اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
ورزش دختران در مدارس از دوره ابتدایی تا متوسطه به دلایل متعدد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
عضو کمیسیون روانشناسی ورزش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران و استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در خصوص مشکلات زنگ ورزش در مدارس گفت:ورزش دختران در مدارس از دوره ابتدایی تا متوسطه به دلایل متعدد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

فریده حمیدی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، کمبود یا نبود مربیان تربیت بدنی در مدرسه و تخصصی عمل نکردن در این حوزه، نداشتن فضای مناسب برای ورزش دختران به دلایلی چون تناسب نداشتن مدارس برای رفع مشکلات حرکتی و فعالیت بدنی دختران و 'محرم سازی' برای رفع مشکل حجاب دختران حین ورزش را از مشکلات حل نشده ورزش دختران در مدارس عنوان کرد. 

حمیدی افزود:امروزه رویکرد آموزش و پرورش جهان به مساله آموزش و پرورش با هوش چندگانه تعیین می شود به عبارت دیگر، برای به دست آوردن تمامی قابلیت‌ها و استعدادهای یک فرد، نباید تنها به بررسی ضریب هوشی پرداخت بلکه انواع هوش‌های دیگر او مثل هوش بدنی – جنبشی نیز باید در نظر گرفته شود و انواع و اشکال مختلف فعالیت ها و فرصت های یادگیری را می توان برای رشد و پرورش هوش بدنی و حرکتی دانش آموزان در نظام آموزش و پرورش پیشنهاد کرد.

وی تصریح کرد:به عنوان مثال، انواع فعالیت های عملی و حرکتی مانند پانتومیم و نمایش های کلاسی، حرکات و نمایش های بدنی، بازی های گروهی و رقابتی باید در مدارس خصوصا مدارس دخترانه بدون مانع اجرا شود. 

عضو انجمن روانشناسی در پاسخ به این پرسش که رویکرد سایر کشورها با ورزش دختران در مدارس چگونه است، گفت:توجه به ورزش دختران در کشورهای توسعه یافته از اولویت بیشتری برخوردار است چرا که شرایط بهداشت جسم و روان دختران تعیین کننده و تضمین بخش سلامت نسل آتی ماست.

استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تصریح کرد:توجه به عدالت جنسیتی ، آموزش بهداشت و سلامت باروری زنان و پیشگیری از ایدز به عنوان اهداف مهم یونسکو در هزاره سوم از اولویت های نخست برخوردار است و مستلزم سرمایه گذاری و کیفیت بخشی در مدارس دخترانه ما از ابتدایی تا دوره های متوسطه و حتی آموزش عالی است که متاسفانه شاخص های آن توسط متولیان امور رصد نمی شود.

حمیدی، بی توجهی به ورزش دختران در مدارس را ایجاد فقر حرکتی، چاقی مفرط، پوکی استخوان و سایر مشکلات جسمانی از یکسو و نبود شور و نشاط نوجوانی، فقر انگیزشی در تعاملات اجتماعی ، افسردگی و ناکارآمدی در مواجهه با وقایع استرس زای زندگی در دانش آموزان از سوی دیگر عنوان کرد.

این پژوهشگر ادامه داد:این روزها نیز، حضور مضاعف و افراطی دانش آموزان و جوانان در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی ریسک فاکتورهای بروز آسیب های جسمانی و روانی را در آنان افزایش می دهد.

این مدرس دانشگاه در پایان سخنانش به مسئولان حوزه ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و سایر نهادهای فرهنگی کشور توصیه کرد:برای رفع معضل فعلی ورزش مدارس خصوصا ورزش دختران در مدارس کمر همت بسته و در این خصوص برنامه ریزی جدی کنند.

برچسب ها: ورزش دختران
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار