شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
رودخانه زیبای زهره بندرهندیجان بعد از یک سال به شکوه گذشته خود بازگشت و پر از آب شد.

رودخانه زهره هندیجان با طول تقریبی حدود 275 کیلومتر در سه استان فارس، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان جریان دارد. این رودخانه دارای آب شیرین و قابل شرب، آبیاری کشاورزی و دام داری است اما متأسفانه به دلیل احداث سدها در بالادست و برداشت‌های غیراصولی هرساله قبل از بارش باران کاملاً خشک می‌شود.

این رودخانه از کوه کنه دوده در نزدیکی اردکان واقع در استان فارس سرچشمه می‌گیرد. رودخانه زهره از کنار شهرهای اردکان، سپیدان و ممسنی در استان فارس می‌گذرد که در نزدیکی شهرستان ممسنی رودخانه فهیلیان هم به آن می‌ریزد و بعد از خارج شدن از استان فارس به مسیر خود به سمت جنوب غرب ادامه می‌دهد.

رودخانه زهره از کنار شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد عبور می‌کند که پس از ریخته شدن رودخانه‌های بابا منیر و هفت قنات در آن به سردشت (زیدون) بهبهان در استان خوزستان وارد می‌شود و با گذشتن از روستای سویره به سمت شهرستان هندیجان در جنوب تغییر مسیر داده و با گذشتن از این شهرستان به خلیج‌فارس می‌ریزد.

این رودخانه برحسب شهرها و دشت‌هایی که در مسیر خود از نزدیکی آنان می‌گذرد به نام‌های مختلفی مثل اردکان، شش پر، شور ممسنی، زیدون نام‌گذاری می‌شود که نام رسمی آن رودخانه زهره و یا بر اساس آخرین شهری که از آن می‌گذرد و به دریا می‌ریزد رودخانه هندیجان نیز نامیده می‌شود.

رودخانه زهره در محدوده شهرستان هندیجان به علت نزدیکی به خلیج‌فارس دارای آبزیان متعددی است که آبزیان این رودخانه به دو گروه ماهیان آب شیرین و آب‌شور تقسیم می‌شوند برخی از ماهیان آب شیرین شامل سرخه یا سرخو، ماهی بچ و برخی از ماهیان آب‌شور مانند شوریده، شانک، میگو، خارو، میش ماهی، سرز، راشگو، زبیدی و ... می‌شود.

دشـت سـاحلی هندیجان در پیرامون این رودخانه کانون فعالیت‌های مهم کشاورزی، شیلاتی، بازرگانی و نظامی بوده و هرگونه تغییر در رژیم و حریم رودخانه زهره تأثیرات فراوان در شرایط اقتصادی - اجتماعی و امنیتی منطقـه خواهـد داشت.

اکنون‌که رودخانه زهره هندیجان پر آب‌شده و زیبایی ازدست‌رفته خود را به دست آورده و ساکنین، مجاوران بخصوص کشاورزان هندیجانی را خوشحال کرده است نیاز است مسئولان ضمن جلوگیری از برداشت‌های غیره غیره اصولی آب در بالادست تلاش کنند تا حیات موجود از این رودخانه برای محیط‌زیست از بین نرود.

رودخانه زهره برای مردم هندیجان بسیار مهم است و باید همیشه پر آب باشد تا حیات موجودات و انسان‌ها در این منطقه ادامه پیدا کند متأسفانه احداث سدها و برداشت‌های ناصواب باعث کم‌آبی و خشک شدن این رودخانه در ایام تابستان و اوایل پاییز می‌شود.





گزارش از محمدمهدی صادقی

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار