سرپرست گروه پیشگیری از بیماری های بهداشت استان خوزستان گفت : 70 درصد سرطان ها با اصلاح شیوه های زندگی و تشخیص در مراحل اولیه قابل پیشگیری و درمان است. "> شناسایی بیش از 100 نوع سرطان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۲

سرپرست گروه پیشگیری از بیماری های بهداشت استان خوزستان گفت : 70 درصد سرطان ها با اصلاح شیوه های زندگی و تشخیص در مراحل اولیه قابل پیشگیری و درمان است.

شوشان : سرپرست گروه پیشگیری از بیماری های بهداشت استان خوزستان گفت : 70 درصد سرطان ها با اصلاح شیوه های زندگی و تشخیص در مراحل اولیه قابل پیشگیری و درمان است.

به گزارش شوشان، دکتر شکراله سلمان زاده اظهار داشت : مطابق تحقیقات و مطالعات بالینی انجام شده، یک سوم سرطان ها در صورتیکه در مراحل اولیه تشخیص داده شوند درمان پذیر هستند و به همین میزان نیز با اصلاح شیوه های زندگی قابل پیشگیری می باشند و به سادگی میتوان از بروز حدود 70 درصد از سرطانها جلوگیری کرده و یا آنها را درمان نمود. اما اگر سرطانها در مراحل پیشرفته تشخیص داده شوند با درمان های موجود تنها می توان سالهای عمر فرد را بیشتر کرد و یا کیفیت زندگی بیمار را ارتقاء بخشید.

وی ادامه داد : سرطان ناشی از رشد و تکثیر غیر طبیعی سلولهای بدن تحت تأثیر عوامل ژنتیکی یا محیطی بوده که باعث ایجاد تومور در بدن می گردد. این تومورها برای بدن مفید نبوده و با مصرف انرژی در نقاط دیگر بدن منتشر شده و ایجاد تومور می نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود : برخی اوقات بدلیل رشد و بزرگ شدن تومور و فشاری که بر دستگاهها ایجاد می کند می تواند باعث ایجاد اثرات نامطلوب گردد. بعنوان مثال یک تومور بزرگ در مجاورت یک رگ میتواند منجر به انسداد آن رگ شده در نتیجه خونرسانی به یک عضو را قطع نماید و اگر در مجاورت یا درون مجاری هوایی ریه باشد میتواند باعث انسداد در جریان عبور هوا گردد.

دکتر سلمان زاده با بیان اینکه بیش از 100 نوع سرطان تاکنون شناسایی شده است افزود : تا کنون بیش از 100 نوع سرطان شناسایی شده است که تقریبا تمام دستگاهها و بافتهای بدن میتوانند دچار سرطان شوند. سرطان بدلیل رشد فزاینده و رو به گسترش آن در جوامع مختلف بخصوص در کشورهای در حال توسعه به یک اولویت بهداشتی و معضل سلامت تبدیل شده و با توجه به هزینه های زیاد مادی ، روحی و عاطفی و اجتماعی که به جامعه تحمیل مینماید، شناخت عوامل دخیل در ایجاد انواع سرطان امری ضروری می نماید.

وی با بیان شعار امسال هفته ملی مبارزه با سرطان ادامه داد : شعار امسال روز جهانی سرطان و هفته ملی مبارزه با سرطان "پیشگیری و تشخیص زودرس، کلید مبارزه با سرطان" می باشد که از مهمترین راههای پیشگیری از ابتلا به سرطان می توان اصلاح الگوی تغذیه، کنترل وزن، پرهیز از مصرف دخانیات، ورزش و تحرک بدنی، کم کردن استرسهای شغلی، محافظت از پوست در برابر اشعه شدید خورشید، پرهیز از رفتارهای جنسی پر خطر را نام برد.

سرپرست گروه پیشگیری از بیماری های بهداشت استان با بیان شایعترین سرطان های موجود در استان افزود : سرطانهای پوست، پستان، معده، ریه، روده بزرگ، مثانه، پروستات و سرطانهای خون از شایعترین سرطان موجود در استان خوزستان می باشند لذا دانستن عوامل خطر ایجاد کننده این سرطانها و آگاهی از علایم احتمالی اولیه آنها میتواند در مراجعه زودهنگام و در نتیجه درمان به موقع موثر واقع شود .

دکتر سلمان زاده اضافه کرد : اگرچه سرطانها یک علامت خاص و ویژه جهت شناسایی به موقع و اقدام سریع برای درمان ندارند، اما یکسری علایم تقریبا در تمام انواع سرطان های بدخیم مشترک هستند که میتوان به احساس ضعف، خستگی، کسالت، رنگ پریدگی بدون علت خاص کاهش وزن شدید در یک زمان نسبتا کوتاه (مثلا 4-5 کیلو کاهش وزن در یکماه بدون رژیم غذایی و ورزش) تغییر در اجابت مزاج (یبوست یا اسهال طول کشیده) دیدن خون در مدفوع، لمس توده در هر قسمت بدن از جمله در پستان، تغییر رنگ در پوست و خالهای پوستی اشاره نمود.

وی با بیان راههای درمان سرطان بیان داشت : چنانچه سرطان در یک فرد مشاهده گردد با توجه به نوع سرطان، اندازه توده، گسترش به سایر نقاط بدن و دیگر ویژگی های توده سرطانی، با شیوه های درمانی مختلف از جمله جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی و هورمون درمانی اقدام به درمان نمود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار