شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
معاون سیاسی استانداری خوزستان : فعالیت دانشگاهی باید در یک محیط آرام شکل بگیرد / 16 آذر صرفاً مبتنی بر یک رویکرد سیاسی نبود/ موافق ایجاد چالش‌ها و رویارویی در حوزه دانشجو و دانشگاه نیستم / محیط ناآرام و پرتنش توقف در حرکت دانشجویی را موجب می‌شود،
کلیت نظام و رهبر معظم انقلاب موافق لغو سخنرانی‌ها نیست و با افرادی که می‌خواهند کار سیاسی دانشجو و دانشگاه را متوقف کنند به‌تندی برخورد کرده است

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با بیان اینکه اعتقاد دارم که فعالیت دانشگاهی باید در یک محیط آرام شکل بگیرد و خیلی موافق ایجاد چالش‌ها و رویارویی در حوزه دانشجو و دانشگاه نیستم، گفت: این را یک اشتباه می‌دانم که به دنبال آن باشیم همه دانشجویان مانند هم نگاه یا تفکر کنند؛ باوجود این تنوع و تکثر اندیشه‌ها، دانشجویان باید بتوانند در یک محیط آرام دیدگاه‌های خود را بیان و با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر کنند چراکه محیط ناآرام و پرتنش توقف در حرکت دانشجویی را موجب می‌شود.
 
دکتر علی‌حسین حسین‌زاده با تبریک فرارسیدن روز دانشجو، به تبیین جایگاه دانشجو و دانشگاه در جامعه پرداخت و گفت: اگر از جنبه‌های مختلف به دانشجو و دانشگاه نگاه کنیم، می‌بینیم که از جایگاه والا و پراهمیتی در جامعه ما برخوردار است و حتی در جوامع دیگر نیز جایگاه دانشگاه و دانشجو و به تعبیر دیگر علم و دانش دارای یک اهمیت خاص و ویژه است.
 
جایگاه ویژه دانشگاه، دانشجو و علم و دانش در جامعه
 
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به جایگاه دانشجو و دانشگاه از منظر آموزه‌های دینی، تصریح کرد: در اندیشه اسلامی آموزه‌های فراوان و تاریخ پرباری از کسانی که به حوزه‌های علم، دانش و معرفت پرداخته‌ و نسبت به آن اهتمام داشته‌اند، وجود دارد؛ از حوزه نگاه توسعه‌ای و پیشرفت نیز «دانشگاه و دانشجو» و به‌طورکلی علم و معرفت از شاخص‌های مهم در رتبه‌بندی کشورها است. به‌عبارت‌دیگر در بررسی میزان توسعه و پیشرفت یک جامعه، جایگاه دانشگاه، دانشجو، علم و تولید علم در آن کشور جزو اولین شاخص‌های مدنظر است.
 
حسین‌زاده افزود: از منظر رهبران کشور نیز یکی از مفاهیمی که رهبر معظم انقلاب مرتب بر آن تأکید داشته و آینده درخشان ایران اسلامی را با آن متصور هستند، رشد علمی کشور است؛ پیگیری ایشان و تکرار مباحث حوزه علم و اهتمام رهبر انقلاب بر دانشگاه، نشان از یک جایگاه پراهمیت و ویژه در جامعه دارد. پس از انقلاب نیز شاهد هستیم که شکل‌گیری رشد علمی از طریق این نهاد، یعنی مجموعه دانشگاه، دانشجو و استاد تعریف می‌شود که کشور به چنین جایگاه و اقتداری در منطقه و سطح جهانی دست می‌یابد.
 
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان بیان کرد: آمارها، شاخص‌ها و رتبه‌هایی که ایران و جامعه علمی ما در سطح منطقه و دنیا کسب کرده است، نشان می‌دهد این جایگاه ویژه برای دانشجو و استاد متصور است و این نهاد مسیر رشد علمی خود را دنبال می‌کند. از سوی دیگر تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها یک شاخص در پرورش نیروی انسانی است و توسعه نیروی انسانی نیز از طریق این مجموعه و نهاد شکل گرفته که همه این موارد نشان از این جایگاه ویژه در جامعه است.
 
حسین‌زاده درباره ارتباط میان دانشگاه و دانشگاهیان با بخش‌های مختلف جامعه و نقش دانشگاه و دانشجو در پیشرفت و توسعه استان، گفت: در بحث ارتباط دانشگاه و جامعه، از دانشگاه به‌عنوان یک محیط علمی که به تولید علم، دانش و فکر می‌پردازد، با توجه به نوع رویکرد آن انتظار می‌رود که از این دستاوردها در یک ارتباط تنگاتنگ با جامعه استفاده بیشتری شود و به‌عبارت‌دیگر اثربخشی دانشگاه در رفع مشکلات جامعه در همه جوانب، مشهود باشد؛ به نظر می‌رسد این ارتباط تنگاتنگ در برخی جنبه‌ها شکل نگرفته است.
 
در ارتباط دانشگاه و جامعه ضعف‌هایی وجود دارد
 
وی ادامه داد: این موضوع که چرا اثربخشی دانشگاه را در جامعه کمتر شاهد هستیم، عوامل مختلفی دارد و جای بحث است اما به‌عنوان کسی که در محیط دانشگاه است، می‌گویم که در این ‌ارتباط ضعف‌هایی وجود دارد. اگر در حوزه‌های صنعتی، آسیب‌های اجتماعی، و نقص‌هایی که در حوزه‌های شهری مشاهده می‌کنیم مسائل با یک نگاه علمی و کارشناسی دنبال و برنامه‌ریزی می‌شد، باید بسیار سریع‌تر شاهد کاهش این معضلات بودیم، اما به دلیل آنکه این ارتباطات خیلی تنگاتنگ و گسترده نیست و از این ظرفیت در جامعه چندان استفاده نمی‌شود، معضلات به‌کندی در حال رفع شدن است.
 
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان در خصوص راهکارها برای افزایش اثربخشی دانشگاه در جامعه، اظهار کرد: شاید یکی از دلایل عدم شکل‌گیری این ارتباط این است که در استان خوزستان از قبل از انقلاب به‌خصوص در حوزه‌های اقتصادی که شاید پیامدهای مثبت آن در بحث اشتغال، درآمدها و ایجاد امکانات نمود و ظهور پیدا می‌کرد، صنایع مدرنی شکل گرفتند که نیاز به تکنولوژی و علم جدید را احساس نمی‌کنند.
 
صنایع خوزستان احساس بی‌نیازی می‌کنند
 
حسین‌زاده افزود: این رویکرد اقتصادی در استان که منجر به ایجاد و تأسیس صنایع مختلفی مانند نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد شد، مطمئناً با یک هسته و بنیان‌هایی از علم و تکنولوژی آغاز شد و شکل گرفت که پیامدهای اقتصادی خود را در استان به دنبال داشت، این تکنولوژی برای ادامه حیات خود باید به‌روزرسانی می‌شد که بتواند با تکیه‌بر علم جدید پربارتر و گسترده‌تر شود اما به دلیل داشتن این پایه نسبتاً تکنولوژیک شاید خود را خیلی نیازمند ارتباط با دانشگاه نمی‌دید و کمتر به سراغ دانشگاه می‌آمد و احساس می‌کرد همین علم و دانش برای ادامه تولیدات آن کفایت می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دانشگاه نیز دچار برخی مشکلات و کاستی‌ها بوده است که چندان نتوانست علم به‌روز موردنیاز این صنایع و حوزه‌های اقتصادی را فراهم و آن‌ها را نسبت به ایجاد این ارتباط ترغیب کند. به‌عبارت‌دیگر خیلی به آن حوزه تولید علم و دانش در دانشگاه نپرداخته‌ایم و اهمیت نداده‌ایم؛ در مجموع وجود یک ضعف در دانشگاه و یک بی‌نیازی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی در جامعه موجب شد که این ارتباط نظام‌مند نباشد و موقتی و موردی باشد.
 
کمبود اعتبار را اصلاً قبول ندارم
 
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان عنوان کرد: اگر این ارتباط به‌طور سیستماتیک و نظام‌مند شکل می‌گرفت باید بسیاری از مشکلاتی را که اکنون در حوزه‌های مختلف مسکن، بهداشت، راه و ... وجود دارد، شاهد نبودیم؛ زیرا این مشکلات از طریق یک رویکرد کارشناسی مبتنی بر نگاه علمی و دانشگاهی قابل‌حل است، اما چون این ارتباط شکل نگرفته، پیامدهای آن را شاهد هستیم و این وضعیت شاید در خوزستان شدیدتر است به دلیل آنکه حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی آن احساس بی‌نیازی را در خود می‌بینند.
 
حسین‌زاده در خصوص مشکل کمبود اعتبار از سوی برخی دستگاه‌های اجرایی در این زمینه، اظهار کرد: کمبود اعتبار را اصلاً قبول ندارم و خوزستان مشکل اعتباری ندارد. موضوع این است که پایه و اساس شکل‌گیری این صنایع و شرکت‌ها بر اساس یک تکنولوژی بوده که از دل علم بیرون آمده اما دیگر به همان شکل باقی مانده است و امروز اگر برخی از صنایع نمی‌توانند مجموعه خود را بگردانند و به حیات خود ادامه دهند، به این دلیل است که به‌روزرسانی نشده‌اند و از علم و دانش جدید استفاده نکرده‌اند. از سوی دیگر دانشگاه هم خیلی روی نیازهای جامعه کار نمی‌کند و در فضای کلاسیک علمی خود باقی مانده است.
 
16 آذر سمبل تعهد و مسئولیت‌پذیری دانشگاه در مقابل جامعه است
 
وی همچنین با اشاره به وقایع روز 16 آذر، تصریح کرد: معتقدم این روز را به آن دلیل هر ساله گرامی و پاس می‌داریم و مراسم‌های مختلفی را به این مناسبت برگزار می‌کنیم که یک سمبل و نماد از تعهد و مسئولیت‌پذیری دانشگاه در مقابل جامعه است و این تعهد و مسئولیت‌پذیری در ایثار و شهادت دانشجویان در روز 16 آذر 1332 تبلور یافت که هر ساله آن را گرامی می‌داریم.
 
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با بیان اینکه شکل‌گیری جنبش دانشجویی فقط بر مبنای یک رویکرد سیاسی نبود، گفت: این حرکت یک پشتوانه اعتقادی و فکری داشت که زمینه‌های ایثار را در حد شهادت فراهم کرد؛ زیرا رویکردهای سیاسی خیلی نمی‌تواند به این صورت تعهدآور و مسئولیت‌زا باشد. حوزه سیاست و رویکردهای سیاسی به‌اصطلاح دارای مکانیسم‌های "بده بستان" است و به‌عبارت‌دیگر بسیار دارای انعطاف بوده و می‌تواند به‌راحتی امتیاز بدهد و بگیرد و در این چارچوب تعریف شود.
 
علت ماندگاری حرکت دانشجویان در روز 16 آذر؟
 
حسین‌زاده افزود: حرکت 16 آذر صرفاً مبتنی بر یک رویکرد سیاسی نبود بلکه با رویکرد اعتقادی و فکری صورت گرفت که پیامدهای سیاسی نیز به همراه داشت و به همین دلیل ماندگار شده است زیرا اگر صرفاً با یک رویکرد سیاسی انجام می‌شد ماندگاری آن نیز موقت بود اما چون یک رویداد معرفتی بوده است، توانست عمق پیدا کند و ماندگار شود و اکنون جزو افتخارات دانشجو و دانشگاه و سمبلی از این تعهد اعتقادی و اجتماعی نسبت به جامعه است.
 
وی با اشاره به اینکه رویکرد این حرکت مبارزه با رژیم ستم‌شاهی بوده که در مقطعی با کمک بیگانگان نهضت ملی را با شکست مواجه کرده و رخوتی در جامعه آن زمان ایران ایجاد و موجب سیاست‌گریزی همه شده بود، گفت: پیامد سیاسی آن را کاملاً قبول دارم اما این حرکت دانشجویان را در یک حوزه معرفتی و اندیشه‌ای می‌دانم که تبلور آن در محیط دانشگاه بوده است.
 
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با تصریح بر اینکه این رویکرد تا به امروز در دانشگاه ادامه پیدا کرده است، اظهار داشت: دانشگاه به‌عنوان یک محیط یا نهاد صرفاً علمی در جامعه ایران تعریف نشده و حتی در دنیا نیز دانشگاه یک صبغه روشنگری و روشنفکری دارد و تنها محل تولید علوم پایه و تجربی نبوده است. دانشگاه‌های ما نیز از گذشته تاکنون این صبغه و رویکرد را مبتنی بر زمینه‌های خاص جامعه اسلامی دنبال کرده‌اند.
 
شرایط جامعه ظهور و بروز جنبش دانشجویی را کم‌رنگ یا پررنگ می‌کند
 
حسین‌زاده درباره ماهیت این جنبش دانشجویی در شرایط فعلی و فاصله گرفتن آن از اهداف و رسالت‌های اولیه، تصریح کرد: این فاصله را خیلی نمی‌بینم. شرایط متفاوت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شاید بروز و ظهور آن را کم‌رنگ یا در دوره‌ای پررنگ کند اما تغییری در این مسیر از گذشته تا به امروز اتفاق نیافتاده است. به‌عبارت‌دیگر حوزه رویکردی این جنبش همواره مبتنی بر آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی، دفاع از حق مظلوم و مبارزه با بیگانگان بوده است.
 
وی درباره علت تغییر رویکرد برنامه‌های روز دانشجو به محتواهای شاد و غیرسیاسی، با بیان اینکه در دوره‌های مختلف به دلایل متفاوتی برخی از این حوزه‌ها یا ویژگی‌ها کم‌رنگ یا پررنگ شده اما تغییر چندانی در آن نمی‌بینم، تصریح کرد: حمایت‌هایی که رهبر انقلاب از حوزه دانشجویی می‌کنند، اعتماد ایشان به دانشجو و انتظار و آینده‌ای که برای کشور متصور هستند، که آن را از طریق دانشگاه و قشر دانشجو قابل تبلور می‌بینند، همچنان ماهیت این جریان را حفظ کرده است حتی اگر در دانشگاهی برای روز دانشجو "گلزار" را دعوت کرده باشند.
 
موافق ایجاد چالش‌ها و رویارویی در حوزه دانشجو و دانشگاه نیستم
 
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان درباره بروز برخی مشکلات برای سخنرانی افراد و شخصیت‌ها در دانشگاه‌های کشور، گفت: اعتقاد دارم که فعالیت دانشگاهی باید در یک محیط آرام شکل بگیرد و خیلی موافق ایجاد چالش‌ها و رویارویی در حوزه دانشجو و دانشگاه نیستم، علی‌رغم آنکه باید دیدگاه‌های متنوعی وجود داشته باشد. این را یک اشتباه می‌دانم که به دنبال آن باشیم همه دانشجویان مانند هم نگاه یا تفکر کنند. باوجود این تنوع و تکثر اندیشه‌ها، دانشجویان باید بتوانند در یک محیط آرام دیدگاه‌های خود را بیان و با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر کنند.
 
حسین‌زاده با بیان اینکه محیط ناآرام و پرتنش توقف در حرکت دانشجویی را موجب می‌شود، تصریح کرد: با توجه به این موضوع سعی کردیم در 16 آذر با احترام به تمام دیدگاه‌ها و نظراتی که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند، عمل کنیم و تقریباً تمام درخواست‌ها در دانشگاه‌های استان مورد تأیید قرار گرفته است. همچنان که کلیت نظام و رهبر معظم انقلاب نیز موافق لغو سخنرانی‌ها نیست و با افرادی که می‌خواهند کار سیاسی دانشجو و دانشگاه را متوقف کنند به‌تندی برخورد کرده است، نباید به دنبال آن باشیم که دانشگاه نسبت به مسائل مختلف جامعه دیدگاه‌های خود را مطرح نکند.
 
در دوره جدید دانشجو را کمتر اهل مطالعه می‌بینم
 
وی با تأکید بر لزوم تقویت و پشتیبانی این حرکت‌ها، در عین حال خاطرنشان کرد: اگر در جایی نسبت به ایراد سخنرانی چالش وجود دارد، انتظار است دانشگاه که یک محیط عقلانی است، دچار این چالش‌ها و درگیری‌ها نشود و دانشجو این مسائل را رعایت کند. اگر بر محور عقلانیت و دیدگاه‌های رهبری حرکت کنیم، نباید در دانشگاه گاهی شاهد حرکت‌هایی باشیم که به جنبش دانشجویی آسیب می‌رساند.
 
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان درباره اینکه دانشجوی امروز باید در چه مسیری حرکت کند، اظهار کرد: به‌عنوان یک فرد دانشگاهی انتقادی که در دوره جدید دارم این است که دانشجو را کمتر اهل مطالعه می‌بینم. این مسأله ما را از هر هدف مقدسی دور می‌کند و یا بافاصله نگه می‌دارد. دانشجویان با هر نوع گرایش یا سلیقه سیاسی و فکری باید برای مطالعه کردن وقت بگذارند تا مبنای سخنان آن‌ها کارشناسی‌شده و با پشتوانه مطالعاتی همراه باشد.
 
اگر به برخی شعارها اکتفا کنیم فاصله خواهیم گرفت
 
حسین‌زاده تصریح کرد: اگر به برخی شعارها اکتفا کنیم هر قدر هم که اهداف مقدس و والا باشند از تحقق آن فاصله خواهیم گرفت. در دنیای فعلی که از بسیاری از ارزش‌های انسانی فاصله دارد و مبتنی بر سلطه و زور است، به‌طوری‌که واقعاً نظام سلطه حتی در حوزه‌های روشنفکری نیز چیزی باقی نگذاشته و رویکردها بر سلطه و استثمار دیگران مبتنی شده است، در سطح منطقه نیز هرروز شاهد اخبار برادرکشی، مسلمان‌کشی و جنایت‌هایی هستیم که برخی جریان‌های سلطه رقم می‌زنند و مشکلاتی که برای جامعه اسلامی در منطقه ایجاد کرده‌اند، دانشجویی که جزو شعارهای او مسئولیت‌پذیری، آزادگی، دفاع از مظلوم و مبارزه با استثمار، استعمار و استحمار بوده است، وظیفه بسیار سنگینی دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در منطقه بااقتدار و عزتی که مدیون خون شهدا است، در جایگاهی قرار گرفته و شعارهایی را مطرح کرده که توانسته در قلوب همه آزادگان جا باز کند. یک دانشگاهی روشنفکر و آنکه اهل معرفت است، می‌داند که در چنان شرایطی باید چه مسیری را دنبال و چه اهدافی را پیگیری کند و این موضوع نیز مسئولیت ما را بسیار دشوارتر می‌کند.
 
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با بیان اینکه با شرایط جدیدی در سطح دنیا مواجه هستیم‌ که تکنولوژی به شکلی در خدمت نظام‌های قدرت قرار گرفته و متأسفانه علم تا حدودی در دنیای امروز به ابزار سلطه تبدیل شده است، گفت: سلطه‌ای که در گذشته با جنگ و زور صورت می‌گرفت امروز از طریق نرم‌افزاری به حیات خود ادامه می‌دهد‌ و به نوعی می‌توان این شرایط را استعمار نوین نامید.
 
خبرگزاری‌ها با تهیه گزارش‌های میدانی به تصمیم‌گیران کمک کنند
 
حسین‌زاده همچنین در خصوص نحوه کمک خبرگزاری‌ها به رفع مشکلات استان، اظهار کرد: یکی از کارهایی که خبرگزاری‌ها می‌توانند انجام دهند‌ که به تصمیم‌گیران در بخش‌های مختلف کمک کند، تهیه گزارش‌های میدانی مبتنی بر حوزه‌های تخصصی با تجزیه‌وتحلیل اطلاعات است؛ اکنون در حوزه رسانه‌ها این ضعف را در تهیه گزارش‌های میدانی احساس می‌کنم. بنابراین رسانه‌هایی که می‌خواهند به وظایف و تکالیف خود عمل کنند می‌توانند تمایز خود را از طریق این گزارش‌های مبتنی بر تحلیل نشان دهند‌ که می‌تواند مورداستفاده مجریان و مسئولان قرار گیرد.
 
وی افزود: به‌طور مثال یکی از مشکلات شهر اهواز بحث حاشیه‌نشینی است که معضلات دیگری را به دنبال داشته است. این مناطق به دلیل داشتن شاخص‌های بسیار پایین توسعه‌یافتگی نسبت به میانگین‌ها آسیب‌های فراوانی را در شهرها ایجاد می‌کنند. بنابراین اگر در این زمینه‌ها کارهای میدانی با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها انجام شود، برای استان و مسئولانی که کمتر فکر می‌کنند، مبنای خوبی است.

منبع : ایسنا
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار