماری خود مطلع هستند.

ترحمی عنوان کرد: عمده‌ترین راه‌هایی که سبب گسترش این بیماری در کشور شده، اعتیاد و تزریق سرنگ‌های آلوده است که ۶۸ درصد را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: همچنین روابط ناسالم جنسی نیز ۱۸ درصد، انتقال مادران مبتلا به کودک، دو درصد و فرآورده‌های خونی آلوده نیز تنها یک درصد را در اختیار دارند، همچنین ۱۱ درصد از دلایل ابتلا به این بیماری در کشورمان نیز نامشخص مانده است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی آبادان تاکید کرد: طبق آماری که در دست است، در منطقه دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز تا سال گذشته عمده‌ترین مواردی که کشف شده، انتقال از طریق اعتیاد بوده که ۳۹ درصد و تماس‌های ناسالم جنسی نیز  ۴۹ درصد را به خود اختصاصا داده‌اند، همچنین نسبت ابتلا مردان در برابر زنان در این منطقه ۶۶ به ۳۴ بوده است.

ترحمی با اشاره به این موضوع که از سال ۶۸ تا کنون، ۷۰۸ مورد ابتلا به HIV در حوزه دانشکده علوم پزشکی آبادان ثبت شده است، یادآور شد: تا کنون ۲۸۶ نفر از این تعداد به فوت انجامیده و در حال حاضر نیز بالغ بر ۴۲۲ نفر مبتلا به این بیماری در شطح منطقه به ثبت رسیده است که ۱۹۶ نفر از این تعداد کاملا در کنترل، مراقبت و مورد حمایت حوزه بهداشت و درمان هستند.

وی اشاره کرد: لازم به ذکر است که در ۶ ماه گذشته ۷۵ درصد از بیماران شناسایی شده در منطقه، مورد آزمایش و ارزیابی بالینی قرار گرفته‌اند که این تعداد در سه ماهه اخیر به ۸۶ درصد افزایش یافته‌اند.

کسب رتبه نخست کشوری در بخش بیماریابی و مراقبت

این مقام مسؤول حوزه بهداشت و درمان در خوزستان ابراز کرد: دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی آبادان، در زمینه بیماری ایدز، در بخش بیماریابی و مراقبت در سطح کشور رتبه نخست را کسب کرده است، این در حالی‌ست که سال ۹۳ این دانشکده بالغ بر ۲۰/۶ درصد مراقبت و انجام ارزیابی و آزمایش‌های بالینی را برای مبتلایان به بیماری HIV به انجام رسانده بود، این شاخص در سال جاری به  ۷۵ درصد رسیده است.

ترحمی ادامه داد: در سال جاری نیز در حوزه دانشکده علوم پزشکی آبادان، ۲۹ مورد شناسایی وجود داشته که از این تعداد، ۲۱ مورد مربوط به شهرستان آبادان، هفت مورد خرمشهر و یک مورد نیز متعلق به شادگان است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی آبادان گفت: از تعداد مبتلایانی به HIV  افرادی بسیاری هستند که نسبت به معرفی خود به امکان بهداشتی، درمانی و مراقبتی طفره می‌روند که می‌توان جلب اعتماد و ایجاد امکانات نگهداری و درمانی خطرات ناشی از گسترش این ویروس را کاهش داد.

وی با تشویق تمام اقشار جامعه نسبت به گسترش اطلاع‌رسانی در خصوص این بیماری و راه‌های مهار آن، خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه می‌توانند حوزه بهداشت را در شناسایی این ویروس کمک کنند و نسبت به ترتیب این گونه افراد برای معرفی به نهادهای بهداشتی تبلیغات صحیحی را به انجام برسانند.

ترحمی افزود: برای کاهش این بیماری و جلوگیری از گسترش این ویروس باید راه‌های تماس‌های ناسالم جنسی را کاهش داد و از ارتباطات نامتعارف جلوگیری کرد، همچنین عمده فعالیت‌های کنترلی خود را بر روی روابط جنسی ناسالم متمرکز کنیم و در راستای آموزش و اعتلای اطلاعات عموم گام برداریم.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی آبادان عنوان کرد: همچنین حمایت از زنانی که در معرض این گونه خطرات هستند می‌تواند کمک شایانی به این موضوع کند، برنامه توزیع سرنگ، سوزن و متادون نیز مانع خوبی برای گسترش این ویروس از طریق تزریق‌های آلوده‌ است که همچنان در دستور کار حوزه بهداشت و درمان منطقه قرار دارد.

تاسیس و ایجاد مراکز گذری DIC در شهرهای آبادان و خرمشهر

وی با اشاره به تاسیس و ایجاد مراکز گذری DIC در شهرهای آبادان و خرمشهر اشاره کرد: در آبادان دو مرکز برای مردان و زنان معتاد و یک مرکز نیز در خرمشهر ایجاد شده که ضمن اینکه از این افراد نگهداری می‌کند، خدماتی همچون مکان استراحت، غذای گرم و استحمام و لباس نیز برای آنها در نظر گرفته شده و در مرحله بعد این افراد مورد آزمایشات تشخیص HIV قرار خواهند گرفت تا در صورت مثبت بودن آزمایشات انها، به مراجع درمانی مرتبط ارجاع داده شوند.

ترحمی اضافه کرد: ایجاد مراکز DIC می‌تواند کمک بسیاری برای منع گسترش این ویروس کند و تا کنون ۱۱ مورد ابتلا به HIV نیز تشخیص و گزارش داده شده است، همچنین خیران حوزه سلامت نیز در این زمنیه می‌توانند ورود کرده و برای ایجاد این امکان اهتمام ورزند، ضمن اینکه ۳۰۰ میلیون تومان برای ایجاد سه مرکز فعال در شهرهای آبادان و خرمشهر از سوی سازمان منطقه آزاد اروند تخصیص داده شده که این مبلغ تا کنون پرداخت نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین هر یک از نهادها و ارگان‌های مرتبط با این امر و اعضای شورای سلامت اگر وظایف خود را به خوبی انجام داده و سهم خود را در این زمنیه در زمان مناسب و به درستی بپردازد،‌ می‌توان شاهد تحول شگرف و بنیادی در حوزه سلامت منطقه باشیم که از موضوع همه نفع خواهند برد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار