شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴

جلسه هماهنگی سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت با حضور دکتر مصطفی جمالی مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکیدکتر ایدنی: سمن های سلامت، حلقه وصل و کانون همبستگی بین اجزاء مختلف نظام سلامتجندی شاپور اهواز، دکتر ایرج نظری معاون درمان دانشگاه، دکتر نوذر درستان مشاور رئیس دانشگاه در امور مشار کت های اجتماعی، سازمان های مردم نهاد و خیرین حوزه سلامت، اعضاء مجمع خیرین سلامت استان و جمعی از خیرین و اعضاء هیئت علمی دانشگاه در محل سالن دانشکده پرستاری و مامائی برگزار شد.

 

دکتر ایدنی در این جلسه گفت: همیشه در طول تاریخ به لحاظ روانی بین ساختار اداری، دولتمردان و مردم یک شکاف وجود داشته است که این فاصله در دولت های مختلف کم و زیاد می شود، اما به لحاظ ذهنی همیشه این حس برای مردم وجود داشته است که آن کسی که بر روی کرسی مدیریت می نشیند، درد و رنج سایر اقشار جامعه را درک نمی کند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اجزاء مختلف نظام سلامت شامل ارائه دهندگان خدمت، جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمانی و بهداشتی، تولیت امر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دریافت کنندگان خدمت، همان مردم و نهایتاً تامین کنندگان مالی نظام سلامت می باشند.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از دستآوردهای مهم دولت یازدهم در اولویت قرار دادن موضوع سلامت مردم به عنوان یکی از مسائل اصلی کشور بوده است، گفت: قبل از دولت تدبیر و امید، علیرغم اینکه وزارت بهداشت به عنوان دومین دستگاه اجرایی کشور محسوب می شد اما از لحاظ منابع مالی جزء دستگاه هایی بوده که در ردیف سیزدهم تا چهاردهم کشور قرار داشت ولی در حال حاضر جزء سه دستگاه اصلی کشور قرار گرفته است و به عبارتی نقش تولیت گری خود را توانسته بخوبی ایفا کند اما متاسفانه همچنان بین جامعه پزشکی و مردم شکاف ایجاد شده است که این شکاف، حوزه سلامت را تهدید می کند.

 

ایدنی ادامه داد: در نظر بگیرید که کوچکترین خطای پزشکی بزرگنمایی شده و به کل جامعه پزشکی تعمیم داده می شود، مثلاً پزشکی در جایی خطایی می کند، خطایش بارها انعکاس داده می شود، در صورتی که با یک نگاه صادقانه می توان متوجه شد که وزن و تاثیرگذاری این خطا در مقایسه با مشاغل دیگر آنقدری نیست که به جامعه آسیب برساند اما با هدف بیشتر کردن شکاف، بزرگنمایی و استمرار در آن اتفاق می افتد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به ضرورت تعیین نقش و جایگاه سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت، افزود: حلقه وصل و کانون همبستگی بین دریافت کنندگان خدمت، تولیت و ارائه دهندگان خدمت، بهترین نقش و جایگاهی است که می توان به سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت اطلاق نمود.

 

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: سازمان های مردم نهاد، مزایا و ویژگی هایی دارند که از آن جمله می توان به غیر دولتی بودن آنها و فاصله گرفتن از مظان اتهام دولت ساخته یا مدافع سیاست های دولت و دستگاه های اجرایی اشاره کرد، ویژگی دیگر این است که سمن ها محل تجمیع خرد اجتماعی هستند و مثلاً در حمایت از بیماران سرطانی و یا ام اسی نگاه های عوام فریبانه و پوپولیستی متوجه آنها نمی شود، سازمان های مردم نهاد به خاطر اینکه برخاسته از دل جامعه و نماینده ملت هستند مورد اعتماد مردم می باشند و به راحتی می توانند مطالبات اجتماعی را در یک قالب کارشناسانه به متولیان یا ارائه دهندگان خدمت برسانند.

 

ایدنی گفت: نداشتن همبستگی اجتماعی در حوزه سلامت، عاملی است که این حوزه را تهدید می کند ولی به نظر می رسد با وجود سازمان های مردم نهاد و سمن ها می توان طیف وسیعی از مشکلات و شکاف ها را مرتفع کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: تعارضات بسیار زیادی بین تامین کنندگان مالی نظام سلامت یعنی سازمان های بیمه گر با وزارت بهداشت وجود دارد که در این بین نقش یک میانجی مثل سازمان های مردم نهاد می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: بعنوان یک نمونه حمایتی در یک مورد در سال 93 علیرغم عدم ابلاغ وزارت بهداشت و صرفاً با توجه به نگرانی که در مورد بیماری های خانمان برانداز وجود داشت که متاسفانه 3% از جمعیت جامعه به خاطر هزینه های اینگونه بیماری ها به زیر خط فقر سقوط می کردند و دچار فرو پاشیدگی خانوادگی می شدند. توانستیم در سال اول اجرای طرح تحول نظام سلامت از طریق منابع داخلی دانشگاه، تمامی هزینه های بیماران سرطانی را در بیمارستان شفا رایگان کنیم اما مسلماً برای استمرار اینگونه حمایت ها لازم است که مشارکت اجتماعی در این زمینه بیشتر شود.

 

ایدنی بیان داشت: این در حالی است که سازمان های بیمه گر در مدت یک سال گذشته، بالغ بر 550 میلیارد تومان به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بدهکار هستند و این سبب جابجایی منابع در دانشگاه برای رفع نیازهای اساسی شده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان بیان داشت: هرگونه تأخیر و اختلال در تأمین منابع مالی سبب تأثیر بر کمیت و کیفیت حوزه خدمت رسانی سلامت خواهد شد؛ بنابراین سازمان های مردم نهاد به عنوان وجدان اجتماعی و نماینده جامعه باید به عنوان یک مطالبه گر اجتماعی و با پیگیری در این زمینه، حوزه خدمت رسانی به مردم را بهتر از قبل پیش ببرند، چراکه مشارکت اجتماعی صرفاً به معنای تامین منابع مالی نیست و باید به عنوان یک مطالبه اجتماعی قلمداد شود و در آن مداخلات لازم صورت بگیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار