شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۹۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
عضو حزب اعتماد ملی خوزستان در گفتگو با شوشان: نامه محرمانه وجاهت قانونی ندارد/ عده ای بیشتر به فکر تسویه حساب های سیاسی هستند/ تامین اعتبار طرح های انتقال آب امکان پذیر نیست/ روش و نوع اعتراض نمایندگان اشتباه بود / ضرورت مشورت نمایندگان با کارشناسان و مدیران مربوطه
ورود نمایندگان به موضوع انتقال آب و اعتراض در صحن علنی را با نیت خیرخواهی قابل ستایش می دانم اما در چنین موضوعات ملی و استانی ، لازم است...
شوشان: نامه محرمانه هیات دولت و اعتراض نمایندگان خوزستان در صحن علنی مجلس و قطع سخنرانی رییس جمهور در هنگام ارائه بودجه ، واکنش های مختلفی را به دنبال داشته است. اخیرا نیز استاندار خوزستان در نشستی ، با بیان این که در زمینه مساله آب خوزستان باید با زبان استدلال حرف زد نه با عصبانیت ، گفته است که باید سعی شود از منافع استان با منطق دفاع کرد. البته محرمانه بودن نامه هیات ، هم مورد انتقاد نمایندگان است و هم گلایه استاندار را به دنبال داشته و اخیرا الباجی نماینده اهواز در مصاحبه با شوشان گفته است که شریعتی نیز از "چرایی محرمانه بودن نامه هیات دولت" گلایه دارد. 

به گزارش شوشان ، فعالین سیاسی و اجتماعی خوزستان ، دیدگاه ها و نظرات مختلف و بعضا متفاوتی در رابطه با "نوع برخورد و اعتراض نمایندگان" در صحن علنی مجلس دارند و عده ای اعتراض نمایندگان در صحن علنی مجلس و قطع سخنرانی رییس جمهور را ستودند و برخی نیز رفتار نمایندگان را دور از شان یک نماینده قلمداد کرده و معتقدند نماینده مجلس به عنوان قانونگذار باید از ابزارهای قانونی و از راه منطق اعتراض خود را به رییس جمهور برساند نه با هیاهو . 

عده ای بیشتر به فکر تسویه حساب های سیاسی و جناحی هستند

در همین زمینه عضو حزب اعتماد ملی خوزستان در گفت گو با شوشان ، با اشاره به سند محرمانه انتقال آب ، گفت: برخوردها و رفتارهای اعتراض گونه به این نامه محرمانه ، نشان داد که عده ای بیشتر به فکر تسویه حساب های سیاسی و جناحی هستند و بیش از آنکه به فکر منافع استان باشند در جهت تخریب دولت تلاش می کنند. 

نامه محرمانه وجاهت قانونی ندارد

سید مجید مروج افزود: نامه ی منتشره ،  به امضای دبیر هیات دولت است. معمولا مصوبات دولت با امضای رییس جمهور یا امضای معاون اول ابلاغ می شود و امضاهای دیگر به لحاظ قانونی هیچ اعتبار و جایگاهی ندارد. بنابراین نمایندگان مجلس که وظیفه قانونگذاری را برعهده دارد باید به این موارد حقوقی آشنایی کامل داشته باشند. این نامه محرمانه ، به دلیل آنکه به امضای رییس جمهور و یا معاون اول نرسیده ، وجاهت قانونی ندارد.  

بار حقوقی و اجرایی نامه محرمانه دولت

وی با اشاره به محتوای نامه هیات دولت ، گفت : در این نامه از کلمه "مقرر گردد" استفاده شده است. این به معنای آن است که "بررسی شود" نه آنکه به اجرا درآید. اگر بحث اجرای یک مصوبه باشد ، بی شک باید با امضا رییس جمهور و معاون اول باشد که این نامه فاقد آن است.

تامین اعتبار طرح های انتقال آب امکان پذیر نیست

مروج در ادامه با اشاره به هزینه های هنگفت اجرای طرح های انتقال آب ، گفت: همانگونه که استاندار در مصاحبه تلویزیونی اخیر به آن اشاره کرد ، اجرای طرح های انتقال آب بودجه هنگفتی می طلبد که با توجه به درآمدهای اندک دولت ، به هیچ وجه قابل تامین نیست. اجرای طرح های انتقال آب اعتباری بالغ بر 14 یا 15 هزار میلیارد تومان می خواهد که تامین این اعتبار در توان دولت نیست.

انتقاد از محرمانه بودن نامه اخیر هیات دولت

عضو حزب اعتماد ملی خوزستان با انتقاد از محرمانه بودن نامه اخیر هیات دولت ، گفت: اشکال از این بابت بر هیات دولت وارد است که چرا مهر محرمانه بر این نامه خورده است. نامه هیات دولت ، موارد جدیدی ندارد و بنابراین بهتر بود که عنوان محرمانه از آن برداشته می شد.

چماقی برای کوبیدن دولت

مروج با اشاره به سوء استفاده های مخالفین دولت از نامه محرمانه ، گفت: عده ای با اهداف و اغراض سیاسی ، این نامه را به چماقی برای کوبیدن دولت تبدیل کرده اند حال آنکه این نامه با توجه به آنکه فاقد امضای رییس جمهور است ، وجاهت قانونی ندارد.

نگاه ویژه دولت به خوزستان در بحث آب و فاضلاب

وی افزود: از طرف دیگر ،  روحانی رییس جمهور به صورت ویژه به بحث آب و فاضلاب خوزستان وارد شده و در بودجه سال آینده ردیف اعتبار خاصی برای آن در نظر گرفته است. این اقدام دولت و نگاه ویژه به استان ، با توجه به درآمدهای اندک ، جای تقدیر دارد.

روش و نوع اعتراض نمایندگان اشتباه بود

عضو حزب اعتماد ملی خوزستان با تاکید بر ضرورت دوری از برخوردهای احساسی نمایندگان خوزستان ، گفت: در حال حاضر که دولت بودجه را به مجلس ارائه کرده ، نمایندگان خوزستان باید با دید بازتر و سعه صدر بیشتری برخورد کنند و از رفتارهای احساسی پرهیز نمایند نه اینکه در صحن علنی مجلس و در مقابل دوربین عکاسان و خبرنگاران ، سخنان رییس جمهور را قع کنند. این اقدام برخلاف پیگیری های استاندار و نگاه ویژه رییس جمهور به استان ، در واقع نوعی گل بخودی و بی تدبیری بود. البته در خیرخواهی و دلسوزی نمایندگان شکی نیست ولی روش و نوع اعتراض شان اشتباه بود.

ضرورت مشورت نمایندگان با کارشناسان و مدیران مربوطه 

سید مجید مروج ادامه داد: ورود نمایندگان خوزستان به موضوع انتقال آب و اعتراض در صحن علنی را با نیت خیرخواهی قابل ستایش می دانم اما در چنین موضوعات ملی و استانی ، لازم است با کارشناسان و مدیران مربوطه مشورت بیشتری نمایند. اگر نمایندگان با کارشناسان مربوطه هماهنگی و مشورت می نمودند و موضوع را بررسی می کردند بعید می دانم چنین اعتراضی صورت می گرفت. وی گفت: همه نمایندگان خوزستان چه اصلاح طلب و چه اصولگرا ، باید با تدبیر بیشتری اقدام کنند و البته از نمایندگان لیست امید انتظار بیشتری برای مشورت و همفکری با احزاب همسو می رود.

وی گفت: رفتاری که باعث شود نگاه دولت به خوزستان تغییر کند جای نگرانی دارد. نگران این هستیم که مبادا رفتار نمایندگان در مجلس ، نگاه ویژه دولت به خوزستان را خدشه دار نماید. توقع این است که نمایندگان این گونه موارد را در جلسات اختصاصی و کارشناسی با هیات دولت پیش ببرند نه اینکه در جلو دوربین ها و با هیاهو مطرح نمایند

موضع استاندار مخالفت با انتقال آب است

  عضو حزب اعتماد ملی خوزستان در بخش دیگری از سخان خود گفت: موضع استاندار مخالفت با انتقال آب است اما همانگونه که استاندار خوزستان بارها اعلام کرده است ، قرار نیست آب بیشتری در این دولت  اضافه بر آنچه در دولت گذشته به تصویب رسیده ، منتقل شود. تلاش های استاندار بر این است که انتقال 580 میلیون متر مکعب آبی که در دولت احمدی نژاد به تصویب رسیده ، کاهش یابد چرا که این حجم بیش از حد مصارف شرب است. 

مجلس محل رفتارهای احساسی نیست

وی با بیان اینکه رفتارهای سطحی نتایج خاصی به دنبال نخواهد داشت ، گفت: نمایندگان خوزستان در مجلس نهم در اعتراض با ماسک به مجلس می رفتند و اعتراض می کردند اما همین نمایندگان بودجه ریزگردها را حذف نمودند! نمایندگان باید از راه های قانونی وارد شوند و اینکه در جلو رییس جمهور فریاد بزنند در شان یک نماینده نیست. اگر یک شهروند فریاد بزند منطقی است چرا که هیچ اختیار و ابزار قانونی در دست ندارد. مجلس محل رفتارهای احساسی نیست.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
comment
0
0
comment اولا شما که پست اجرایی نداری که دخالت میکنی برادر.دبیر حزب هستی.دوما وقتی موضوعی رو بررسی میکنن یعنی تمایل به اجرای ان دارند.ضمنا بودجه طرح رو اهم تامین میکنن.منتظر شما و[...] شما نمیمونن.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار