اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
در جلسه هماهنگی ستاد هفته پژوهش در بهبهان عنوان شد؛
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان برنامه‌های هماهنگ مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش این شهرستان در هفته پژوهش را تشریح کرد.
 
به گزارش خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، دکتر محمد فرجی در جلسه هماهنگی ستاد اجرایی هفته پژوهش  بهبهان که شنبه، 20 آذرماه در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای هفته پژوهش انجام شده است و از امروز، بیستم آذرماه این برنامه‌ها آغاز می‌شود.
 
وی افزود: برنامه‌های دانشگاه به صورت کامل هم در سایت دانشگاه اطلاع‌رسانی شده و بنرهایی هم در سطح شهر برای اطلاع عموم نصب شد. در سطح دانشگاه نیز اطلاع‌رسانی به دانشجویان انجام شده است.
 
فرجی با اشاره به شعار امسال هفته پژوهش مبنی بر «پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری در راستای تبدیل علم به ثروت»، تصریح کرد: با این رویکرد پژوهش​ها می‌تواند زیربنایی برای درخواست مقام معظم رهبری باشند تا ما یک اقتصاد مقاومتی در کشور داشته باشیم. در این راستا برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام می‌دهیم تا در هفته پژوهش امسال بحث تقاضامحور بودن و این​که تحقیقات ما بتواند مشکلات را حل کند، انجام شود.
 
وی تأکید کرد: پژوهشی برای ما مفید است که تقاضا داشته باشد و بتواند مشکلی از مشکلات کشور را حل کند. زمانی که پژوهش به‌عنوان تولید علم مطرح شود، امیدواریم این علم بتواند به فناوری و سپس ثروت تبدیل شود.
 
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی بهبهان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای هفته پژوهش، گفت: در این هفته برای هر روز یک نام تعیین شده است و برنامه‌هایی هم متناسب با آن روز اجرا می‌شود. امروز نیز زنگ پژوهش در مدارس نواخته شد.
 
وی دیگر برنامه‌ها را شامل سخنرانی، نشست‌های علمی، نشست‌های پژوهشی، کارگاه ها و ... برشمرد و افزود: این برنامه‌ها توسط کارشناسان مراکز آموزش عالی شهرستان، مراکز تحقیقاتی و آموزش و پرورش اجرا می‌شود. بخشی از برنامه‌ها نیز نمایش دستاوردهای مراکز آموزش عالی و شرکت‌ها در نمایشگاه است.
 
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان تصریح کرد: هر دانشگاه نیر برنامه‌های جداگانه‌ای دارد. برخی از برنامه‌ها هم به صورت مشترک برگزار می‌شود. برگزاری سخنرانی علمی پژوهشی نیز در دستور کار ما قرار دارد. بحث دیگر آن است که درهای دانشگاه در این هفته به روی عموم باز هستند تا مردم بتوانند از امکانات و توانمندی‌های دانشگاهی، فعالیت‌های پژوهشی و محیط دانشگاه دیدار داشته باشند.
 
فرجی ادامه داد: همچنین بازدید از شرکت بهره‌برداری سد و نیروگاه مارون و کارخانه سیمان را تدارک دیده‌ایم. در نهایت در روز آخر نیز به‌عنوان جلسه اختتامیه برنامه‌ریزی شده تا تجلیلی از پژوهشگران برتر در دانشگاه با حضور مسئولان علمی، تحقیقاتی و آموزش و پرورش شهرستان انجام شود.
 
وی تصریح کرد: در حوزه دانشجویی، اعضای هیأت علمی، پژوهش​سرای دانش​آموزی، و ... کارهای بسیار خوب و برجسته‌ای در شهرستان در بحث پژوهش و فناوری و ایده‌های خلاق در تبدیل علم به ثروت در جشنواره‌های اختراع و ابتکار، کارهای مؤثری توسط جوانان شهرستان انجام شده است.
 
همچنین در این نشست دکتر مجتبی مروج رئیس دانشگاه پیام نور بهبهان، گفت: در بحث پژوهش نکته فراموش شده‌ای وجود دارد. ما بسیاری از پژوهشگران و صاحبان ایده را داریم. این افراد ایده دارند ولی این ایده‌ها خریدار ندارند و بازار فروشی برای آن‌ها وجود ندارد. برخی از ایده‌ها واقعاً مشکل گشا هستند.
 
وی با اشاره به برگزاری استارتاپ در دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان گفت: بحثی که مطرح است، حلقه گمشده کارآفرینی در شهر است. با یک تحقیق میدانی بسیار ساده که در صنایع اطراف بهبهان، کارخانه سیمان، پالایشگاه یک و دو، نیروگاه و بحث آبیاری مارون صورت گرفت، مشخص شد بسیاری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری اشتغالزا از بیرون شهر وارد می‌شود؛ صنایع کوچک ما بسیار جای کار دارند.
 
رئیس دانشگاه پیام نور بهبهان ادامه داد: کارآفرینی، تحقیق و پژوهش می‌تواند در زمینه اشتغالزایی به ما کمک کند. در حال آماده​سازی نشریه‌ای برای معرفی صنایع اطراف شهرستان با نگاه فرصت‌های کارآفرینی هستیم.
 
وی با اشاره به برگزاری نشستی با اداره برق در خصوص اندیشیدن تدابیری برای کاهش مصرف برق در این شهرستان، گفت: نتیجه کار ما عمدتاً بر پایه نحوه برخورد زنان خانه‌دار بود؛ همچنین مشخص شده است که پنج جرم در خوزستان نسبت به بقیه استان‌ها شاخص‌تر است، اما با چه تحقیق و پژوهش​هایی می‌توان به پیشگیری از وقوع جرم کمک کرد.
 
مروج یکی از مشکلات را الگوی مصرف عنوان کرد و افزود: مصرف لوازم آرایشی در حال حاضر در روستاها به یکی از معضلات درآمدی تبدیل شده است. پژوهش انجام می‌شود، اما خریدار که باید مقداری وقت و هزینه صرف کند، وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه ایجاد مرکز پژوهشهای اسلامی با نگاه میراث فرهنگی در دستور کار قرار دارد که مقدمات آن با اداره میراث فرهنگی هماهنگ شده است، گفت: در بحث پژوهش بسیاری از علاقه‌مندان بدون نگاه مادی در حال فعالیت هستند. خواسته من این است که حتی اگر به این رویکردها پرداخته نمی‌شود از این باب به پژوهش نگاه شود.
 
همچنین در این نشست عطاءالله آموزیان معاون آموزش متوسطه نظری آموزش و پرورش بهبهان، گفت: با توجه به جایگاه آموزش و پرورش در هر شهرستان و کل کشور به واسطه ارتباط علمی و ذهنی با طبقات مختلف اجتماعی، این نهاد در هر شهرستان نیازمند توجه و حمایت است.
 
وی با اشاره به تحصیل 30 هزار دانش آموز در بهبهان در مقاطع مختلف تحصیلی، گفت: خروجی مدارس در حال حاضر در دانشگاه‌ها هستند. مشکل ما در آموزش و پرورش بدهی آموزشگاه ها هستند و این مسأله ما را زمینگیر کرده است. تحقق فرهنگ مطالعه و پژوهش مستلزم آرامش​خاطر است که باید زمینه آن را فراهم کنیم.
 
وی تصریح کرد: امسال از شهرستان بهبهان 55 نفر در رشته پزشکی، 126 نفر در رشته‌های مهندسی و حدود 40 نفر در رشته حقوق، پذیرفته شده‌اند که این مسأله برای جامعه فرهنگی ما یک افتخار است.
 
معاون آموزش متوسطه نظری آموزش و پرورش بهبهان افزود: خواهش من آن است که ارتباط علمی، منطقی و قوی تری بین نهادهای علمی شهرستان با آموزش و پرورش برقرار شود. ما به تنهایی نمی‌توانیم از عهده آموزش و پرورش برآییم. در خصوص تحقیق و پژوهش، ما بر خلاف دانشگاه‌ها با یک خلاء مواجه هستیم و آن هم این است که در حال حاضر معاونت پژوهشی به معنای خاص کلمه در آموزش و پرورش وجود ندارد.
 
آموزیان ادامه داد: بسیاری از کارهای تحقیقاتی در مسائل علمی، یا آسیب‌های اجتماعی مستلزم یک همراهی و همکاری علمی است. تقاضای ما آن است که دانشگاه‌ها و نهادهای متولی اداره شهر، همکاری بیشتری با آموزش و پرورش داشته باشند که این نیز به نگرش علمی برای پاسخگویی به مطالباتی که در جامعه است، باز می‌گردد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار