اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران آب در کشور، گفت: ایران جزو بی‌برنامه‌ترین کشورها در حوزه آب در خاورمیانه است.

عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا متذکر شد: بحران آبی فعلی ناشی از مدیریت ضعیف وزارت نیرو در ادوار مختلف است، یک برنامه 40 ساله غلط در وزارت نیرو دنبال شده که ما را به اینجا رسانده است.

او ادامه داد: وزارت نیرو باید پایش سرزمینی انجام می‌داد، پتانسیل آب‌های تجدیدشونده و تجدید نشدنی را دنبال می‌کرد و کشاورزی، صنایع و خدمات بر اساس آن توسعه و جمعیت استقرار پیدا می‌کرد اما متاسفانه وزارت نیرو احساس مسئولیتی نسبت به کشور ندارد و فقط خود را موظف می‌داند هر جا که توانست سد بسازد.
 
وی ادامه داد: سدی مثل سد کرخه چه کاربردی دارد؟ این سد برای ظرفیت 7 میلیارد متر مکعب طراحی شده است اما در پرآبی، فقط یک و نیم میلیارد آب پشت این سد وجود دارد؛ در بالادست سد کرخه دو سد دیگر در حال احداث است، سوال این است که وقتی آب نداریم چرا سد می‌سازیم؟

این نماینده مجلس اضافه کرد: از سوی دیگر چرا در جایی مثل خراسان اجازه کشت غلط چغندر قند را داده‌اند؟ خراسان، استان پر بارشی نیست. تمام سفره‌های زیرزمینی این استان به وسیله کشت چغندرقند تخلیه شده‌اند. وقتی سوال کردیم چرا این کار را انجام داده‌اند، جواب دادند برای توسعه کشاورزی و اقتصاد مردم؛ حالا به دلیل عدم وجود آب، کشاورزی تعطیل شده و چغندرکاری وجود ندارد، کارخانجات هم تعطیل شده‌اند.

پاپی‌زاده در ادامه به صحبت‌هایی که در رابطه با واردات آب آشامیدنی مطرح می‌شود، گفت: عامل این‌که باعث شده ما به واردات آب فکر کنیم، ناشی از همین بی‌برنامگی و کشت غلط چغندرقند در خراسان بوده که وزارت نیرو مجوز داده است. چرا چاه غیرمجاز داریم؟ چرا وزارت نیرو بر چاه‌های غیرمجاز نظارت نکرده است؟ چرا به برخی چاه‌های مجاز به غلط مجوز داده‌اند؟ عمق چاه‌هایی که آب دارد به مرز 1000 متر می‌رسد در حالی‌که چاه نفت بین 500 تا 1000 متر است. 


برچسب ها: عباس پاپی‌زاده
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار