شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
نوشتاری از سید رسول موسوی
بدون شک این رسانه ها و مطبوعات می توانند به عنوان چشم و گوش دولت مسئولین و سرچشمه شناخت درست مفهوم...


شوشان/ سید رسول موسوی 

به بهانه برگزاری پنجمین سمینار روابط عمومی و سرمایه اجتماعی، به بررسی جایگاه و نقش و تاثیر رسانه ها در اقتصاد مقاومتی تغییرات اجتماعی در توسعه ملی در این مختصر میپردازیم بهمین دلیل و برای این منظور در ابتدا به تعریف رسانه می پردازیم باید گفت که رسانه عبارت است از یک وسیله ارتباط جمعی که امروزه دایره وسعتش بیش از پیش گسترده و اکنون نیز علاوه بر مطبوعات صدا و سیما شبکه جهانی اینترنت شبکه های مجازی و شبکه های اجتماعی را در بر میگیرد .

 بدون شک این رسانه ها و مطبوعات می توانند به عنوان چشم و گوش دولت مسئولین و سرچشمه شناخت درست مفهوم و ابعاد اقتصاد مقاومتی آن باشند بی تردید می توان گفت که گفتگو وبیان پدیده های ارزشمند و مهم اجتماعی و اقتصادی بدون همراهی یا عدم همراهی رسانه ها و اطلاع رسانی بطور قطع نمی تواند تاثیرگذار باشند رسانه ها با قبول مسئولیت و پذیرش حس مسئولیت پذیری با اطلاع رسانی شفاف و آگاهانه متکی براطلاعات و آمار دقیق می تواند بر اذهان عمومی جامعه مسلط باشند و از این طریق به پشتوانه بسیار قوی و نیروی زیربنائی برای تغیرات اجتماعی در توسعه ملی تبدیل شوند.

 حوزه رسانه بعنوان یک عامل قوی فرهنگی با آموزش جامعه پذیری مدنی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و به عرصه کشاندن نخبگان در این میدان تصویری دقیق و منطبق برواقعیت و حقیقت موضوعات و مسائل سیاسی و اجرائی کشور توام با امید آفرینی و حفظ منافع ملی در همه زمینه ها نقش مهمی در کاهش آسیب اجتماعی و عوارض روانی تقویت وحدت و انسجام ملی و ایجاد تحرک و شور وشوق در جوانان راداشته باشند بنابراین رسانه هم محرک توسعه در عمق و نتیجه آن می توانند باشند.

 به عبارت دیگر رسانه ها در وجه و بعد منفی هم می توانند عامل عدم توسعه باشند و در حال حاضر اطلاع رسانی در بعد ایجاد فهم ودرک دقیق از اقتصاد مقاومتی و گسترش و تعمیق آن در جامعه شاید از فوری ترین کار رسانه ها باشد و نقش و جایگاه آنان در این ارتباط بسیار تعیین کننده و حساس است زیرا که اطلاع رسانی درست و صحیح و منطقی می تواند جهت گیری ها را اصلاح و فضای فرهنگی اجتماعی را هدف مند و پرنشاط و پویا کند یا برعکس فضا را آشفته و غیرهدفمند سازد رسانه ها به غیر از اینکه زمینه ساز ایجاد تحرک روانی در بین افراد جامعه می تواند باعث هدایت توانمند در مسیر درست شود و یگانگی عاطفی و روانی برای توسعه و نوسازی جامعه گردد بهمین دلیل نباید از نقش و جایگاه و تاثیر مثبت رسانه بر شکوفایی اقتصاد بالندگی سیاسی و توسعه اجتماعی کشور غافل ماند زیرا که در صورت انتشار صحیح و درست یک فناوری است می توان به نقش این فناوری در توسعه زیربنای تغییرات اجتماعی و اقتصادی پی برد رسانه بخصوص صدا و سیما می توانند جهت گیری های نادرست مسئولان را در این زمینه را اصلاح کنند .

شکوفایی صنایع مختلف و بهره گیری دقیق و درست و ایجاد رشد فناوری جدید تر نیز بستگی فراوانی، به ترویج و تبلیغ آن فناوری دارد و البته منظور از ترویج و تبلیغ در اینجا تقویت زیرساخت های فکری فرهنگی و اجتماعی مورد نیاز برای فعالیت های هماهنگ و منسجم می باشد تا هرکسی از نقش و تاثیر و جایگاه خود در پیشبرد اقتصاد مقاومتی، این برنامه و سیاست ملی پی ببرند و آگاه شوند.

 مقوله اقتصاد و اقتصاد مقاومتی با عنایت به اینکه این بخش یکی از بازوان حقیقی و اصلی قدرت نظام مستقل و مقتدر جمهوری اسلامی است این روزها مورد توجه ویژه و خاص رسانه های غربی و دستگاه دیپلماسی آنان قرار گرفته بگونه ای که حجم وسیعی از تحلیل ها، بررسی ها، اخبار خود را به گزارش ها و تحلیل هایی از وضعیت اقتصاد ایران و پیش بینی های توام با جهت دهی خاص خود اختصاص داده اند.

 علیرغم این همه تبلیغات سنگین دشمنان نظام برنامه ریزی متقن و محکمی در این ارتباط در ایران وجود ندارد و به تبلیغات و نقش و جایگاه رسانه ها و تبلیغات به عنوان یک صنعت و حرفه نگاه تخصصی نداریم، رسانه ها و تبلیغات و روابط عمومی که مرتبط با جامعه شناسی فرهنگ روانشناسی و اطلاعات آماری دقیق از بازار تولید و مصرف و شاخص های دیگر اقتصادند چندان توجهی نمی شود اگر بخواهیم در کشورمان نیروی انسانی متخصص را جذب کنیم و در این ارتباط، محصولی با کیفیت بالا و باکارائی ودوام و با هزینه کم تولید کنیم باید به فناوری پیشرفته بیش از پیش توجه کنیم و همانطوریکه مقام معظم رهبری در توضیح عالمانه اقتصاد مقاومتی و تفسیر ابعادآن به ویژه در محیط های آموزشی و رسانه ای و فراگیر شدن آن تاکید ویژه داشتند.

بهره برداری و استفاده از ماهیت رسانه ها در این جریان تحول برانگیز نوعی سرمایه گذاری است اقتصاد مقاومتی دو بعد سخت افزار و نرم افزار دارد که اصل اقتصاد مقاومتی از جنس نرم افزاری است و در اینجا نیاز است که به تولید روحیه ی وحدت مقاومت در اقتصاد مقاومتی داریم و از این طریق است که اندیشه های مقاومت را به اعماق وجود و روان مردم ببریم درتمام این امور اقتصاد مقاومتی مدیون رسانه هاست و بدون رسانه ها نمی تواند این اقتصاد دوام و قوام داشته باشد بنابراین اگر بخواهیم که با تکیه بر اقتصاد مقاومتی توسعه یا پیشرفتی در تمام زمینه ها داشته باشیم باید نسبت به مزیت های فرهنگی و ضعف های فرهنگیمان آگاهی کامل داشته باشیم.

ادامه ضعف ها و نمایاندن اشکالات و نشان دادن نقاط قوت و توانمندی ها از جمله اقداماتی است که رسانه ها می توانند در بحث اقتصادی بصورت تخصصی و تکنیکی انجام دهند مثلا اگر نیروی کار و یا سیستم اقتصادی کشور دچار ضعف خودباوری بی بند و باری یا تنبلی و کم کاری و یا ضعف وجدان  و روحیه شده است در مورد آن به کمک رسانه ها باید کاری بکنیم و چاره ای بیندیشیم رسانه ها مخصوصاً صدا و سیما می توانند حتی جهت گیری های نادرست مسئولان را در این زمینه اصلاح کنند در پایان باید گفت هنر و رسانه ها از قدرت جادوئی بسیار عمیقی برخوردارند و بدانیم که این قدرت جادوئی تاثیر گذار ترین شیوه های جذب مخاطب برای توسعه و تغییرات اجتماعی و فرهنگی است .


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار